• Madreh73

Betalning till solist i kyrkan

Vad svårt det är med just betalning till solist i kyrkan.

Vi har en tjej som ska sjunga en låt i kyrkan, en storasyster till sonens ena klasskamrat och jag mer eller mindre flög på tjejen i fråga då jag var hemma hos dom och gjorde en annan grej. Hörde musik och sång från övervåningen och undrade vem det var, trodde någon lyssnade på musik högt..men det var dottern som övade.
    Det lät så fint och hon är verkligen duktig. Jag gick upp och frågade om hon skulel våga sjunga på ett bröllop och hon svade javisst. Vi hade ju redan två låtar klara som vi ville ha, den ena gick fint att hitta musik till utan sång men den andra var det värre med, så det blir bara en.

Jag hade slängt ut en fråga bland mina fb vänner en tid innan om nån ville eller kånde nån som kunde sjunga två låtar och fick svar från min dagmamma och hon hade en som spelade oxå, dom brukar sjunga och spela ihop på bla bröllop. Dom ville ha 1000 kr för att köra två låtar, min blivande höll på att baxna, 1000 kr för två, det är ju mer än vad Bruce tar tyckte han....

Nu kommer tjejen att sjunga som jag kastade mig över men hur mycket ska vi ge henne som betalning, mamman tyckte att vi skulle ge det vi tyckte det var värt, men jag har ju ingen känsla för sånt och vill ju inte att det ska vara för lite heller, och så får jag ju tänka på att dom andra ville ha 1000 kr så det får inte lib för mycket heller liksom, då kan vi ju lika gärna ta dom som är rutinerade och som brukar spela ihop.

Jag känner ju dagmamman och vet hur hon låter, vi har sjungit ihop i kören här där vi bor så jag vet ju att hon kan sjunga....

Så svårt det är!

Vad är rimligt??

Hon kommer bli körd dit av sin mor, hon har med sig sin dator så hon får musiken.

Hon är 16 eller 17 år, har lite dålig koll på det, men det spelar ju mindre roll, hon sjunger väldigt fint iaf! Vi ska dit och lyssna på låten på torsdag.

• Svar på tråden Betalning till solist i kyrkan
  • Fru 0728

Vi betalade 1200:- för två låtar. 5-700:- hade kanske varit rimligt?

• Chicita

Jag skulle nog gett 500:- och sen kanske någon sak (smycke kanske) som ett litet minne eftersom det kanske är första gången hon sjunger på något sånt här...

• Cantaton

I den åldern fick jag nog mellan 500 & 700kr för 1-2 låtar. Tycker att Chicitas förslag låter bra.

• erik2710

Om det låter bra när hon sjunger och det utgår jag från att det gör så tycker jag att 1000 är rimligt.

• kickanw

Att öva vill man nog lägga några timmar på, att ta sig till och från kyrkan tar tid och så är det ju tiden i kyrkan. Lägger man dessutom på den press och det ansvar som ingår så tycker jag nog att 1000kr är så jättmycket, framförallt inte om man är två som ska dela på det!

Är det inte viktigt att ha musik på bröllopet att man är beredd att betala en skälig timlön så kanske man ska skippa det helt och nöja sig med orgelmusiken?

Svar på tråden Betalning till solist i kyrkan