• Aurora

Bjuder ni på all dryck?

Hej! Mitt första inlägg här på BT!

Vi har precis börjat planera lite smått inför bröllop nästa år och kommer att ha bröllopet i Stockholm (centralt). Vår tanke är att gästerna ska slippa betala för resa/hotellrum och ha nära hem på kvällen efter festen. Jag vill ju helst inte att festen ska kosta något för gästerna så vi tar ingen kuvertavgift. 

MEN det är ju väldigt dyrt med middag/fest på restaurang i Stockholm. Vi tänkte bjuda på middag/buffé och 1 glas mousserat att skåla med, 3 glas vin/öl till middagen samt 2 glas öl/vin efter maten. Vi hade då tänkt att trycka upp drinkbiljetter för detta, 5 st p.p att nyttja under kvällen. 

Blir dock tveksam när jag läser här på BT! Är drinkbiljetter snålt? Jag hade själv tyckt att det var helt ok att gå på ett bröllop där jag får 1 glas mousserat + 5 glas vin och sen betala själv om jag vill ha mer utöver det. Det är ju en sak om man hyr lokal/bygdegård och kan köpa in alkohol från Tyskland (eller även systemet), men det är ju betydligt dyrare på restaurang. 

Vet inte hur vi ska göra!? Hoppas inte att våra gäster tycker att vi är snåla när vi har drinkbiljetter? Hur har ni andra gjort? 

• Svar på tråden Bjuder ni på all dryck?
  • daniiel

Vi bjöd på dryck till maten (välkomst- och brudskål också), kaffe till efterrätten och tårtan samt alkoholfritt hela kvällen. Ville folk dricka alkoholhaltiga drycker så fick dom själva köpa det i hotellets bar. Det funkade bra :)

• brudpar2013
    Aurora skrev 2012-09-11 11:58:17 följande:
    Hej! Mitt första inlägg här på BT!

Vi har precis börjat planera lite smått inför bröllop nästa år och kommer att ha bröllopet i Stockholm (centralt). Vår tanke är att gästerna ska slippa betala för resa/hotellrum och ha nära hem på kvällen efter festen. Jag vill ju helst inte att festen ska kosta något för gästerna så vi tar ingen kuvertavgift. 

MEN det är ju väldigt dyrt med middag/fest på restaurang i Stockholm. Vi tänkte bjuda på middag/buffé och 1 glas mousserat att skåla med, 3 glas vin/öl till middagen samt 2 glas öl/vin efter maten. Vi hade då tänkt att trycka upp drinkbiljetter för detta, 5 st p.p att nyttja under kvällen. 

Blir dock tveksam när jag läser här på BT! Är drinkbiljetter snålt? Jag hade själv tyckt att det var helt ok att gå på ett bröllop där jag får 1 glas mousserat + 5 glas vin och sen betala själv om jag vill ha mer utöver det. Det är ju en sak om man hyr lokal/bygdegård och kan köpa in alkohol från Tyskland (eller även systemet), men det är ju betydligt dyrare på restaurang. 

Vet inte hur vi ska göra!? Hoppas inte att våra gäster tycker att vi är snåla när vi har drinkbiljetter? Hur har ni andra gjort? 

Hej!

Vi har samma problem eftersom kuvertpriset redan är så dyrt i gbg där vi ska ha vår fest. Men antagligen bjuder vi på välkomstskål, tre glas vin till maten och en drinkbiljett till festen. Sedan får folk köpa mer om de vill..

Känns jättesnålt, men tyvärr är ju priserna så höga inne i en storstad att det inte finns så många andra val (om man inte hyr lokal bara och importerar egen dricka, men det vill vi inte göra).

• majemma

Vi bjuder på brudskålen oc h vinpaket till middagen (tre rätter med vin till varje). Därefter är det betalbar så gästerna köper egen alkohol inkl. avec till kaffet.

Jag tycker definitivt inte att det är snålt att bjuda på fem glas vin!

• mirre01

vi bjuder på 2 glas vitt 2 glass rött 2 öl 2 cider i whiskey 2 drinkar och 1 likör till alla om dem vill ha 

• mimi00

Vi bjuder på all alkohol. Både innan under och efter mat/fest :) 

• Pyttsan

Vi bjuder på allt mat och dryck. Men vi har t. ex. inga groggar i baren utan bara öl, longdrink, vin och alkoholfritt. (samt vad som nu finns kvar i avec och snaps från middagen). 

• amelian

Vi bjuder också på all mat och dryck. Dock skippar vi all starksprit och har bara bubbel, vin och öl.

• kramen

vi bjuder på brudskål samt vin till maten, avec, öl, cider och så kommer vi köpa in så gästerna kan göra egna drinkar :)

• Fru 0728

Det är absolut inte snålt, väldigt generöst tycker jag. Vi bjöd dock på allt men vi hade billig lokalhyra och kunde köpa all sprit själva så det blir en stor skillnad i fråga om pris.

• Pyttsan

Jag vet inte hur det brukar vara i Sverige, men själv tycker jag att det trevligaste och enklaste alternativet, är att gästerna betalar för sitt boende. 

Jag tänker mig alltså att ni bjuder på hela festen, mat och dryck, men gästerna bor på hotell för ett reducerat pris, istället för gratis, som ni tänkt. Då känns det som om ni är väldigt generösa som delvis står för gästernas boende (vilket man absolut inte räknar med!).

Så skulle nog jag göra för att inte känna mig snål och slippa hålla på med drickbiljetter. Men jag har aldrig varit på ett bröllop med drinkbiljetter, men det känns ju lite som att sätta kontanter i händerna på gästerna? Obestämd

Alternativt bjuder på hela festen men gästerna betalar sitt boende. 

Svar på tråden Bjuder ni på all dryck?