Räcker detta tror ni???
GIvetvis kommer vi att ha mer än så..
Men räcker 5L Vodka och 4L whiskey om man ska ha öppen bar för ca 70pers???
GIvetvis kommer vi att ha mer än så..
Men räcker 5L Vodka och 4L whiskey om man ska ha öppen bar för ca 70pers???
Oj det var mycket whisky,..
Vi hade 3 flaskor, och då bjöd vi på whisky till avéc också och fick ändå över 1,5 flaska.
Tror det gick ca 2 flaskor med vodka också eller kanske 3
Vi hade 64 gäster
Hade ni fri bar också?
Vad har ni för virke?
Eller alltså, vad tänkte ni ha för drinkar? Och hur starka?
Säg 4 cl/drink och du har 9 liter sprit, dvs 900/4=225 drinkar, dvs 3,2 drinkar per person. Det är ganska mycket i snitt, framför allt om det bara är till efterköret och ni redan har haft vin till middagen. Om ni dessutom har vin och öl i baren så är det nog på tok för mycket.
Som tur är kan man lämna tillbaks oöppnade flaskor till Systemet inom 14 dagar, så köper ni för mycket behöver ni inte oroa er... Och missar ni den tidsramen kan ni alltid sälja det till en vän. Eller dricka upp det själva
haha okej...
Vi har tänkt att ha Whiskey och Cola
White Russian så de tillkommer ju mjölk o annat skit hihi
Sen vet vi inte riktigt... har ni några förslag???
Vi köpte när vi var utomland nämligen.. 1L Absolut Vodka kostade 99kr :) Så de blev några flaskor med hem.. Sen handlade vi på flyget hem också.. Ni vet när man kan ta 4 för 3 osv.. Blev några flaskor där också :)
Sen ska vi till Tyskland i vår för att handla resterande... Blir säkert Dooleys som vi tänkt ha till Avec tillsammans med Whiskeyn... Vin, Öl, Cider till maten... Läsk och Vatten givetvis =)
Funderar också på att köpa färdiga drinkar på burk... Typ Mojhito finns där och den skulle tydligen vara god!
vi kommer oxå åka till tyskland.. vi kommer vara ca 55 personer.. drickandes kanske 50personer..
funderar oxå om mängd osv..
vi ska ha öppen bar.. men drinklista o det är en bartender som gör drinkarna..
Ja vi har lite vänner som arbetar som bartendrar så, vi hoppas de vill ställa upp =)
Dessa ska vi ha vet vi...
Redbull/Vodka
White Russian
Whiskey/Cola
Sen pratade vi liiiite om Martini Bianco
Har beställt fina sugrör som det är hjärtan på :) hihi
Sen letar jag efter bara röda och bara svarta sugrör, ska göra pussmunar och mustacher också...
Om ni även ska ha vin, öl, färdiga drinkar / alkoläsk, cider osv så lär det nog inte ta slut.
Och om det mot förmodan gör det så kan dom nog "till nöds" dricka något annat som finns kvar i baren...
Om allt skulle ta slut så kan du nog bara natta dina gäster lite lätt där dom ligger draperade
Ja det är svårt det där med hur mycket man ska ha.. Vi kommer nog bli ca 70 gäster men min kära sambo har nog tagit i lite för mycket när det gäller spriten när jag tänker efter.... Får räkna på det lite. Vi bor i Skåne så det blir en resa till Tyskland. Jag tycker nog du kan köra på den mängden ändå om du tvekar, för det är ingen kul känsla om det tar slut. Det blir ju inte gammalt så ni kan ju spara det och dricka det en annan gång!
Hur mycket cider och öl köper ni? hur många cider tänker ni per person?
Så här har vi (läs jag) tänkt. :).. Till ca 70pers... * BS = Boardershop, Puttgarden
Brudskålen 1150kr
Mousserande 20 flaskor (18 flaskor JP Chenet Brut från BS* =1150kr)
Till Middagen (Buffe)1561kr
Ca 35 flaskor vin 15 rött + 20 vit (36 flaskor Grand Sud Chardonney och Grand Sud Merlot från BS*)= 1212kr)
(Man köper 6x1L av detta vin)
Ca 72 Burkar Öl (Norrlandsguld 33cl burk från BS* = 244kr)
Ca 24 Cider (Rekorderlig Cider 33cl burk från BS* =105kr)
Till Tårtan - 800kr
4 Dooleys (100cl från BS*= 100kr x 4 TOTAL 400kr)
2 Whiskey alt Courvoisier
Whiskey (Har vi redan)
Courvoisier (100cl från BS*= 200kr x 2 TOTAL 400kr)
Till Fest ca1863kr
(Är inte klara med drinkarna riktigt)
5L Vodka (Har vi)
4 alt 2 Whiskey(Har vi)
4L Dooleys ( Från BS = 400kr)
48st Mojhito på burk (Från BS = 256kr
144 Öl (Från BS = 488kr)
Vin 12 flaskor (Från BS = 404kr
Cider 72st (Från BS = 315kr)
TOTAL PRIS 5374kr
Sen vet jag att allt jag skrivit upp till middagen INTE kommer att gå åt!
