• Ariana

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Fantastisk tråd! Jag inser att ju närmare jag kommer en beställning, desto fler frågetecken uppstår. Jag har tänkt beställa den här klänningen från Milly

De har den på sin hemsida, men bilden är från designern (Mori Lee). Tror du att de faktiskt kan lyckas med den? Jag vill ju inte att slutprodukten ska se ut så här (det är inte Milly som har gjort den nedan):

Jag funderar på att eventuellt göra en eller fler av följande ändringar, vad tycker ni?:

Dels är det kristallerna (både de på kjolen och på överdelen) som jag funderar på att ta bort och ersätta med ett band på överdelen. Ev i vinrött, som vi kommer att använda en del i bröllopet. I så fall funderar jag på att ha även snörningen i vinrött, vad tror ni om det? Är det bättre att behålla den som den är? Tror ni man kan få dem att skicka bandet till snörningen både i ivory och vinrött ifall jag skulle ändra mig? Om jag vill ha ett band, hur beskriver jag bäst att jag vill ha det som på bilden i inlägg 566 ovan (alltså så att det inte täcker snörningen?)? Brukar kristalldekorationer som Milly gör bli snyggt?

Beskrivningen säger chapel train, men jag tycker inte det ser så långt ut. Jag funderar ändå på att korta den till golvlång, tror ni det skulle förstöra helhetsintrycket? Eventuellt kanske jag ändrar hela kjolen, tror ni de skulle klara att fixa till en bra övergång mellan överdelen och kjolen då med tanke på att den är tight halvvägs över höfterna? (Troligen blir det då en annan kjol ur samma klänningsserie, så passformen är liknande)

Vilken underkjol ska jag satsa på, om jag behåller släpet kommer jag troligen att fästa upp det under festen?

Jag har mailat Milly ett par gånger och frågat om de kan skicka bilder på klänningar i den modellen eller liknande som de har sytt, men får inget svar, vilket ju inte känns särskilt seriöst. (Jag använder mailen på deras hemsida) Har någon fått kontakt med dem och i så fall hur? Eftersom Milly har klänningen på sin sida känns det som att de borde vara det bästa valet, men det känns ju inte bra om de inte svarar.

Jag har förstått på andra inlägg att de ändrar lite för att det inte ska vara en exakt kopia. Behöver man tex skriva att man vill ha snörning när det är det på bilden? Brukar klänningaran vara uppbyggda på samma sätt som orginalet, med "skenor" och sådant?

Många frågor på en gång, tacksam för tips :)
  • Ariana
    daniiel skrev 2013-03-17 22:41:52 följande:
    Och om du väljer en annan kjol, så beror det helt och hållet på hur den kjolen ser ut för att kunna säga om det kan bli en bra övergång eller inte. Vilken kjol funderar du på istället då?

Jag mejlade med Milly senast förra veckan, vad konstigt att du inte får svar från dom. Jag brukar alltid få svar dagen efter, eller max efter ytterligare en dag till.
    Tack för alla svar! Jag vet inte riktigt vilken kjol jag i så fall skulle vilja ha istället, jag får nog googla en vända till.

När du mailar Milly, använder du e-mailadressen från hemsidan eller använder du deras frågeformulär?
  • Ariana

Nu har jag bestämt mig, tror jag. Jag behåller kjolen, fast i en kortare variant och tar bort kristallutsmyckningen och ersätter med ett band under bysten. Eventuellt kommer jag att byta ut det vita bandet mot ett vinrött, men jag tror att jag får lättare att bara sy på ett nytt band om det redan sitter ett än om jag beställer ett löst, vad tror ni? Om jag har förstått det rätt är brush och sweep samma längd på släpet, men olika sidor brukar kalla det olika? Är det något mer jag behöver ange, tror ni? Jag tänkte skriva till Dino, Landy och Milly och fråga om pris och frakt, och då ange att jag vill ha den i ivory och bridal satin (är det vanliga väl?). Behöver jag ange sådant som syns på bilden, tex v-neck, drop waist, lace up. Är det dumt att skriva att jag inte vill ha spets(finns ju ändå ingen på bilden och det är kanske dumt att skriva no lace, de kanske tror att jag inte vill ha lace up?). Usch vilken ångest det är att göra de slutliga valen :D
  • Ariana
    MH2014 skrev 2013-04-01 20:50:19 följande:
    Jätte tack Ariana!!
    vet du om det finns nån butik i Sverige som säljer?
    Det ser inte ut så på deras hemsida, men säker är jag inte. www.allurebridals.com/wheretobuy,&loccountry=SE&locdistance=any&loccategories=195,196,227,197,228,99
  • Ariana

