• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Vädur82

Ok nu har jag bestämt mig slängde iväg ett mail till landy & milly på pris på den första klänningen!! Spännande!! =)

Bruka de vara snabba på att svara på mail??

Tack för råd & tips!!

• amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 23:30:37 följande:
    Ja, se vad dom säger och det är inte säkert att det kostar lika mkt nu att få tygprover skickade som då jag frågade om det för två år sedan :)
    De vill ha 20$ för tygprov och då påstår de att det är "fraktkostnaden". Så kanske kan jag fjäska till mig fler än ett prov ;)
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-03-11 09:41:30 följande:

Hej Daniiel (igen!)

Jag har ett problem att klänningen viker sig utåt uppe vid brösten, har försökt visa på bilden. Vet du vad man kan göra åt detta? Vågar inte riktigt stryka...

Hej :) Vad fin din klänning är! Men jag har faktiskt ingen aning om varför den gör så, kan den vara lite för stor över bysten? Kan du kanske fråga någon sömmerska om tips?
  • daniiel
    Wewwe6 skrev 2013-03-11 09:59:18 följande:
    Skickar adressen dit i stället. Funkar inte o skicka bild www.jenjenhouse.com/se/A-Linjeformat-Axelband.... Köpte denna till för säkerhets skull. Men var kanske fel val av underkjol www.jenjenhouse.com/se/Underkjolar-Petticoats... Tack på förhand Mvh Weronica
    Om underkjolen inte har mer vidd på riktigt än på bilden, så borde den passa till klänningen. Förhoppningsvis har den ställbara ringar, så du själv kan välja vidden på ringarna, så att du kan ställa in den efter klänningen. Många gånger kan man plocka ur någon eller alla ringar också, och på så sätt kunna få till rätt vidd på underkjolen :)
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-11 10:07:11 följande:

Ok nu har jag bestämt mig slängde iväg ett mail till landy & milly på pris på den första klänningen!! Spännande!! =)

Bruka de vara snabba på att svara på mail??

Tack för råd & tips!!

Oh, vad spännande! :) Jag hoppas att du får svar snabbt. Vanligtvis får man svar inom ett par dagar, du bör då defintivt få svar under den här veckan.
  • daniiel
    amerika skrev 2013-03-11 18:55:45 följande:
    De vill ha 20$ för tygprov och då påstår de att det är "fraktkostnaden". Så kanske kan jag fjäska till mig fler än ett prov ;)
    Ja, kan du få flera tygprovet för det priset, så kan det ju vara värt det :)
  • AnnaIda

Att måttbeställa eller inte??!

Jag ska beställa min klänning från Landybridal och har fått hjälp av min mor att ta mått...

men nu är frågan om jag ska måttbeställa eller köra på en standard...

Storlek 32: Byst 84, midja 66, höft 91

Storlek 34: Byst 86, midja 69, höft 94

JAG: Byst 83, midja 64, höft 93

Jag ligger ju alltså rätt nära en 32a (men när jag köper toppar i butik så har jag aldrig mindre än 34)

Höftmåttet spelar inte så stor roll eftersom klänningen inte är tajt nedtill.

Vad jag har förstått så är det inte säkert att måtten ändå blir exakta när de syr så är det då värt att lägga 49 dollar på att få måttbeställd när jag ändå ligger nära?

Mina funderigar är att ta en 34 och lägga till att jag vill ha snörning i ryggen, då borde den ju passa ändå?

Vad tror ni? Ni som beställt med egna mått, har klänningarna stämt bra eller har det vait skilnad?

• AnnaIda

Detta är för övrigt klänningen...

• Miss M

Jag har fastnat för denna vackra skapelse:

http://www.dinobridal.com/discount-store-graceful-mermaid-ivory-scoop-waistband-satin-overlay-lace-sweep-train-wedding-dress-mwd085-p-1686.html

Tror du/ni att Dino kan göra den rättvisa? Och vågar jag beställa en klänning med dragkedja? Jag vill helst ha det, tycker det är så vackert med knapparna ovanpå (och det funkar ju inte på en klänning med snörning) Har jag förstått det rätt om det är en klänning i satin med ett spetslager ovanpå? Är det det som på bilden ser ut att vara slitsat...?

• daniiel
    AnnaIda skrev 2013-03-12 14:22:44 följande:

Att måttbeställa eller inte??!

Jag ska beställa min klänning från Landybridal och har fått hjälp av min mor att ta mått...

men nu är frågan om jag ska måttbeställa eller köra på en standard...

Storlek 32: Byst 84, midja 66, höft 91

Storlek 34: Byst 86, midja 69, höft 94

JAG: Byst 83, midja 64, höft 93

Jag ligger ju alltså rätt nära en 32a (men när jag köper toppar i butik så har jag aldrig mindre än 34)

Höftmåttet spelar inte så stor roll eftersom klänningen inte är tajt nedtill.

Vad jag har förstått så är det inte säkert att måtten ändå blir exakta när de syr så är det då värt att lägga 49 dollar på att få måttbeställd när jag ändå ligger nära?

Mina funderigar är att ta en 34 och lägga till att jag vill ha snörning i ryggen, då borde den ju passa ändå?

Vad tror ni? Ni som beställt med egna mått, har klänningarna stämt bra eller har det vait skilnad?

Jag tror att en 34a med snörning kan bli väldigt bra till dig. Som du säger, du ligger ju nära standardstorlekarna med dina mått och då skulle åtminstone jag tycka att det definitivt inte är värt $49 extra för att få den efter egna måtten. Resultatet kommer ju bli väldigt lika ändå, eftersom en klänning med snörning passar flera storlekar. Risken för att du måste sy in klänningen lite (eller möjligtvis försöka lägga ut den lite) blir nog densamma oavsett om du tar dina egna mått eller en standardstorlek i det här fallet.

Tidigare tog inte Landy något extra för att göra "custom made" (visste inte att dom börjat med det) och då var det ju en annan sak, då kunde man ju lika gärna ta det även om man låg nära en vanlig storlek så att säga.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill