• PiaB

"Förvigselring"

Vi hade en underbar helg på ett spa med en massa mys, god mat och behandlingar. Därav bilderna som egentligen inte har med frågan att göra, förutom ringen

När jag skilde mig efter nästan 30 år saknade jag oerhört mycket att ha en ring på det fingret. Kände mig naken och stympad. När jag träffade min blivande man köpte jag en ring, den med hjärtat och hade på ringfingret innan vi förlovade oss. Från början var jag inte ens säker på att vi någonsin skulle förlova oss, än mindre gifta oss. Sedan vi förlovade oss har jag inte kunnat ha den eftersom den inte passar på något annat finger.

Så den fantastiska helgen pratade vi lite löst om att en del har en ring liksom i väntan på vigselringen. Egentligen tror jag det är en ring som bruden får när brudgummen friar. Men man måste ju inte göra som alla andra. Gillar idén och några dagar senare var det 300 dagar kvar till vårat bröllop. Tre är våran siffra då allt viktigt i vårat förhållande hänt. Så då tog jag helt enkelt på mig den ringen med hjärtat och jag tycker de passar fantastiskt bra ihop Vi ska ha vigselringar båda två, lika stora som förlovningsringarna, så då får den inte plats utan är bara fram till bröllopet.

Till saken hör att min blivande man sa att då vill han också ha en förvigselring Han har likadan förlovningsring som mig, den som är underst i silver och guld. Vad tycker ni skulle passa till den på en man? Har jättesvårt att se det framför mig och måste gå till en guldsmedsaffär, men skulle vara kul att veta vad andra tycker. Bör ju vara en som passar att ha ensam på ett annat finger efter bröllopet. Kanske en tunn slät så det liknar min fast utan hjärtat? Eller en helt annan modell, men vad?

Och jag vet att det inte finns något som heter förvigselring men så gör vi. Vi var även förförlovde då vi började använda ringarna innan förlovningsmiddagen {#emotions_dlg.tongue-out}

• Svar på tråden "Förvigselring"
  • Annamolly

Man kan val gora som man vill nar det galler det mesta, men andra kommer ju inte att forsta vad det ar man gor om det inte ar etablerat. Sjalv anser jag nog att traditioner har en mening bara om andra erkanner deras validitet. Det ar ingen som vet vad dina ringar betyder, dom tror nog bara att du ar gift nar dom ser att du har tva ringar. Samma med din fastman. Om ni koper en ring nu sa byter ni ju bara ut den mot en annan nar ni gifter er. Eller ska han borja ha sin vigselring nu, menar du? Jag ser jattemycket fram emot att bli gift och fa ha tva ringar, men jag vill inte ta ut gladjen i forskott eftersom det skulle gora det mindre speciellt for mig att fa min vigselring nar jag faktiskt ar gift. 

• CoG

Fint med hjärtat :)

Din blivande skulle kunna ha en slät ring i silver eller vitt guld som vigselring som tar igen den delen på förlovningsringen.

• PiaB

Annamolly; jag bryr mig inte om ifall folk tror jag är gift eller inte. Jag vet vad mina ringar betyder och det räcker för mig. Folk har redan frågat om jag är gift eftersom jag hade en förlovningsring, för många har bara en ring. Så det spelar absolut ingen roll, alla gör olika och frågar någon så förklara jag. Och jag vet att jag inte kommer att bli mer eller mindre lycklig av att byta ring på bröllopsdagen. Det är ju då den "riktiga" vigselringen sätts på. Och nej, han ska inte börja använda sin vigselring nu, utan en annan. Så frågan var vilken sorts ring som skulle passa till våra förlovningsringar

CoG; tack! Tycker också det är fint. Jag funderar också på en slät som passar ena delen i förlovningsringen.

Tack för era tankar, och vem vet, det kanske slutar med att vi är helt galna och har tre ringar tillslut! Värre saker har hänt tror jag Flört

• Chicita

När jag ser bilden på honom vid ankaret så tänker jag ju spontant en likadan ring som din, men med ett ankare istället för hjärta.

