• ingenkoll

Allergisk mot mascara

Hej!

Jag har fått ett litet problem. Sen ett par månader tillbaka har jag blivit allergisk mot mascara(eller får ögoninflammation så fort jag använder det). Jag har varit hos läkare 3 gånger och fått droppar och krämer, men inget har hjälpt. Jag har köpt flera olika mascaror och testar för allergiker, men inget fungerar.

Jag ska gifta mig om 3 månader, och det hade varit kul att kunna sminka sig den dagen.
    Är det någon som har ett tips? Jag har hört att man kan färga ögonfransarna, men jag vet inte om det är bra om man redan har känsliga ögon.

Är jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Allergisk mot mascara
  • Aniara4

Det är ju lite olika saker om du är allergisk eller om du får ögoninflammationer, de hanteras på olika sätt. Om inte hypoallergena mascaror heller funkar är du förmodligen inte allergisk, utan får ögoninflammation, skulle jag gissa. Ögoninflammationer brukar vara vansinnigt smittsamma, så du kan t.ex. aldrig återanvända en mascara du har använt när du hade inflammation - eller kanske hade virus eller bakterier i ögat utan symtom just då.

Dropparna och krämerna hjälper bara om det är bakterier, tror jag, är det en virusinflammation finns inte mycket att göra mer än att vänta ut det och försöka undvika att återsmitta sig själv.

Färga ögonfransarna är bra, det kan du ju göra någon vecka innan om du är symtomfri då. Blir du då irriterad i ögonen av färgningen hinner det gå över innan bröllopet. Det svåra är att hålla ögonlocken väldigt stilla så att inte färgen kommer in i ögonen, och att det är en duktig person som gör det förstås. Att försöka göra det själv är inte att rekommendera!

• Chicita

Sen kan du ju alltid sätta dit lösögonfransar också för att få dina längre och tjockare.
    Men om du inte är van vid lösögonfransar så kan dom irritera, så prova det någon dag när du inte har problem med ögonen så du får känna hur det känns att ha dom på länge, så du vet om du blir irriterad av det eller inte. 

• annika01

I hälsokostbutiker finns Mascara som inte innehåller kemikalier utan är baserade på vegetabiliska naturliga ingredienser. Det finns två märken: Dr Hauschka och Santé. Själv har jag bara erfarenhet av Dr Hauschka som jag tycker är väldigt bra.
    Kanske lite mildare om man är känslig!

• Annamolly

Galler detta bara mascara eller allt smink? Jag anvander aldrig mascara, jag tycker det ser mer naturligt ut med bara skugga och kajal. Men annars tycker jag att frans-fargning ar jattebra, det ser ocksa naturligt och fint ut. Fast gor ett flack-test innan (satt en lite klick farg i armvecket, tack over med ett plaster och lat det vara i 48 timmar for att kolla om du far utslag) for att forsakra dig om att du inte ar kanslig for det ocksa! Vore ju hemskt att svullna upp i ansiktet.

Lycka till!

• Sjörå

Jag har haft ögoninflammtion sedan i mars och varit hos läkare och inget har hjälpt. Nu är det lite bättre. Så mascara använder jag inte men däremot har jag färgat fransarna och det har gått alldeles utmärkt. Talade om för de som skulle färga att jag hade problem med rinnande ögon, så att inte färgen skulle rinna ner och fastna under ögonen. Så prova att färga fransarna. Blir det inte bra så hinner färgen gå bort på 3 månader. Och släng all mascara du har använt under tiden för inflammationen.

• L och J

Som sagt, släng all mascara du använt när du haft infektion. Jag är också jättekänslig och kan inte ha mascara som e äldre än 2 veckor, sen svider det i ögonen. Jag tycker absolut att du ska köra på lösögonfransar! Det finns jättemycket att välja mellan, fråga nån på typ kicks så hjälper dom dig att hitta rätt. Och testa flera ggr att sätta dit dom, öva öva öva sen kommer du bli supernöjd! Lycka till 

• Annamolly

Tank pa att limmet man satter fast losogonfransar med ofta ar gjort med latex, sa om du ar kanslig mot latex maste du skaffa ett annat lim.

Svar på tråden Allergisk mot mascara