• Anonym (Ego)

"Alla" gravida och jag känner mig ego...LÅNGT inlägg

Jag inser att det är oerhört dumt att känna så här men det gör jag...sambon och jag gifter oss i början av juni och de senaste veckorna har vi fått reda på att minst 3 personer kommer vara höggravida eller precis ha fött då. Kul för deras skull, men jag känner att antingen så kommer de inte på festen för att de inte orkar/ måste vara hemma med barnet eller så kommer de men de har inte kul/ jag kommer oroa mig för att de inte har kul. Till saken hör den att vi MÅSTE veta exakt hur många som kommer ca 2 månader innan p.g.a. platsbrist så vi kan inte säga till folk heller att "ni kommer om ni kommer". Och jag vet att jag inte ska ta ansvar för att folk har kul, men jag vet ändå hur jag kommer känna när de sitter där nyktra bland alla andra som garanterat kommer vara onyktra.

MEN...det är väl egentligen inte det som stör mig mest. Fick igår reda på att min bästa vän är gravid. Jag är jätteglad för deras skull för de har försökt länge, men hon kommer dels tillhöra skaran gravida/nyförlösta på mitt bröllop + att vi hade så mycket annat inbokat det närmsta halvåret som helt kommer av sig nu bara för att hon är gravid. Och jag känner mig EGO...för jag vill ju göra roliga saker! Vi skulle åka utomlands tillsammans för första gången, vi har ett antal spelningar inbokade (som jag inte kommer kunna roa mig på eftersom jag kommer Oroa mig för att någon stöter till hennes mage) och min möhippa kommer antagligen inte bli den galna tillställning jag tänkt mig. Dessutom fyller jag 30 nästa vår och hade tänkt ha fest (jag firar aldrig mig själv) men det känns helt meningslöst nu. Folk får inte plats hemma hos oss för vi bor för trångt så jag hade tänkt att vi skulle köra en 5-kamp, Ålandskryssning eller liknande och sånt kan inte en höggravid person hänga med på. Och jag vill inte fira utan min bästa vän!

Jag vet att jag låter löjlig men "mitt" år blev helt plötsligt någonting annat...det här med gravida människor förstör inte hela mitt liv (även om det kanske låter så), det som känns tråkigt är att jag antingen firar viktiga händelser utan min bästa vän- eller att hon är med men att jag då inte kan fira som jag vill eftersom aktiviteter får anpassas efter henne.

/EGO

• Svar på tråden "Alla" gravida och jag känner mig ego...LÅNGT inlägg
  • Chicita

För det första:
    Om man inte kan ha kul när man är nykter så är det något som är fel. Så ta det lugnt du. De som kommer kommer säkert att ha kul "trots" att dom är nyktra Flört 

För det andra:
    Gravida människor är inte gjorda av glas.
    Om din kompis känner att hon klarar av att göra det ni ska göra så gör hon det. Det är mer frågan om ifall hon får foglossning och svårt att röra sig eller om hon blir väldigt gravid-illamående som det kan sätta käppar i hjulen. 

• BodyMindSoul

Hej!

Vi råkade ut för samma sak, tror hela kompisgänget åkte på en kollektiv 30-årskris, haha. När vi bestämde oss för att gifta oss hade vi först bokat in början av september, sen när vi ringde våra närmsta vänner så visade det sig att min äldsta vän skulle ha barn i mitten av september och Johans äldsta vän skulle bli pappa i slutet av Augusti.... Lite trist då vi precis som du ville att de skall vara med och känna sig på topp på vår dag :)

Vi löste det med att flytta hela bröllopet två månader till November istället. Jag vet inte om något sådant kan vara aktuellt för er?

Lycka till med allt!

/Emma

• Anonym (Ego)

Problemet är inte att inte alla kan dricka alkohol, hälften av de som kommer dricker inte av olika anledningar. "Problemet" är att det känns som att när jag för en gångs skull faktiskt ska fira saker så kommer jag inte kunna göra det så som jag tänkt (därav ego).

