• Anonym

Erfarenheter av kopparspiral?!

Jag velar fram och tillbaka om jag ska sätta in kopparspiral, men när man läser om det på nätet så tycker jag att man mest ser det dåliga...att man får mer blödningar, flytningar, mellanblödningar och kraftig mensvärk...och då känns det inte särskilt lockande att sätta in en längre :/

Vad har ni för erfarenheter? Har ätit ppiller i många år o vill sluta pga av hormonerna. Visst finns det bara kopparspiral om man helt vill undgå hormoner? ja, förutom kondom då...

Skriv gärna ni som har eller har haft, både om ni har bra och dåliga erfarenheter!

Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?!
  • Anonym

Jag har haft nu i ett år. Satte in en efter min son föddes. Har haft rikligare blödningar men inget annat som du beskriver. Bara plus annars att man slipper hormoner och att komma ihåg ett piller varje dag. Testa tycker jag!

• Anonym

Tack för ditt svar!

Någon mer som testat...?

• Anonym

Jag har haft kopparspiral.Jag hade kraftiga mensblödningar.Mådde dåligt under tiden jag hade den.Den passade inte mej

• Anonym

har kopparspiral sen 5 år tillbaka så dax att byta nu.
    har funkat väldigt bra tycker jag... skillnaden för mig är väl att jag har haft nån form av mellanblödning innan och efter den rikliga blödningen, alltså haft mens i ca 3 dar läöngre...

• Anonym

haft det i två år ,har lite längre mens nu än med p-piller annars funkar det super.
    Min man kan känna den ibland också då vi har sex men då får man byta ställning :) 

• Anonym

tack så mkt för att ni delar med er!!

Det är väl som med ppiller, för vissa funkar det bra o för andra inte...
    Ppiller har egentligen funkat bra för mig i alla år, men jag har väldigt mkt huvudvärk o därför känner jag att jag vill sluta med dessa o prova något utan hormoner.

Kondom har vi testat o tyvärr gillar inet man sambo det alls :( vi gifter oss nästa sommar o då vill jag verkligen inte bli gravid innan dess så att köra på säkra perioder eller avbrutet samlag känns riskfyllt tror jag...
    Är så kluven!

• Sara 120707

Kolla upp femcap, det är ett hormonfritt preventinmedel. Jag bytte till det när jag blev trött på biverkningarna av p-piller, fungerar utmärkt

Tyvärr görs det inte direkt någon reklam för det eftersom det inte finns några stora vinster att göra för läkemedelsföretagen.

Är dock förvånad över att apoteket inte säljer det.

http://www.femcap.se/

• millemill

Har också haft kopparspiral, blev rikligare blödningar men ingen annan biverkning!

• Odium

Jag har kopparspiral, haft i ca 3 år. Har rikligare mens och två dagar längre. lite värre smärta de två första dagarna än tidigare. Men inga andra biverkningar.

Dock fick jag rådet att INTE sätta in en spiral när jag var där, för jag har inte fött barn. Det ska göra ondare då sa hon.
    Jag valde som sagt att göra det ändå, och sån smärta har jag aldrig känt. Jag trodde jag skulle dö, på riktigt.
    Jag bävar för att byta den. Men det är fortfarande sjukt värt det.

• tnj

Jag har haft, den funkade bra i tre år, sedan flyttade den sig så den kändes så då fick jag ta ut den. Har inte satt in nån ny. Kör med kondom eller femcap (cervixpessar) nu. Har inte fött barn och som någon tidigare sa gjorde det FRUKTANSVÄRT ont att sätta in den, men det gick över på någon minut.

• Odium
    tnj skrev 2012-09-10 19:16:50 följande:
    Jag har haft, den funkade bra i tre år, sedan flyttade den sig så den kändes så då fick jag ta ut den. Har inte satt in nån ny. Kör med kondom eller femcap (cervixpessar) nu. Har inte fött barn och som någon tidigare sa gjorde det FRUKTANSVÄRT ont att sätta in den, men det gick över på någon minut.
    Då hade du tur, eller så var jag extra känslig=)
    Jag hade så ont så jag inte kunde sitta på resten av kvällen, fick ligga på sidan.
    Dagen efter var det som den värsta menssmärta man kan tänka sig, jag kunde sitta från o till, men röra sig nämnvärt var det inte på tal om...
  • Grodprinsens brud

Jag hade kopparspiral i några år och tyckte att det fungerade kanon. Blev gravid första mensen efter att jag tog ut den =) Inga hormoner som spökar efteråt ju =) Hade heller inte varit gravid innan så det gjorde oooont att sätta in den men inte ondare än att föda barn så...

