• Anonym (Husorolig!)

Om jag äger huset!

Jag är sambo med min blivande man. Äger själv huset vi bor i sedan tidigare. Är världens lyckligaste o älskar min blivande. Blev dock lämnad en gång innan som gjort att jag trots lycka kan känna ett behov av trygghet. Vad händer om vi skulle skiljas sedan? Måste jag köpa ut min blivande från huset som står på mig? Han vill att jag skall känna den tryggheten att huset är mitt men är ändå rädd att bli av med tryggheten att ha ett hem till mig o mina barn om något skulle hända. Någon som vet?

• Svar på tråden Om jag äger huset!
  • Pekkiisch4

Ta kontakt med en jurist och skriv ett äktenskapsförod :)

• amelian

Som ovanstående sa, kontakta jurist och skriv äktenskapsförord och glöm inte testamente.

• Anonym (Husorolig!)

Blir det automatiskt så annars att vi måste dela allt vid en ev skilsmässa ?

• amelian

Om ni gifter er blir hälften av det du äger din makes och tvärtom, oavsett vem som ägde det från början. Enda sättet att lösa det är med ett äktenskapsförord där huset skrivs som din enskilda egendom.

• Anonym (Husorolig!)

Tack för hjälpen! Någon som varit i samma situation ?

• anne på grönkulla

Du äger fortfarande ditt hus. Däremot kan du, om ni skiljer er utan äktenskapsförord, bli skyldig maken halva värdet av era gemensamma tillgångar, varför du kan behöva "köpa ut" honom ur huset - om han inte har andra tillgångar till motsvarande värde, förstås. Risken är ju t ex att du inte har råd att lösa ut honom utan att sälja huset.

Resonera med en jurist, t ex på banken, om ett äktenskapsförord. Där kan ni också komplettera med ett testamente (bodelningen görs likadant då, men ni kan ju ha andra åsikter om vad ni vill ska hända med tillgångar beroende på om ni skiljer er eller om en av er går bort).

Men har du ett hus som du äger och barn sen tidigare förhållanden så är nog ett äktenskapsförord som gör huset till enskild egendom en viktig trygghet. Sen behöver du och din man kanske hitta andra saker som är era gemensamma och som kittar ihop er också, det är ju en balans mellan din/barnens ekonomiska trygghet sen innan och att hitta det som är ditt och nya makens gemensamma (mer i psykologiska än i materiella termer, men ibland behöver ju känslan rotas nånstan fysiskt också).

Svar på tråden Om jag äger huset!