Funderade lite på att flytta bröllopet (eller iaf festen) men lokal, fotograf och vigselförättare är redan bokade och inbjudningarna skickade (vi var vääääldigt tidigt ute). Kan lugnt säga att folk drabbats av en kollektiv 30-årskris

Jag vet att allt kommer bli bra och kul oavsett om folk är gravida eller inte, kände bara lite behov att att gnälla av mig lite. Är inte van vid att känna mig egoistisk så jag ville väl ha något slag "ok" på att det är ok när det gäller min egna 30-årsdag och vårt bröllop.

• BodyMindSoul

Helt ok att gnälla lite ibland! :)

Förstår att det blir svårt att boka om för er, vi får hålla tummarna för gravida kvinnor utan krämpor för dig :)

• Chicita

Det finns nog ingen som säger att det är fel att känna sig besviken.
    Men det kommer säkert att bli jättebra i slutänden i alla fall. Glad 

Ventilera du, det behöver man.
    Min bästa kompis blev också gravid och skulle ha precis i samband med mitt bröllop.
    Men hon varnade redan över 1,5 år innan bröllopet, när jag berättade att jag skulle gifta mig, att hon kanske kunde vara gravid då (hmm).
    Sen bråkade hon om temat, och det slutade med att jag bad henne att inte vara tärna utan bara komma som vanlig gäst (efter flera månaders tjafs).
    Och efter att ha sytt kläder (medeltidstema) till hela hennes familj så skickade hon ett sms kvällen innan bröllopet och talade om att hon mådde så dåligt att hon var sängliggande och inte orkade komma. Och sen åkte hon på annat kalas dagen efter istället Tungan ute 
    Så ja jag förstår att man kan känna sig lite besviken på att det inte blir riktigt som man tänkt ibland... 

• anne på grönkulla

Ta inte ut nåt i förskott. Visst, saker blir inte alltid som man tänkt sig o har man laddat jättelänge kan det kännas surt. Gnälla får man, men skulle de må dåligt och inte ha roligt är det inte ditt fel/ansvar. Förhoppningsvis blir det inga problem (jag reste som vanligt till ganska knepiga ställen under hela första halvan av graviditeten och har gått på konserter och grejer som vanligt, det är först nu när det närmar sig som jag tvingas välja bort saker av ren trötthet, men så har jag haft tur och mått helt ok mesta tiden).

Men de kommer ha svårt att veta hur de mår exakt den dan, särskilt om det är precis på sluttampen, och behöver ni ett slutligt besked tidigt så blir det kanske nej. 

• Tilda93
    Chicita skrev 2012-10-03 17:34:04 följande:
    Det finns nog ingen som säger att det är fel att känna sig besviken.
    Men det kommer säkert att bli jättebra i slutänden i alla fall. Glad 

Ventilera du, det behöver man.
    Min bästa kompis blev också gravid och skulle ha precis i samband med mitt bröllop.
    Men hon varnade redan över 1,5 år innan bröllopet, när jag berättade att jag skulle gifta mig, att hon kanske kunde vara gravid då (hmm).
    Sen bråkade hon om temat, och det slutade med att jag bad henne att inte vara tärna utan bara komma som vanlig gäst (efter flera månaders tjafs).
    Och efter att ha sytt kläder (medeltidstema) till hela hennes familj så skickade hon ett sms kvällen innan bröllopet och talade om att hon mådde så dåligt att hon var sängliggande och inte orkade komma. Och sen åkte hon på annat kalas dagen efter istället Tungan ute 
    Så ja jag förstår att man kan känna sig lite besviken på att det inte blir riktigt som man tänkt ibland... 
    Men gud så elakt!! :(  , förstår verkligen att du blev besviken!!
Svar på tråden "Alla" gravida och jag känner mig ego...LÅNGT inlägg