• Anonym (blir trött)

jobbig farbror

Jag undrar hur jag skall tackla detta. Min farbror ringer mig bara på helger och är då på fyllan. Jag har markerat att jag inte accepterar detta beteende men han verkar inte fatta utan ringer och smsar ändå... Jag blir så trött på att han inte kan förstå? Behöver råd=)

• Svar på tråden jobbig farbror
  • Anonym (blir trött)

Japp det har jag men han fortsätter o ringa smsa m.m

snowstars skrev 2012-10-20 19:15:14 följande:
    Har du provat att låta bli att svara? För det skulle jag ha gjort.
  • snowstars

Men vad vill han då? Jag skulle stänga av ljudet på telefonen och lägga bort den. Efter några veckor borde han väl ge sig. Men jag vet inte vad som är smart att göra. Om du redan har pratat med honom om det finns nog inte mycket att göra. Byta nummer?

• Chicita

Svara - fråga "är du full igen?" 
    Om han är det så lägg på luren och sätt telefonen på ljudlöst så du inte blir störd om han ringer men ändå lätt kan kolla så att du inte missar något annat viktigt.

Prata med dina föräldrar också, för så där får det inte gå till.
    Det är ofredande även om det är en släkting 

• Anonym (blir trött)

Jag är fosterhems placerad så det är min blods farbror som ringer och min pappa är inte i livet och min mamma går det inte att prata med

• Principisessan

byt nummer.. då är det du som har kontrollen över er relation och när och hur ofta som ni hörs. Sånt där är inte ok. Han är äldre och borde veta bättre. Vill han verkligen ha en vettig relation till dig så får han ju höra av sig i nyktert tillstånd. 

• Chicita
    Anonym (blir trött) skrev 2012-10-20 21:27:42 följande:
    Jag är fosterhems placerad så det är min blods farbror som ringer och min pappa är inte i livet och min mamma går det inte att prata med
    Ok då är det ju ännu jobbigare situation. Beklagar att din situation ser ut som den gör. Min halvbror var placerad under större delen av min uppväxt så jag kan förstå känslan även om jag inte kan säga att jag riktigt vet hur det känns...

Jag kan tänka mig att i den situationen så vill du inte tappa kontrollen helt med din familj (din farbror alltså) men att du ändå behöver slippa den där ovälkomna kontakten.
    Finns det någon vettig släkting du kan prata med?
    Prata med dina fosterhemsföräldrar annars. Dom är där för att stötta och hjälpa dig och om dom inte gör det så missköter dom sitt jobb och du bör kunna få hjälp av familjerätten i så fall.
    Lycka till.

Men först - prova som sagtatt fråga om han är full och i så fall lägga på och sen inte vara kontaktbar på ett tag eller i alla fall inte svara. För till slut kanske det kan gå in någonstans att om han är full så betyder det att du inte pratar med honom... 
    Var konsekvent, tänk dig nästan att det är ett djur du tränar 
  • anne på grönkulla

Håller med, förklara att du kommer lägga på om han är berusad och gör sen systematiskt det. Vill han höra av sig annars och ha en bra släktrelation är det väl en sak, men det där är ett beteende som inte kan uppmuntras.

• Anonym (blir trött)

Ja joo men problemet är det går in och går ut lika fort

anne på grönkulla skrev 2012-10-20 22:29:33 följande:
    Håller med, förklara att du kommer lägga på om han är berusad och gör sen systematiskt det. Vill han höra av sig annars och ha en bra släktrelation är det väl en sak, men det där är ett beteende som inte kan uppmuntras.
  • Chicita
    Anonym (blir trött) skrev 2012-10-20 22:34:49 följande:
    Ja joo men problemet är det går in och går ut lika fort
    Det gör så med folk som har problem med alkohol...
    Men det går att "träna" dom om man är konsekvent. Om han till slut förknippar grejen med att ringa dig på fyllan med att du lägger på luren i örat på honom så är det jobbigt. För det visar honom att han har ett problem (som han antagligen inte vill erkänna) och då slutar han ringa.
    Men det är inget som kommer ske på 5-10 gånger... Det kanske rör sig om 100 ggr eller ett år.

Enda "snabba" lösningen är att inte svara alls och stänga av ljudet på telefonen efter första gången han ringer. Men det lär han sig inget på 
  • anne på grönkulla

Jo, jag förstår om han inte lyssnar, men det handlar (utom som Chicita säger om att träna honom) om att du ska sätta gränsen tydligt och där det känns bra för dig. Och när du systematiskt respekterar din gräns är det faktiskt lite större chans att andra ska göra det också. Så bestäm dig för att inte tala med honom när han är full och det inte känns bra för dig, förklara det tydligt, och håll det sen. 

Jag inser att det kan vara lättare sagt än gjort, men jag försöker peka på ett sätt för dig att hantera det på som du mår bättre av i längden.

Kram! 

• Anneli256

Du skriver att du är fosterhemsplacerad vilket jag tolkar som att du fortfarande är det och då är ung. Oftast är det så att om man är fosterhemsplacerad så har man en kontaktperson på socialtjänsten. Om du inte orkar/ klarar av att få din farbror att förstå så rek jag dig att prata med din kontaktperson eller någon annan vuxen i din omgivning som du har förtroende för.

Lycka till

• Anonym (blir trött)

Jag är 26år men i lördags så skickade ja ett sms där ja markerade på att hans beteende va oacceptabelt och att han får höra av sig på veckorna då han är nykter och att ja inte kommer svara vare sig på samtal eller sms på helgerna

Anneli256 skrev 2012-10-22 09:42:37 följande:

Du skriver att du är fosterhemsplacerad vilket jag tolkar som att du fortfarande är det och då är ung. Oftast är det så att om man är fosterhemsplacerad så har man en kontaktperson på socialtjänsten. Om du inte orkar/ klarar av att få din farbror att förstå så rek jag dig att prata med din kontaktperson eller någon annan vuxen i din omgivning som du har förtroende för.

Lycka till

Svar på tråden jobbig farbror