Men man vet ju inte hur mycket som blir över! Därför är det svårt att räkna på vad som blir över till festen sen
Givetvis kommer vi att ha alkoholfria alternativ... Ser ut som vi är värsta supar sällskapet haha men så är det inte!
Vi ska oxå till Tyskland och tycker det är riktigt svårt att veta och beräkna innan hur mkt som kommer att gå åt, vad folk dricker osv...
Lite mindre än halva vårt sällskap på totalt 94 personer dricker inte så vi får väl räkna med ca 50 drickande gäster...
Vi ville haft drinkar i baren men eftersom jag inte vet om någon bartender som vill stå där och blanda drinkar på självastse nyårsafton "gratis" eller till billig peng så får det bli självservering och blir det självservering så är risken rätt stor att det blandas 50/50 drinkar och därmed tar spriten slut fortare men framförallt så är risken större att det blir en fyllefest vilket vi inte vill...
Vi tror att de flesta av våra vänner och släkt är rätt så lugna drickare och inte kommer att supa till det på ett bröllop men samtidigt är det onödigt att blanda in för många sorter osv...
Tycker du lagt upp din lista bra Burre, men sen är jag ju väldigt dålig på att veta om mängden är lagom osv men det låter som om det är väl tilltaget i alla fall! :)
Tror att vi ska ha ca 2 glas champagne p.p av de 50 gästerna till brudskålen, cider eller pommac som alkoholfritt alternativ. Så att alla kan fylla på en extra gång.
Till förrätten serveras det vitt vin, ett glas?, Till varmrätten rött vin, 1 flaska på två personer.
Vad ska man ha till efterrätten?
Till tårtan får det bli baileys/dooley och whisky, kanske päronkonjak oxå...
Sen blir det självservering i baren till självkostnadspris man får stoppa i pengar i en spargris med en skylt där pengarna gå till vår bröllopsresa...
I baren blir det cider (med och utan alkohol), öl, det som är kvar från avecen, vitt och rött vin.
Vad tror ni om detta upplägg? Det svåra är nu att beräkna mängden... eftersom det är svårt att veta hur många som föredrar vin, öl eller cider osv... kommer säkert vara en del som hellre dricker öl till maten än vin. Sen måste vi ha lättöl eller mellanöl oxå.
Hua inget lätt kapitel och måste ha bestämt oss till andra helgen i november då vi åker... sen är det ju vilka sorter man ska välja oxå...
Jag tycker att det verkar bra...
Precis som du säger också så finns det kanske inte någon bartender för en billig peng på nyårsafton, men du kanske kan höra dig för lite till...
Drinkarna behöver ju inte vara så avancerade, ex Vodka-Redbull Så de inte behöver vara en som är utbildad...
Ta någon bekant bara som ni "lär upp" innan bara :) Så tänker vi göra... Alternativt attt vi tar från de Restaurang skolorna här i stan..
Vi ska ju inte ha någon efterrätt så.. men något dessertvin?? eller kanske samma som till varmrätten?
Jag tror vi får räkna bort kanske 15% av allt som ska vara alkoholfritt.. Jag har baserat min uträkning av Systembolagets uträknare... Kika in på deras hemsida o kolla!
Ja det är väl tilltaget, haha men jag känner att det är bättre att de finns över än att det skulle ta slut, skulle skäms ihjäl!
Vi var på ett bröllop där drycken blev serverad. (Buffe) Det blev lite segt, men de berodde kanske på den som serverade :) Det är givetvis jätte lyxigt o fint att ha någon som serverar drycken men men får se till att det alltid finns...
Typ att när servitören hällt upp ställer man ut flaskor på bordet så de blir självservering! Vet inte hur ni tänkt men jag tänker iof på de bröllop som vi var på! (Vigsel kl13.00, direkt efteråt mingel, 01.00! (JAG SKOJAR INTE) tårta och Avec... De var såååå segt men de var för allt gick så sakta och de fanns inte alltis dryck på bordet utan de var man tvungen att vinka till sig! De vill vi verkligen undvika! :)
Hej!
Tycker också att det är svårt att beräkna hur mycket folk dricker och vad man ska köpa. Varken sambon eller jag är några tungdrickare. Men ett par av våra gäster är kan man nog säga, långt ifrån alla våra 70 gäster. Ska lusläsa era listor och försöka räkna lite på hur mkt vi behöver köpa.
En sak som man nog inte ska glömma är att rätt många vill ha slödricka också även om de dricker alkohol (varannan vatten.....). Dessutom, slödricka går ju alltid åt, förr eller senare.