• HannaM

Runda bord!?

Vi har bestämt oss för att ha runda bord, jag tycker att det blir lite mysigare och att ingen hamnar ute på kanten....Men var sitter man själv?
    Vid ett eget bord, eller sitter man med brudföljet eller hur fanken gör man?
    Tänkte ha 8-10 pers/bord...men vi är bara 4 i så fall.
    Blir det tokigt?

Karlskronamamman
  • Svar på tråden Runda bord!?
  • Chicita

Ni kan göra ett litet "honnörsbord" där ni sitter med era föräldrar + brudföljet. Då bör ni ju bli 8-10 pers.
    Annars kan ni välja att plocka in några som är väldigt viktiga för er och som ni vill "hedra" lite extra för att fylla upp bordet.

Generellt måste jag ju säga annars att jag tycker att det blir helt tvärt om med runda bord. Ok om man sitter 6 pers vid små bord, men när dom börjar bli stora så går det inte att prata med dom som sitter mittemot utan att skrika (och om alla skriker vid alla bord så kan du ju tänka dig hur det låter tillsammans med klinkande från bestick och tallrikar).
    Jag har vid flera tillfällen när det varit runda bord hamnat mellan två "par" (kan vara tjejkompisar eller killkompisar eller några som känner varandra sen innan av någon anledning) som bara pratar med varandra hur jag än försöker komma med i diskussionen och den enda jag känner sitter mitt emot mig och vi kan inte prata med varandra pga avståndet. Många gånger kan man inte ens se varandra för det står något i vägen.
    Vilket innebär att man sitter i flera timmar med bara maten som sällskap...
    Vid långbord kommer man ju åt att prata med båda som sitter bredvid en (som vid runda bord) men även den som sitter mittemot + dom som sitter diagonalt emot så man får alltså fler att prata med känner jag...

Jag tycker också att det är svårare med runda bord när det gäller tal och sånt

• HannaM

Problemet är att min familj är en sån där "modern familj"
    Jag har två pappor, med nya fruar och en mamma som är singel.
    Därför känner vi att honnörsbord inte är att tänka på....
    Både min biologiska pappa och min "låtsas"-pappa är lika mycket pappor båda två och jag kan inte välja en av dem som ska sitta vid honnörsbordet.
    Ja, ni fattar nog problematiken!

Att vara för många har jag inte tänkt på, men det är klart att man kan ta mindre bord. De ska ändå hyras...

Sen får man ju verkligen tänka till vilka personer man placerar vid respektive bord.

Har själv suttit en hel middag med folk som kände varanrda och inte fått en syl i vädret och det är inte alls ku! 

Karlskronamamman
  • Chicita
    HannaM skrev 2012-10-10 11:21:14 följande:
    Problemet är att min familj är en sån där "modern familj"
    Jag har två pappor, med nya fruar och en mamma som är singel.
    Därför känner vi att honnörsbord inte är att tänka på....
    Både min biologiska pappa och min "låtsas"-pappa är lika mycket pappor båda två och jag kan inte välja en av dem som ska sitta vid honnörsbordet.
    Ja, ni fattar nog problematiken!

Att vara för många har jag inte tänkt på, men det är klart att man kan ta mindre bord. De ska ändå hyras...

Sen får man ju verkligen tänka till vilka personer man placerar vid respektive bord.

Har själv suttit en hel middag med folk som kände varanrda och inte fått en syl i vädret och det är inte alls ku! 
    Karlskronamamman
    Honörsbord blir det ju oavsett om ni bara sitter där ni två Flört
    Det behöver inte vara ett långbord eller en viss placering vid ett bord för att kallas så.

Ni kanske väljer att ha ett riktigt stort bord där ni sitter, med er två, dina pappor med respektive, din mamma, hans föräldrar och er marskalk och tärna (11 personer). Där kan det ju vara bra med stort bord om inte relationerna mellan alla är så bra Flört 
    Eller så väljer ni att sitta med bara eran marskalk och tärna (jag antar att det är dom ni menar med brudfölje i alla fall) och kanske ha några tomma platser på andra sidan bordet där folk kan sätta sig en stund för att prata med er, men att det inte är fasta platser och det är nån "tidsbegränsning" så att alla har en chans att sitta där med er...
    Det finns många lösningar på problemet Glad 

Precis, det är superviktigt med bordsplacering så att man inte försätter någon stackare i en sån situation. Många här verkar säga att "jamen man får väl försöka lite själv också och inte vara så blyg"... Tja jag är inte den som inte vågar prata om man säger så. Jag har ju jobbat med kundkontakter i många år så jag pratar med alla men när folk inte pratar tillbaka så är det ju inte så lätt Flört 
  • HannaM

Jag tror att det lutar åt ett litet bord till mig, mannen, tärna och bestman...känns helt enkelt lättast.
    Så kan jag sprida ut mammor och pappor lite
    Men det var en smart idé att ha tomma stolar. Hade funderingar på att vi skulle mingla runt mest men detta är ju perfekt! 

Karlskronamamman
  • Chicita
    HannaM skrev 2012-10-10 11:45:32 följande:
    Jag tror att det lutar åt ett litet bord till mig, mannen, tärna och bestman...känns helt enkelt lättast.
    Så kan jag sprida ut mammor och pappor lite
    Men det var en smart idé att ha tomma stolar. Hade funderingar på att vi skulle mingla runt mest men detta är ju perfekt! 
    Karlskronamamman
    Det brukar vara en populär idé att göra det även vid traditionella honnörsbord har jag sett här på BT.
    Så det kan ju vara ett alternativ. Låt folket komma till er istället för att ni ska gå runt Glad 
Svar på tråden Runda bord!?