Inlägg från: SandraElisabet |Visa alla inlägg
  • SandraElisabet

Hur viktigt är sex i er relation?

Hej alla,

Jag ville bara dela med mig av egen erfarenhet av att få ont under sex.

I samband med att jag och min sambo flyttade ihop i slutet av 2011 hade vi fantastiskt sex när han helt plöttsligt kom åt min livmodertapp. Ni som varit med om det vet hur ont det gör och man kan få sånna smärtor att det liknar värkar.
    I alla fall så ställde det till det för vårt sexliv under några månader, jag kunde också få så ont att jag började gråta. Jag vände mig till en gynekolog som snällt förklarade för mig att det inte var något fysiskt fel på mig, han misstänkte istället att det var psykiskt. Ett "trauma" av något slag (behöver inte vara grovt som en våldtäkt) kan trigga vissa fysiska reaktioner även i efterhand. Min kropp var helt enkelt rädd för att få ont, och då fick jag ont.

Han föreslog att jag skulle gå till en sexolog för att prata och lära mig slappna av, jag gjorde aldrig detta för som tur var gick det gradvis över av sig självt, men om någon får ont utan förklaring tror jag absolut att en sexolog kan hjälpa. :)

Nu har vi fantastiskt sex! Det blir inte lika ofta som tidigare, kanske 1 till 2 ggr i veckan, men vi har så olika arbets och studietider att det är svårt att få till det. :( Men vi har endå sex "tillräckligt" ofta för min smak. ;)

En annan synvinkel angående att ha mindre sex;

Tyvärr är det så att lite sex i ett förhållande kan leda till att kärleken tillslut försvinner. Jag skrev en uppsats om kärlek och hormoner för en tid sedan och det visade sig att under sex, oavsett om man kommer eller ej så frigörs det hormoner, inte bara endorfiner som påverkar hur vi känner gentemot vår sexpartner. De kan på skoj kallas för "höra ihop hormoner" och det är precis som det låter. Hormonerna får oss att känna sammhörighet med sexpartnern och även att känna oss förälskade. Dessa hormoner är delvis desamma som frigörs när kvinnor föder barn. Det finns en hel del info om detta på nätet, kan vara ntressant för några av er att läsa om...?

kemiskt sett i kroppen är sex en förutsättning för att förhållandet och kärleken ska må bra.

Jag säger inte detta för att pika utan för att upplysa lite om hur sex faktiskt påverkar vår kropp och vår kärleksrelation oavsett om vi vill eller ej.

Hoppas någon fann detta inlägg hjälpsamt och informativt. :)

• SandraElisabet

Vad roligt Millan77!! :)

Ibland behöver man slappna av och kanske "gå tillväga" på ett annorlunda sätt än man brukar.

Helt ärligt hjälpte det mig väldigt mycket när både jag och min sambo fokuserade mer på mig, min njutning och "mina" orgasmer.
    Ofta kunde han få mig att komma innan vi hade samlag för att värma upp lite ;) då gick allt mycket smidigare. 

Sex är oerhört viktigt för intimiteten mellan två människor, jag hoppas verkligen att det kommer fortsätta bra i fortsättningen. :)

• SandraElisabet

Till Annonym (hmm): Om du vill kan vi prata om detta i ett mer privat sammanhang, via mail eller liknande. Jag hjälper gärna till med egna erfarenheter och är inte blyg av mig, men jag vill inte göra någon läsare ledsen eller obekväm med det jag skriver.

Så läs följande med en nypa salt alla.

Jag har varit kär 3 gånger och förhållandena som följde var väldigt olika varandra. Sex är viktigt i en relation, och jag menar verkligen inget illa eller elakt när jag säger det men statistiken inom detta område är ganska dyster. Om du är yngre och inte av en äldre generation som sällan skiljer sig, är mindre sex (eller lite sex eller till och med problem kring sex) rena döden för ett förhållande.... :(

Med det sagt är inte sex allt. Ömsesidig, genuin respekt och omtanke och kärlek är viktigare enligt mig. Men sex är ett ypperligt sätt att visa de känslorna för varandra.

Som tur är finns det sätt att fixa det! :)

Sexologer, psykologer, vänner och olika "kurser" kan absolut hjälpa! Att våga prata om det med sin partner så att denna personen lyssnar (om möjligt - men om hen inte lyssnar kanske det är massa annat som inte stämmer?) utan att känna sig påhoppad kan göra all skillnad i världen!

Kanske din partner har en fetish eller "böjelse" som han är rädd för att ta upp? Är det ett klassiskt "maddona-syndrom"? När man verkligen älskar varandra är det värt att jobba på de bitar som är jobbiga. :) Det är jag 100% övertygad om. Styrkekram!

Svar på tråden Hur viktigt är sex i er relation?