• litenlisa

Tema shabby chic / romantiskt - Tips på dekoration

Vi ska ha temat shabby chic på vårt bröllop och jag hade därför tänkt mig dukning och dekoration i romantisk stil. Som exempel bifogar jag foton på ett bomullsband jag köpt med Parismotiv på. Jag tänkte använda det för att binda kransar / blomsteruppsättningar på borden samt till att dekorera ljuslyktor. Är det någon som har fler bra idéer för det här temat? (ps. bandet har jag köpt på www.billigaband.se se länk här: billigaband.shop.textalk.se/band-snoren/bomullsband/bomullsband-paris-40-mm.html)

• Svar på tråden Tema shabby chic / romantiskt - Tips på dekoration
  • MissBroccoli

Lite små zinkhinkar att ha blommor i? kunde ju va fint med små gröna krukväxter som blommor. Plocka pinnar/grenar och spraymåla vita och dekorerar med.

Försök hitta gammla brädor som är så där snyggt gråa och skruva fast ljushållare så har ni snygga ljusstakar. eller köp brädor som inte är hyvlade (vet ej vad det heter, men ingen slät yta utan lite ruggiga) och måla vita. tänk på att brädan ska va så stabil så det inte välter bara.

Behöver ni lite typ kakfat så kan du ju köpa svarvade träfat på loppis och spraymåla vita eller lite nogatfärgade och sedan dekorera med naturvitspets.

några saker jag kom å tänka på, hoppas det kan vara till någon hjälp

• Pysselfia

Vilket fint band!
    Och vilka bra tips! 

• litenlisa

Tack för jättebra tips! Jag kan se att du är mer kreativ än mig ;)

• Sarus

så här såg vår dukning ut. Kanske nått som du gillar :)
  • Nyfiken01

Jag har inte shabby chic som tema men har tänkt lite åt vintagehållet ändå.
    Ska har oblekta dukar med naturlinne-löpare över det. En långsmal blomvas med en ros i gammelrosa nyans och några kvistar trollhassel i det.  

• litenlisa

Sarus, jag älskar dina middagsprogram / sånghäften! Vilken bra idé! Så ska jag också göra :)

• Allis

Man kan göra massor med roliga saker av konservburkar - ha blommor i, gulla till det med spetsband, slå hål i dem (frys dem först så slipper du buckliga burkar) och häng upp massor som ljushållare.

Samma sak med glasburkar och gamla glasflaskor. En gerbera i en gammal flaska kan vara jättesnyggt.

Loppisfynda och fynda där du inte tror att man kan. Gamla nycklar, lås, snygga spikar som du spikar upp i vilket mönster du vill och snor sidenband eller bast runt.

Ta en metallbricka och slipa med sandpapper, ställ på massor med glasljusstakar i olika höjder.

Juteväv eller ännu hellre täckväv från blomsterhandeln (kostar väldigt lite) kan man göra mycket kul med. De kan bli löpare, täcka fula krukor.

Gamla notböcker kan bli omslag till sånghäften eller strutar.

Du kan göra mobiler av en järnring som du knyter fast lång mattrasor i. Klipp i loppisfyndade spetsgardiner.

Kakmått, kakformar, rivjärn är snygga som dekoration.

Tegel kan man köpa billigt och ställa ljus på.

Vill du få något tyg mörkare kan du stänka på eller doppa det i the.

Gamla handdukar och näsdukar med broderade monogram på kan man också fynda.

Gamla böcker kan man begå helgerån på om de har fina omslag, skär ut mitten och gör blomarrangemang i eller limma ihop fyra till en kruka.

Min mamma och jag har gjort mobiler av gamla silverbestick som vi borrat hål i (också helgerån haha)

Så mycket kul det finns att göra, tänk att man alls har tid att jobba :)

Svar på tråden Tema shabby chic / romantiskt - Tips på dekoration