• missmalin

Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?

Hur ska ni göra med fotograferingen?

Läser att de flesta ska ta sina bilder innan bröllopet

För mig känns det lite konstigt, jag vill inte att min m2b ska ha sett mig i klänningen etc innan kyrkan.

Vad är egentligen det bästa och varför ?

Har ni tips så dela gärna med er.

• Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?
  • daniiel

Vi valde efter vigseln. Dels för att vi hade tidig vigsel och ville inte behöva stressa ännu mer före och dels för att vi tyckte att det kändes bättre. Då var vi ju alldeles nygifta, avslappnade och lyckliga. Sminket såg precis likadant ut som för vigseln och under vigseln.

Den största anledningen till att de flesta inte vill fotas efteråt är väl för att gästerna då måste vänta och det kan bli rätt långtråkigt. Det beror ju dock helt och hållet på gästerna, hur länge och vad brudparet planerat för gästerna medan de väntar.

Vi hade som sagt tidig vigsel, kl.13.00, för ingen annan tid var ledig i den kyrkan och vi fick inte tillgång till festlokalen förrän vid kl.17.00. Däremellan hade vi alltså redan "dötid". Nu hade vi turen att vi inte hade fler än 3 personer som inte bor i samma stad. Min släkt åkte iaf och fikade tillsammans, makens släkt likadant och våra vänner samlades hos en av marskalkarna och hade förfest. Vi fotades. Flera passade på att åka hem och byta om inför kvällen, lämna barnen hos barnvakt och några av de äldre vilade sig, vilket de tyckte var skönt, så de skulle orka under kvällen.

Det beror ju alltså helt och hållet på vad man har för förutsättningar och upplägg av dagen, vad som passar bäst.

• FrökenMäkelä

Vi diskuterade också fram och tillbaka om vi skulle fotograferas före eller efter vigseln och till slut kom vi fram till att det blir efter. Vi gifter oss i september nästa månad kl. 14.30 så innan känns lite stressigt. Medans vi fotograferas så får gästerna chansen att mingla med ett glass champange innan det sen blir dags för middag efter att vi har anlänt till lokalen.

• Victoria F

Vi ska fotograferas innan vigseln. Detta för att vi gifter oss i november, och jag vill försöka få med lite dagsljus på bilderna! (Ber till alla vädergudar att det inte ska vara fullständig höststorm och rusk...) 
    Det där med att inte se sin blivande innan vigseln kan jag förstå, men jag tänker att man ju ändå får ett "moment" vid fotograferingen, när man ser varandra första gången! För mig är det bra att det inte sker just innan man ska in i kyrkan, kan vara en riktig lipsill när jag blir rörd, så då hinner jag gråta av mig lite innan vigseln Flört 

• AngelicaSTHLM

Vi ska fotas innan vigseln utomhus och inomhus efter vigseln - vi gifteross den 23 februari 2013...själva vigseln är kl 17:00...detta gör att vi fotas utomhus kl15:30-16:30 för att få lite dagsljus och sen fotas vi inne när där vi vigs efter vigseln när gästerna är å dricker bubbel i lokalen.

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh vi står oxå i detta beslut!!! Vi gifter oss 19 oktober nästa år kl.15 och är rädda att allt ljus är borta efter det... Ska kolla nu den 19 i år hur ljuset är. Har ju alltid velat ses först i kyrkan så ja...frågan är om man skall falla för det mest smidiga...svåra frågor!!!

• Chicita

Vi fotades innan.
    Vi tillbringade ändå hela dagen tillsammans, bytte om i samma lokal och maken snörde min klänning (som han gjort varje gång jag behövde prova passformen under tiden jag sydde den).

Och det kändes också mer naturligt att göra det innan eftersom vi var första vigseln för dagen och alltså hade platsen för oss själva.
    Festplatsen var i församlingshemmet typ 100 meter från kyrkan, så det kändes inte så bra att skicka iväg gästerna dit och sen försöka hitta lugn efteråt medans dom står och ser på när vi försöker störa nästa brudpar så lite som möjligt med vårt fotande.
    (brudparet som gifte sig efter oss höll på att sabba vår vigsel då dom hindrade våra gäster från att gå in i kyrkan och ville tränga sig emellan oss och den dörr vi skulle gå in igenom bara 2 min innan portarna skulle slås upp) 

• kickanw

Om ni bestämmer er för att fotograferas efter vigseln, se då verkligen till att planera in ordentligt med tid och något för gästerna att göra så att det inte blir stressigt. Jag har varit med om att porträttfotograferingen rinner ut i sanden eller blir jättestressig för att brudparet tänkt att man kan göra det fort mellan vigsel och fest. Saker tar längre tid än man tänkt sig en sån dag!

Vill man så kan man ju göra en grej av att se varandra första gången innan vigsel och låta fotografen fotografera just det ögonblicket, om man tycker att det är viktigt att det blir ett fint ögonblick! :)

• Chicita
    kickanw skrev 2012-10-04 13:47:19 följande:
    Vill man så kan man ju göra en grej av att se varandra första gången innan vigsel och låta fotografen fotografera just det ögonblicket, om man tycker att det är viktigt att det blir ett fint ögonblick! :)
    Det här är ett bra tips för att få den där stunden förevigad Glad
  • Juni 2012

V tog det 10 dagar efter vigseln, då var det fint väder ute och fotografen hade lagat sin bil och fått tillräckligt med pengar för att kunna tanka den och åka till vår stad :)

• johannagbg

Vi gifter oss kl 15 och akten är säkert klar vid 16.00. Så vi fotograferas efteråt och så börjar vi middagen vid 18.30. Så då hinner gästerna mingla lite med lite champange och så. jag vill inte att min man ser mig innan bröllopet

Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?