• kitkät

Är min skena för bred för diamantstorleken?

Brudar, 

Vad tycker ni om min ring? Jag har designat den tillsammans med en guldsmed, men jag börjar bli osäker på skenans bredd! Det känns som att skenan är lite för bred för diamantens storlek. Jag tycker att bredden på skenan "gömmer" diamanten istället för att framhäva den! Vad tycker ni? Är ringen fin?  

• Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?
  • Mala

Den är fantastisk tycker jag! Du borde känna dg väldigt nöjd

• kitkät

Jag känner mig så velig. Ringen blev precis så som jag hade tänkt mig från början men nu blir jag osäker. Känns som ringen är lite för bred. Skenan är 3,5 mm bred och diamanten är 0,30 ct. Jag har ändrat mig lite tror jag, skulle hellre velat att skenan var 2,5-3 mm. Samtidigt kan jag inte göra så mycket åt det nu... om det nu inte går att minska ringen på bredden? Är det någon som vet om det går på en sådan ring?

• Mala

Jag tycker inte du ska ändra den. Men är det din vigselring eller förlovningsring. Om det är din vigselring - hur ser då förlovningsringen ut?

• kitkät

Det är min förlovningsring. Jag har fastnat lite för en vigselring som är 4 mm bred. Den ser ungefär ut som Schalins Jamaica, dvs. två rader med 0,02 ct diamanter. Det är också lite därför jag blir osäker på min förlovningsring, känns som kombinationen kommer bli för mycket, det blir sammanlagt 7,5 mm.

• Sjörå

Absolut inte, jag tycker att det var en väldigt smakfull ring.

• kramen

Jag tycker den är fantastisk ! Du borde inte tveka ! Jag kommer att ha två ringar när vi gifter oss. totalt på10m.  På mina lite större händer tycker jag det är smakfullt :)

• stockholmsbrud

Jag tycker att din ring ser fantastisk ut. Helt rätt proportioner! Håller med Sjörå - väldigt smakfull! Glad

Jag har dock samma funderingar... Jag har också beställt min ring från guldsmed och var från början helt säker på bredden. Ringen är 4 mm bred och stenen är 0,5 karat. Min förlovnigaring har samma mått och ser likadan ut, men utan sten. Nu har jag börjat tvivla och har också funderingar på att göra den smalare (om det ens går). Jag är dock rädd att jag ändrar mig igen om jag gör om den. Det kanske är lite nerver bara, för att man ska ha den hela livet... 

Jag har 
  • Darling Daisy

Jag tycker att bredden på båda era ringar passar väldigt bra ihop med stenarna. 
    Jag tror tvärtemot att det skulle se konstigt ut om ni hade smalare ringar till de stora fina diamanterna. Då skulle ju stenarna liksom hänga ut på sidorna.

• kitkät
    stockholmsbrud skrev 2012-09-05 06:51:33 följande:
    Jag tycker att din ring ser fantastisk ut. Helt rätt proportioner! Håller med Sjörå - väldigt smakfull! Glad

Jag har dock samma funderingar... Jag har också beställt min ring från guldsmed och var från början helt säker på bredden. Ringen är 4 mm bred och stenen är 0,5 karat. Min förlovnigaring har samma mått och ser likadan ut, men utan sten. Nu har jag börjat tvivla och har också funderingar på att göra den smalare (om det ens går). Jag är dock rädd att jag ändrar mig igen om jag gör om den. Det kanske är lite nerver bara, för att man ska ha den hela livet...  
    Jag tycker din ring är jättefin, även fast du har en bred skena så har du en sten som är tillräckligt hög för att "sticka ut" och framhävas. Om du ändå känner att du vill minska bredden på ringen, så kontakta guldsmeden och se om det är möjligt! Om jag hade haft din ring så hade jag nog inte minskat bredden, med tanke på att du har en sten som är 0,5 ct. Då gör det inget att skenan är lite bred, stenen syns ändå! Min sten däremot är ganska lågt infattad. Därför känns det som om stenen på min ring inte framhävs, i och med att den är lågt infattad + att skenan känns för bred! 

Det känns så tråkigt att jag är osäker på min förlovningsring. Jag vill ju att hjärtat ska slå ett extra slag varje gång jag tittar på den, jag vill tycka att det är den absolut finaste ringen jag nånsin sett!
  • kitkät

Jag har sett en hel del andra ringar, som har lite smalare skena och där stenen inte sitter "kant i kant" med skenan! Som den här ringen: 

Är inte det snyggare än som på min ring, där skenan sitter "kant i kant" med skenan? 
Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?