Då får ni med två delar av Tro, Hopp och Kärlek
    Glad 

• PiaB

Men Chicita vilken bra idé, jag börjar nästan gråta! Om du visste hur rätt du träffat. Han älskar vatten. Sportfiskar, och när han inte gör det studerar han varenda vattendrag. Att gå en promenad med honom kan ta en evighet eftersom han ska stanna och studera allt som är större än en vanlig vattenpöl. Jag brukar skoja med honom och säga att det är som att gå ut och gå med hunden jag hade. Fast hunden skulle stanna och lukta på varenda grästuva, han ska stanna och studera varenda vattendrag. Jag har en underbar bild på honom då han ligger ner på mage på en bro och tittar efter fiskar i en bäck vi paserade

Det blir en fantastiskt fin gest att ge honom en sådan ring. Ska kolla på eBay och etsy och andra ställen. Tack för tipset!

• Chicita

Vad kul Solig
    Hoppas du hittar på en bra ring till honom 
    Visa gärna resultat sen 

• PiaB

Ja jag googlade också och hittade liknande ringar. Hittade även fina på etsy, men de kändes billiga på något sätt. kanske att de var för tunna eller kanske såg de tjejiga ut, något var det som störde mig. Jag ska gå till en silversmed och höra om de kan göra en liknande min. Det syns inte så bra på bilden, men hjärtat är repat och det passar förlovningsringarna som är matta. Hans behöver ju inte se exakt likadan ut, men snarlik. Jag ska kolla lite till på nätet

• PiaB

De här hittade jag på etsy. De är för smala men de kanske kan göra den bredare. Eller så kan jag visa bilden för en silversmed. Jag vill ha själva ankaret platt, som mitt hjärta är. Det är liksom en bit metall som skurits ut ser det ut som. Lite grovt men stilfullt tycker jag

http://www.etsy.com/listing/107805153/gold-anchor-ring-hammered-sterling?ref=sr_gallery_5&ga_includes%5B0%5D=tags&ga_search_query=anchor+ring&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=anchor+ring&ga_view_type=gallery

• CoG
    PiaB skrev 2012-10-10 17:33:24 följande:
    Ja jag googlade också och hittade liknande ringar. Hittade även fina på etsy, men de kändes billiga på något sätt. kanske att de var för tunna eller kanske såg de tjejiga ut, något var det som störde mig. Jag ska gå till en silversmed och höra om de kan göra en liknande min. Det syns inte så bra på bilden, men hjärtat är repat och det passar förlovningsringarna som är matta. Hans behöver ju inte se exakt likadan ut, men snarlik. Jag ska kolla lite till på nätet
    Kolla med Åsa på Alti.se.
    Hon är silversmed och har gjort våra ringar.
    Kanske kan hon göra en silverring med ett ankare?
    Tycker också att det lät som en bra ide eftersom att det träffade så rätt.

Och inte är det så tokigt att ha 3 ringar...det kommer ju jag att ha ;)
  • PiaB

Vilken fin sida! Eller fina smycken, helt min stil. Där kan jag definitivt hitta något som passar eller så är jag säker på att hon kan göra en om jag skickar bilder och mått.

Där kan jag hitta några passande halsband eller något som jag tänkt ge mina döttrar som ska vara tärnor.

Tack för tipset

• CoG
    PiaB skrev 2012-10-10 21:00:35 följande:

Vilken fin sida! Eller fina smycken, helt min stil. Där kan jag definitivt hitta något som passar eller så är jag säker på att hon kan göra en om jag skickar bilder och mått.

Där kan jag hitta några passande halsband eller något som jag tänkt ge mina döttrar som ska vara tärnor.

Tack för tipset

Ja hon skapar efter best'llning och egna ideer, så man kan få något helt unikt!
Svar på tråden "Förvigselring"