Nu har jag kommit så långt att det är dags att beställa, men känner mig osäker på vart man ska ta höftmåttet. Är det över höftbenet där man är som bredast, eller är det några cm längre ner där omkretsen är som störst (alltså med rumpa)? Jag ska ha en drop waist klänning, och vill ju inte att det ska bli för tight.

• Ariana
    amerika skrev 2013-04-05 19:47:49 följande:
    Min mamma som syr en del (hon sydde min förra brudklänning som blev jättefin men nu klarar inte hennes stela fingrar av att sy längre, tyvärr...) har lärt mig att höftmåttet "stussen" är där du har största omkretsen:
    om du lägger måttbandet i en ring och drar den upp och ner över din kropp, så ska du mäta där måttbandet "fastnar".... hoppas du förstår vad jag menar. 

Så har jag lärt mig. Men nån annan kanske gör på nåt annat sätt....
    Tack! Då har jag nog tänkt rätt. Även om det skulle vara fel efter deras sätt att mäta så lär det ju vara lättare att lägga in än att lägga ut :)

@Lillapia, mig har Dino också svarat dagen över natten. Inte alltid de svarar på allt man frågar, dock.
  • Ariana
    daniiel skrev 2013-03-17 22:41:52 följande:
    Eftersom klänningen är en drop waist/fit and flare, så passar det bäst med en underkjol i liknande modell. Och oavsett om du väljer med eller utan släp, så bör du ha en underkjol utan släp eftersom du tänkt ha en bustle om du väljer med släp. Något liknande den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-medium... eller den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-... är nog bästa modellen.
    Hej Daniiel, jag har iofs redan fått ovanstående tips om underkjolar av dig, men eftersom det var innan klänningen kom och man kunde se hur den satt på mig, tänkte jag kolla om du fortfarande tror att det är rätt underkjolar för klänningen? Bifogar bilden igen så du slipper leta Skrattande

Om du skulle ha gissat på färgen, hade du gissat ivory då? (jag inser att det är rätt omöjlig att avgöra på de bilderna) Jag har väldigt svårt att avgöra det om jag inte har två tyger bredvid varandra, men är orolig eftersom bandet har en annan nyans, när båda borde varit ivory. Jag gillar iofs klänningen oavsett, men jag funderar på slöja, och vill ju helst få den i likanande nyans.

• Ariana
    daniiel skrev 2013-05-07 10:19:48 följande:
    Åh, vad fin din klänning är alltså! Jag tycker klänningen är väldigt fin som den är nu, skulle det vara något att anmärka på, så är det väl att det skulle gå med ytterligare lite vidd nertill på klänningen. Det beror ju lite på hur man vill att den ska se ut. Vilken underkjol valde du?

Jag skulle absolut gissa på att klänningen och bandet är i ivory. Den ser inte kritvit ut och är alldeles för ljus för att vara champange eller liknande. Jag gillar klänningar i ivory, tycker det är finast :) Jag hade alltså valt en slöja i ivory till,  men det brukar vara så små skillnader, att även om slöjan avviker lite i nyans, så gör det nog inget.
    Tack! Jag har inte beställt underkjol än, jag ville vänta tills klänningen kommit så att jag visste att det var lönt. Jag vill egentligen inte ha så mycket mer vidd, jag är ute efter lite finare fall, vilket jag bör få med underkjol. Jag tror att det lilla, lilla släpet (de lyckades få det precis lagom långt) kommer mer till sin rätt om fallet på kjolen får lite hjälp på traven.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill