• Teresa L

Hur många bör man beställa?

Vi har kommit fram till att vi vill ha cupcakes med en liten tårta på toppen istället för bara bröllopstårta. Dels för att det ser festligare ut tycker vi, men även för att det blir billigare. Vi har 82 pers på listan med folk vi tänkt bjuda, däribland en del del barn.

Hur många ska jag beställa?! Tanken e väl gissar jag att man ska ta varsin, men det känns så snålt på nåt sätt.

Nån som hade cupcakes på sitt bröllop och vet hurdan åtgång det brukar vara?

• Svar på tråden Hur många bör man beställa?
  • Chicita

Är du säker på att det blir billigare?
    Ok det beror ju på vilken typ man väljer och hur dekorerade dom ska vara.
    Men vad jag sett här från tidigare trådar så verkar prisskillnaden inte vara så stor. Ibland kan cupcakes dessutom vara dyrare.
    Själv skulle jag nog dessutom bli lite besviken om jag inte fick samma som brudparet.... För jag älskar tårta och tycker att cupcakes är överreklamerade och trista Oskyldig 
    Men jag skulle ju inte klaga om det var det jag blev serverad Flört

• Teresa L

Har kollat upp lite överallt och på det mest kända konditorit i vår stad så tar dom 45 kr/bit för bröllopstårtorna och 25 kr st för bröllopscupcakes. Vilket gör en prisskillnad på 2000 kr om man beställer för 100 pers.

• Chicita
    Teresa L skrev 2012-10-10 17:16:51 följande:
    Har kollat upp lite överallt och på det mest kända konditorit i vår stad så tar dom 45 kr/bit för bröllopstårtorna och 25 kr st för bröllopscupcakes. Vilket gör en prisskillnad på 2000 kr om man beställer för 100 pers.
    Ok, ja det är säkert olika på olika ställen. Jag har som sagt inte sett att det ska vara så stor skillnad när man beställer dom. Men det beror ju på hur dekorerade dom är och om det "bara" är frosting eller någon sorts fyllning i mm mm 

För att svara på din fråga så skulle jag inte beställa så många mer.
    En var ska ju räcka liksom.
    Men beroende på storleken så kanske man vill ha en till, och barnen brukar ju alltid uppskatta sötsaker Flört 
    Så kolla hur stora dom är först. Om dom är små och ni har råd så kanske jag skulle beställt 15-20 extra.

Å andra sidan, med tårta så brukar det bli en hel del över. Så även om du beställer 82 bitar av den så blir det säkert kvar så att de flesta kan ta en bit till.
    Så det kan ju vara bra att väga in i beslutet. Om du måste beställa många extra så påverkar det ju kostnaden också liksom om det är priset som är viktigt.
    Om det är viktigt att det är just cupcakes så kanske det är värt att beställa extra så ni kan frysa in och spara några för att kunna fira första månaden som gifta sen med en eller ett par cupcakes Skrattande 
  • Grodprinsens brud

Är det cupcakes med sugarpaste-dekorationer eller smörkräm på så är ju de ganska mastiga och de flesta brukar bara vilja ha en. Beställer man fler så får man ju tänka på att om en person hämtar om så gör fler, kanske alla det och då bör du ju ha dubbelt så många som gäster....

• Teresa L

Ja, vi har tänkt ha nåt mastigt och sliskigt. :) Så då kankse det räcker med att beställa exakt antal. Är inne lite på nån sorts bakelser oxå för det blir ju mer som tårtbitar, men jag tycker det ser finare och roligare ut med cupcakes.. Svårt detta tycker jag!

• Chicita

Om ni ska ha något mer bakelseaktigt med fyllning och sockerpasta eller lock ovanpå så ta bara en bit per person, om ni inte vill spara något till någon månadsdag förstås Flört

Tårtbitar går superbra att frysa så det borde ju teoretiskt sett cupcakes också göra, speciellt om dom är i bakelseform

Svar på tråden Hur många bör man beställa?