• Biographic

Jag hade kopparspiral för några år sen, fick bedövning när den sattes in och kände ingenting. Hade normal mens och normal mensvärk. Tog ut den när vi försökte bli med barn. Satte in en igen efter sonens födelse och fick riklig mens som höll i sig i minst 2v åt gången. Har nu bytt till hormonspiral pga det. Men som sagt, har trivts enormt bra och varit missnöjd i två olika omgångar. Vet inte om förlossningen påverkade.

• Anonym

Hej! Haft en kopparspiral och hatade det. Det är såklart väldigt olika och kompisar som haft det kände inte av det alls och det kändes helt fantastiskt i teorin. Vilken lyx att vissa får bedövning! Att sätta in den var fruktansvärt, svimmade nästan (har inte fött barn). Sedan blödde det tre gånger mer än vanligt när jag hade mens och mensvärken var brutal. Dessutom hade jag ont tja kanske varannan dag, alltså väldigt ont, kan-knappt-gå-ont. Och det kom plågsamma smärtattacker emellanåt som jag inte kan göra något åt och som inte ipren biter på. Kändes som kroppen försökte stöta ut spiralen och livmodern krampade, typ. Sen rubbade kopparn pH-balansen och ja alltså.. det var ett helvete. Att man kände trådarna vid sex var inget problem alls i relation till hur ont jag hade nästan dagligen.

Till slut blev man förbannad över att jag ska ha så ont så ofta för att min pojkvän skulle ha det skönare än med kondom ibland.. Tog ut den efter ett drygt halvårs helvete och alla problem upphörde på direkten.

• sirifredde

Jag har också haft kopparspiral.. Aldrig mer. Jag hade sånna menssmärtor att jag vissa dagar låg dubbelvikt o bara skrek. Nu har jag bytt till Nouva ring mkt smidigt mindre mens och har mer sexlust:)

• Anonym

Jag hade samma problem med vilket preventivmedel man skulle använda, då jag inte funkar alls ihop med hormoner. Har testat p-piller, minpiller, p-ring, inget funkade. Hade bestämt mig för att sätta in en kopparspiral, men min barnmorska övertalade mig att testa en hormonspiral först.
    Den har sååå många fler fördelar och är helt fantastisk om den funkar. Eftersom det är väldigt mycket färre hormon i hormonspiralen än i alla andra hormonbaserade p-medel, så kände jag att jag var tvungen att testa iaf. Annars skulle jag bara gått runt och undrat om det skulle ha funkat Tungan ute  Det är ju knappt något hormon som går ut i kroppen heller, utan det verkar ju lokalt i livmodern. Och funkar det inte så är det ju bara att byta till en kopparspiral! Så igår var jag och satte in hormonspiralen. Det gjorde väldigt ont, men jag hade två fantastiska barnmorskor med mig och det var faktiskt till stor psykisk hjälp att jag fick hålla den enas hand. Glad
    Det var själva mätningen av livmodern och insättningen som gjorde ont, men sen hade jag bara konstant molande mensvärk resten av dagen (min sambo kom hem med ben & jerry glass till mig och då blev det lite bättre Tungan ute). Idag är jag nästan helt återställd, mest trött efter all spänning liksom. Men det är sååå skönt att äntligen ha det gjort, efter att ha velat fram och tillbaka i två år. Nu hoppas jag bara att det här kommer funka för mig. Vore ju inte helt fel att slippa mensvärk och förmodligen slippa mensen oxå och ha ett skydd likvärdigt med sterilisering i 5 år! Heja hormonspiralen! 
    Nu är jag färdig med min lilla uppsats, hoppas jag kunde bidra med något iaf. 

• ViirreL

jag hade kopparspiral i ca tre månader och blödde varje dag i två månader dom ville ta ur den.. i vidare utredning så kom de fram att jag inte kan ha preventivmedel överhuvudtaget, så egentilgen så kan jag inte säga nåt men jag kunde som sagt inte ha den. de är olika för alla.. :) pröva och se säger jag! :)

Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?!