• Anonym (Aj aj)

Smärta i ryggen - någon som känner igen sig?

Jag har då ett litet problem som jag tänkte höra om någon annan känner igen. Inte varje gång, men så gott som varje gång jag dricker alkohol så uppstår ett problem - en enorm smärta i ryggen som spänner fram i magen.

Jag var på puben tidigare i sommar och på vägen hem klarade jag knappt av att gå för det gjorde så ont. I fredags hade vi vänner hemma och åt middag. Jag tog något glas vin till maten och en likör till efterrätten. Och den smärta som kom i ryggen då slog till med enorm kraft. Jag till och med kräktes för att det gjorde så ont. Det har varit så här senaste halvåret. Jag dricker inte särskilt mycket alkhol. Jag har inte varit "stupfull" någon av gångerna det hänt. Utan det räcker med att man tagit något glas bara. Jag har aldrig varit någon som dricker överdrivet mycket så jag tror inte det har med lever eller njurar att göra.

Trenden har varit att detta hänt när jag druckit som sagt, men igårkväll så gjorde det helt plötsligt nästan lika ont som i fredags. Men då hade jag inte druckit någon alkohol. Det fick mig att börja spåna, kan jag få denna smärtan av någon allergi som jag inte känner till? Kanske laktos? För det är det enda jag kan komma på att jag ätit bode lördag och söndag - mejeriprodukter. 

Är det någon som känner igen sig i det här? 

• Svar på tråden Smärta i ryggen - någon som känner igen sig?
  • Ayla

Mitt råd blir: ring till din vårdcentral direkt de öppnar på måndagmorgonen och boka tid hos läkare. Sådana smärtor ska inte ignoreras utan kollas upp (även när de är så diffusa - med var de kommer från).

Händer det igen (innan du fått läkartid), så ring sjukvårdsupplysningen/112. Där ska de ha kompetent personal som åtminstone kan ge råd. Gissa inte själv, man kan få lever- eller njurproblem trots att man inte dricker mycket alkohol. Håller tummarna och hoppas du ringer på imorgon.

• Tessa

Det du beskriver låter som problem med gallan, det kan vara en inflammation eller gallsten, och är inte speciellt ovanligt att ha, speciellt som kvinna. Smärtan kommer oftast från ryggen (oftast högersidan om jag minns rätt) och strålar ut i magen, och är fruktansvärd och kan orsaka kräkningar.

Jag tror inte det är laktos du har då det oftast yttrar sig som kramper i nedre delen av buken, samt uppblåst känsla och "väderspänningar" (gaser i magen) samt att du snabbt behöver en toalett och ofta blir väldigt dålig i magen (diarre). 

Problem med gallan kommer fram främst om du har ätit fet/flottig mat eller druckit alkohol, det är oftast så besvären först uppdagas. 

Alla problem med smärtor i buken som man inte kan härleda, bör man uppsöka läkare för. Min mamma har opererats för gallsten när hon var kring 40 år tror jag, och hade just de symptom du beskriver ovan. Det var en relativt enkel titthålsoperation och hon har inte haft några problem efter det. Du kan ha det så enkelt att du bara behöver styra din kost för att slippa problem. Men uppsök läkare tycker jag.

Själv har jag kronisk "funktionell dyspepsi" som helt enkelt betyder överkänslig mage. Jag vet hur det är att ha mycket besvär med diffusa smärtor i buken, något jag haft och sprungit hos läkare med sedan jag var 6-7 år. Inte förrän förra året när jag var 25 år fick jag min diagnos och tabletter som tillsammans med rätt kost håller mig problemfri. 

Svar på tråden Smärta i ryggen - någon som känner igen sig?