• lenuz

En ring, eller två?

Jag måste i vilket fall låta göra om min förlovningsring, eftersom den är så tunn så att en sten inte kan infattas i en vigselring av samma tjocklek. Min sambo har ärvt en tjock gammal vigselring efter en äldre släkting och vi funderar på att låta smälta ner den och använda guldet till att göra om våra ringar. Min sambo vill bara ha en ring, men gärna en som är lite tjockare än den han har idag. Jag funderar över om man "måste" ha två ringar som brud, eller om jag kan låta smälta ner förlovningsringen och tillsammans med det nya guldet göra en exklusivare ring. Jag har inget emot att ha två ringar heller, men mina fingrar är ganska korta och jag är rädd att det ser klumpigt ut med två. Någon annan som "bara" har en ring?

• Svar på tråden En ring, eller två?
  • Chicita

Varför måste vigselringen vara lika tjock?
    Det går utmärkt att ha en bredare ring med sten och en tunn.
    Vissa har tvärt om, en solitär med tunn skena och kloinfattning och sen en bred ring utan stenar.

Men annars är svaret på din fråga nej.
    Nej du behöver inte ha två ringar. Du behöver inte ha någon alls, du kan ha ett halsband, en klocka eller sjuttiotvå ringar. Det väljer du helt efter eget huvud Flört 

• MagnusFru

Jag tror att enda lösningen är att du går och provar olika ringar.
    Det är egentligen enda sättet att se hur det ser ut på dina händer.

Prova ringar i olika bredd och olika tjocklek på så sätt känner du också hur olika bredder och höjder känns.
    Det är väldigt olika hur olika personer tycker att höjd och bredd känns på fingret.
    Det jag tycker är skönt och bekvämt kanske andra tycker är obekvämt eller "för lite på fingret".
    En del ringar är tunga medan andra är lättare och tyngden spelar också roll för hur ringen känns på fingret.
    En del vill ha tunga ringar medan andra tycker att det känns obekvämt eller bara "för tungt".

Jag har en kollega som har breda och tjocka ringar och det passar jättebra på henne men på mina fingrar ser det helt tokigt ut och känns obekvämt och alldeles för tungt för mig. Mina ringar är inte "tunna och smala" men på min kollega ser mina ringar smala och tunna ut.......Mina ringar ser dock ganska "maffiga" ut på min hand!

Det är ju även så att det som jag tycker är fint och stilrent ut kanske andra tycker är fult eller "för mycker ring på fingret", alla har ju olika smak

• MagnusFru

Mina ringar ( japp det är två ringar!)
    Ringarna är 6 mm och 3 mm så totalt 9 mm på fingret. Höjden är 2 mm på båda ringarna och de är halvkupade. Jag har korta tjocka fingar och små händer men ville att det skulle vara "mycket ring på fingret".
    Jag ville ha breda ringar men jag ville inte ha tjocka ringar och tunga ringar kändes obekvämt...
    Jag är jättenöjd med ringarna. Love them!
  • lenuz

Förlåt mig, jag var nog otydlig. När jag pratar om tjocklek menar jag mer konkret ringens höjd. Min förlovningsring är ganska platt i formen och max 1 mm hög med mönster graverat uppepå. Men det bästa är nog att gå och testa sig fram, tack för ditt svar.

Chicita skrev 2012-10-01 20:47:03 följande:
    Varför måste vigselringen vara lika tjock?
    Det går utmärkt att ha en bredare ring med sten och en tunn.
    Vissa har tvärt om, en solitär med tunn skena och kloinfattning och sen en bred ring utan stenar.

Men annars är svaret på din fråga nej.
    Nej du behöver inte ha två ringar. Du behöver inte ha någon alls, du kan ha ett halsband, en klocka eller sjuttiotvå ringar. Det väljer du helt efter eget huvud Flört
  • lenuz

Vilka otroligt vackra ringar. Lät ni designa dem själva?

MagnusFru skrev 2012-10-01 21:01:02 följande:

Mina ringar ( japp det är två ringar!)
    Ringarna är 6 mm och 3 mm så totalt 9 mm på fingret. Höjden är 2 mm på båda ringarna och de är halvkupade. Jag har korta tjocka fingar och små händer men ville att det skulle vara "mycket ring på fingret".
    Jag ville ha breda ringar men jag ville inte ha tjocka ringar och tunga ringar kändes obekvämt...
    Jag är jättenöjd med ringarna. Love them!
  • Chicita
    lenuz skrev 2012-10-01 22:17:17 följande:
    Förlåt mig, jag var nog otydlig. När jag pratar om tjocklek menar jag mer konkret ringens höjd. Min förlovningsring är ganska platt i formen och max 1 mm hög med mönster graverat uppepå. Men det bästa är nog att gå och testa sig fram, tack för ditt svar.
    Ja då är det ju lite annorlunda Flört
    Men ändå, dom måste inte vara lika.

Min svärmor har massor med ringar och hon kombinerar hur som helst, breda, smala, tjocka, låga osv och det ser jättebra ut. Personligt och intressant Glad 

Det viktigaste är att det känns skönt på handen, så att testa med andra ringar är nog en bra idé.
    Lycka till  
  • TheD

Hm...varför måste ringarna vara lika tjocka? Min förlovningsring är 1 mm i tjocklek och min vigselring är tjockare då jag har stenar på vigselringen. Inget som man tänkr på. Om det vore 3 cm skillnad så kanske ;)

• LoJ

Min mamma har bara en ring! Välj det som känns bäst för dig. Annars vilm jag råda dig (precis som många andra) att prova, prova och prova

• MagnusFru
    lenuz skrev 2012-10-01 22:18:37 följande:
    Vilka otroligt vackra ringar. Lät ni designa dem själva?
    Tack
    Ringarna är från titanringar.com.
    Där finns det "grundmodeller" som man kan utgå ifrån om man vill.
    Man väljer vilken grundmodell ( grundkonstruktion) man vill utgå ifrån och sedan väljer man bredd på ringen, kupning på skenan, yta på ringen, eventuella diamanter, antal diamanter och storlek på diamanterna...så slutresultatet kan bli väldigt varierande beror vad man väljer. Det som skulle vara flera olika modeller med olika namn i en vanlig affär är varianter av samma grundmodell hos titanringar.
    Så visst designar man sin ring själv där.
    Hur som helst så är vi välsdigt nöjda
  • mimi00

Detta kanske låter konstigt men jag kommer ha två ringar men endast använda en åt gången :) Älskar min förlovningsring, den är likadan som min M2B men med tre små stenar i. Sen när vi var i USA köpte min M2B en UNDERBAR ring till mig som vigselring - dock passar inte dessa två tillsammans. Så vi sa att jag kommer ha förlovning till vardag (då den "tål" lite mer) sen den från usa (med större stenar) till finare och fest :) Kommer gravera in vigseldatumet  i förlovningsringen. 

:) Så jag tycker du ska göra precis som du vill ! Idag kan man ha en, två eller blanda hur man vill utan att det är konstigt :) enligt mig iaf ! 

Svar på tråden En ring, eller två?