• FruNovember

Hjäälp! Köpt tokdyr foundation- lurad?

Gick in på Åhlens idag och berättade att jag

ska sminka mig själv på vårat bröllop.

Frågade om foundation som sitter bra och funkar på

blandad hy..

Hon sminkade mig med Diorskin Forever,

resultatet blev toppen, och jag köpte puder och foundation för sammanlagt

995:-, galet mycket pengar, men jag vill ju att det ska bli perfekt..

Väl hemma nu ser jag att den har spf 25, är den då katastrofdåligt?

Kommer jag att se ut som ett spöke på alla bilderna? :(

Har kvittot kvar, så isf lämnar jag tillbaka den, men någon som vet??

• Svar på tråden Hjäälp! Köpt tokdyr foundation- lurad?
  • Sara 120707

Jag valde också att köpa nya finare produkter inför bröllopet, satsade på helena rubenstein.

Hade jag varit du så hade jag lämnat tillbaka den och köpt en annan för där finns många märken och produkter och en solskyddsfaktor kan gå väldigt fel och det är ju onödigt att ta den risken när du kan byta den.

• Sara 120707

Tänk på att specifikt be om en utan solskydd för generellt brukar personalen inte bry sig om det. Jag fick specificera att eftersom det var så mycket fotografering så ville jag inte riskera "spökbilder"

• Sara 120707

Kolla in kicks hemsida, där brukar ofta finnas en hel del recensioner och man får lite idéer om vilka märken man vill prova

• FruNovember

Ja, det finns ju massor..

Därför blir jag lite less på att hon ger mig just

den här, solskyddsfaktor 25.. ehh, tack! :P

Ja, jag får gå tillbaka med den, kanske ska kika på helena rubenstein då,

ingen spf? :)

• Sara 120707
    FruNovember skrev 2012-10-06 17:06:45 följande:

Ja, det finns ju massor..

Därför blir jag lite less på att hon ger mig just

den här, solskyddsfaktor 25.. ehh, tack! :P

Ja, jag får gå tillbaka med den, kanske ska kika på helena rubenstein då,

ingen spf? :)

Jag förstår att det är irriterande men jag tror inte att hon på vilje försökte "lura" dig, man måste specifikt säga till, tyvärr.

Det är ju väldigt olika vad som fungerar beroende på vilken hudtyp man har.

Till "vardags" använder jag bara http://www.kicks.se/helena-rubinstein-b73/magic-concealer-p8216 och puder

festligare tillfällen har jag http://www.kicks.se/lancme-b96/makeup/bas-c94/maquimat-ultra-naturel-p3813

De funkar bra på mig men det är ju som sagt väldigt individuellt

• Jenni277

Alltså jag förstår inte vad som är grejen? Att det är SPF i den spelar ju ingen roll, tror ni man blir vit av den? Varför skulle du se ut som ett spöke på bilderna? :S

• Godis
    Jenni277 skrev 2012-10-07 17:06:34 följande:
    Alltså jag förstår inte vad som är grejen? Att det är SPF i den spelar ju ingen roll, tror ni man blir vit av den? Varför skulle du se ut som ett spöke på bilderna? :S
    SPF i produkter som används i samband med fotografering med blixt innebär ett sämre resultat på bild. 
  • Sara 120707
    Jenni277 skrev 2012-10-07 17:06:34 följande:

Poängen med solskyddsfaktor är att det ska reflektera bort ljus från huden och på så vis skydda.När man tar bilder med blixt så riskerar man att det starka ljuset från blixten reflekteras och man ser då väldigt vit ut.

Det är inte alla produkter som ger effekten men det är nog inget man vill riskera med en dyr foundation på bröllopsdagen, framförallt när det finns så många "säkra" alternativ

• Jenni277

Men med puder över borde det väl vara lugnt? Jag använder Kanebo total finish puder varje dag, och det är SPF i den och jag har aldrig blivit vit i ansiktet på bild :p Har aldrig hört talas om det eller varit med om det själv heller så det var något nytt :)

• Sara 120707
    Jenni277 skrev 2012-10-07 20:02:40 följande:
    Men med puder över borde det väl vara lugnt? Jag använder Kanebo total finish puder varje dag, och det är SPF i den och jag har aldrig blivit vit i ansiktet på bild :p Har aldrig hört talas om det eller varit med om det själv heller så det var något nytt :)

"Vithetseffekten" varierar väldigt mycket mellan olika produkter(med solskydd) och har man en som man känner sig trygg med så är det ju superbra men om man inte har det och ska köpa en ny så kan det ju kännas väldigt onödigt att ta den risken. Framförallt när det är enklare att köpa en helt utan och slippa oroa sig.

