SandraElisabet skrev 2013-01-09 18:51:02 följande:
Tyvärr är det så att lite sex i ett förhållande kan leda till att kärleken tillslut försvinner. Jag skrev en uppsats om kärlek och hormoner för en tid sedan och det visade sig att under sex, oavsett om man kommer eller ej så frigörs det hormoner, inte bara endorfiner som påverkar hur vi känner gentemot vår sexpartner. De kan på skoj kallas för "höra ihop hormoner" och det är precis som det låter. Hormonerna får oss att känna sammhörighet med sexpartnern och även att känna oss förälskade. Dessa hormoner är delvis desamma som frigörs när kvinnor föder barn. Det finns en hel del info om detta på nätet, kan vara ntressant för några av er att läsa om...?
kemiskt sett i kroppen är sex en förutsättning för att förhållandet och kärleken ska må bra.
Jag säger inte detta för att pika utan för att upplysa lite om hur sex faktiskt påverkar vår kropp och vår kärleksrelation oavsett om vi vill eller ej.
Hoppas någon fann detta inlägg hjälpsamt och informativt. :)
det där stämmer mycket bra på mig i alla fall. vi har sex ca.. en gång i månaden kanske. två gånger om det är en bra månad. (jag är 21 och min fästman är 30) han gör det hellre själv framför datorn varje kväll än med mig och det sårar ju. och medför att vi inte har sex lika ofta som jag velat. han har också någon sorts psykisk spärr tror jag.. men i alla fall. pga detta så, eftersom jag tycker sex är viktigt i ett förhållande, känns det som att känslorna falnat.. lite "rycker på axlarna"-känsla över allt.
när vi faktiskt har sex, omedelbart så blir jag sådär förälskad och älskar honom så mycket!
men eftersom det blir så sällan så svalnar ju känslorna igen, det hålls inte uppe riktigt, och så tappar man så lusten lite osv..
så det du skrev stämmer nog väldigt bra med vad som sker med mig. :)