Värt att tänka på är ju också att det händer när man använder blixt, så det kan se helt okej ut tills någon använder blixten och genast ser man likblek ut.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-10-07 21:30:03 följande:

"Vithetseffekten" varierar väldigt mycket mellan olika produkter(med solskydd) och har man en som man känner sig trygg med så är det ju superbra men om man inte har det och ska köpa en ny så kan det ju kännas väldigt onödigt att ta den risken. Framförallt när det är enklare att köpa en helt utan och slippa oroa sig.

Värt att tänka på är ju också att det händer när man använder blixt, så det kan se helt okej ut tills någon använder blixten och genast ser man likblek ut.

Precis.
    Men det kan bero på blixten i sig också.
    Det är därför som många fotografer inte använder "direktverkande" blixt eller vad man ska kalla det. Utan mer allmäntljus, ljusreflektorer mm mm.

En duktig fotograf kan komma runt såna problem. Men alla fotografer är inte så duktiga...
    Och det är synd att riskera något på bröllopsdagen. 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-10-07 21:36:24 följande:
    Precis.
    Men det kan bero på blixten i sig också.
    Det är därför som många fotografer inte använder "direktverkande" blixt eller vad man ska kalla det. Utan mer allmäntljus, ljusreflektorer mm mm.

En duktig fotograf kan komma runt såna problem. Men alla fotografer är inte så duktiga...
    Och det är synd att riskera något på bröllopsdagen.
    Och även om porträttbilderna inte blir "förstörda" så lär kvällsfotona på ev. fest bli det när alla gäster tar bilder med sina egna kameror med blixt.
  • FruNovember

Jahapp.. Nu är jag inte jätteglad! Gick för att byta min foundation idag men Fick inte, för att den inte var plomberad.. Oöppnad, men inte returnerbar.. Tack! Testade den nu, och jag ser verkligen inte klok ut! Kritvit i ansiktet, brun hals och dekolletage.. Kul! Bara att gå iväg och köpa en ny nu, lite surt när budgten är ganska precis..

• Sara 120707
    FruNovember skrev 2012-10-08 14:38:22 följande:
    Jahapp.. Nu är jag inte jätteglad! Gick för att byta min foundation idag men Fick inte, för att den inte var plomberad.. Oöppnad, men inte returnerbar.. Tack! Testade den nu, och jag ser verkligen inte klok ut! Kritvit i ansiktet, brun hals och dekolletage.. Kul! Bara att gå iväg och köpa en ny nu, lite surt när budgten är ganska precis..

Stackare!! Hade blivit skitarg!

Kanske kan fösöka "gräla" lite med dem? De gav ju dig faktiskt "fel" produkt för syftet?

• FruNovember

Ja, tror inte att jag uppfattades som den trevligaste kunden de haft idag.. O hon som sålde den till mig jobbar imorgon.. ska ringa henne då! Tänker mig någon form av kompensation- mascara och ögonskugga kanske..

• Sara 120707
    FruNovember skrev 2012-10-08 15:01:55 följande:
    Ja, tror inte att jag uppfattades som den trevligaste kunden de haft idag.. O hon som sålde den till mig jobbar imorgon.. ska ringa henne då! Tänker mig någon form av kompensation- mascara och ögonskugga kanske..

Låter som en bra idé, kanske argumentera igen om att byta den? De kanske kan använda den som tester även om de inte kan sälja den?

Lycka till!

• Katharina Nikolitsi Makeup

Jag tycker du köpte jättebra produkter till din makeup. Just den är täckande men tunn och ger superfin lyster, dvs det man vill ha som brud! 

Eftersom du har puder kommer den dämpa reflexen som du är rädd för att blixten ger. Det blir också någon nyans mörkare när du applicerar pudret på din foundation. Toppenbra att ha pudret under dagen för att bättra på efter tårar, nerver och skratt.

spf 25 innebär att du har ett skydd mot solens stålar, både de bra och dåliga. Jag rekommenderar ALLTID spf  året om eftersom de farliga stålarna finns oavsett om det är stålande sol, mitt ivintern eller moln med regn. 

Hoppas du blir nöjd så du inte känner dig obekväm på din stora dag!
    MVH Katharina  

• ylvaholn

Jag tycker det västa är att hon tog fram fel nyans till dig. Det är ju helt grundläggande!

Jag håller med om att det beror mycket på fotografen. Samtidigt vill man ju vara lika fin (iaf nästan :)) på gästernas blixtbilder.  Jag hade en kombo av MACs Face and body (ser jättebra ut på bild och naturligt ut i verkligheten!) och Everyday minerals för ett lagom glow. Billigare än Diorskin också :)

Svar på tråden Hjäälp! Köpt tokdyr foundation- lurad?