• Kroatien2013

Hur arrangera bröllop utomlands?

Vi ska gifta oss i Kroatien i sommar och jag har bara så smått börjat maila lite hotell, restauranger etc angående vad de skulle ta för arrangemanget. Min m2b kommer därifrån och vi kommer vara på plats ca en vecka innan vi ska ha bröllopet, vilket blir litet med ca 20 gäster (närmaste familjen). Hur gör man egentligen när man planerar så långt ifrån orten man ska vara?

Om vi ska ha på hotell kan vi nog få mkt hjälp med allt, men blir det restaurang så måste man fixa blommor, fotograf, ev vigsel på strand etc själv.

Ni som ska/har gjort detta, när bokar man saker tex? Och hur lägger man upp allt?

• Svar på tråden Hur arrangera bröllop utomlands?
  • pulmonate

Hej! 
    Grattis till förlovningen.
    Vi ordnade vårt bröllop i Italien. Vi bor iof här men relativt långt ifrån stället vi gifte oss på, så det mesta ordnades online ändå.
    Har ni någon släkting där nere som kanske kan hjälpa till? Egentligen är det viktigaste bara att man kollar så att vigselplatsen och restaurangen ser ok ut. Kanske prov-äter.

Vigseln: ambassaden är till stor hjälp om vilka papper som behövs och var man kan gifta sig. Ofta är borgerlig vigsel lättare att ordna. Sök på platser online. Typ: Civil wedding locations Croatia. Här i Italien får man bara gifta sig på vissa platser som är komunala "kulturplatser": slott, vissa trädgårdar, mm.

Blommor: Sök på blomsteraffärer i närheten (när ni valt exakt var ni ska gifta er så klart) och beställ de blommor du vill ha. Hämta gärna upp dem antingen på morgonen eller max dagen innan.
    Hotellet kan ni också hitta online. Inga konstigheter. Boka och försök ordna med grupprabbatt. I vårt fall fick vi ett mycket bättre pris om vi inte sa  att det var till ett bröllop.

Restaurangen kan jag tycka är svårare i så fall. Eftersom man gärna vill veta om maten är god. Har ni någon som kan gå dit o prova. Ni kan ju även boka lite olika restauranger om ni inte säger att det är till ett bröllop och i så fall avboka då veckan innan när ni åker dit? Kanske lite taskigt?

När man bokar? Vi märkte att just vigselplatsen och även restaurangen (nu var vi 90 pers) ska bokas så fort som möjligt. Slottet vi gifte oss på bokade vi nästan ett år innan, och då var det i princip fullbokat redan. Men det är ju också ett väldigt poppis ställe.
    Kontakta även vigselförättare (genom komunen ni vill gifta er i). Om ni gifter er på Engelska krävs nog också en legitimerad tolk. 

Lycka till! 

• Annamolly

Jag ar i ungefar samma sits, min blivande ar fran Grekland och vi ska gifta oss pa en liten o. 

Nar vi var over i somras bestamde vi oss for en kyrka. Vi kunde inte fa tag pa prasten just da, men min blivandes mamma gick dit och bokade det at oss efter vi akt hem sa nu har vi bokat den kyrkan vi vill ha. 

Min fastmans familj foreslog tva olika alternativ pa lokal till festen: ett hotell (dar hade allt varit inkluderat) och en liten taverna pa en vacker strand. Eftersom hans familj har varit dar mycket sa vet dom att maten ar god, och dom har en traditionell grekisk meny, sa vi vet att vi gillar det ocksa. Killen som har restaurangen sager att vi inte behover boka an (greker ar inte sa mkt for att planera langt i forvag) men han har gett oss priserna och vi kommer att kolla av med honom igen i Februari nar vi aker ner igen (och saga till honom att DU kanske inte behover flera manaders notis men VI maste veta att det blir av! Haha.)

Sa vi har bokat kyrka, och bestamt en restaurang. 

Jag har en pinterest sida http://pinterest.com/, dar jag 'klistrar' mina ideer om blommor, 'favours' och liknande. Min blivandes foraldrar kollar dar och sedan gar och tar kontakt med florister och folk som gor konfekt, osv, for dom bor pa en liten o dar alla kanner alla. Jag ar sa glad att dom ar sa involverade, det ar en ren valsignelse! Vi mejlar varandra ocksa, och dom ska hjalpa oss ta reda pa vilket pappersarbete vi maste gora ocksa.

Allt det andra vet jag inte hur vi ska gora med, men som sagt aker vi ner i Februari eller Mars och kollar laget lite, bokar fotograf och band, et.c. 

• Annamolly

For ovrigt verkar Kroatien helt underbart och vi har faktiskt planer pa en brollopsresa i Plitvice! :)

• Kroatien2013

ja, nu har jag iaf varit i kontakt med en bröllopskoordinator och det var ett helt horribelt pris (2700 euro) bara för samordningen, dvs inget skulle ingå i det priset mer än att de fanns på plats o hjälpte en att boka allt. Så nu står det till om ngt av hotellen jag kontaktat kan erbjuda ett ok pris på helt paket med allt eller så kör vi på vår ursprungliga plan som är en restaurang i en liten by vid havet som vi tycker om. Där kan vi säkert ha middagen, men precis som du skriver så vill de säkert inte boka datum än;) har en mailadress till ägaren och kommer kontakta honom om inte hotellen erbjuder ngt bra. Dock återstår då vigseln, det verkar svårt att få tillstånd själv att ha en borgerlig vigsel utomhus (behövs tillstånd etc) och få dit vigselförättare. känns tråkigt om vi måste ha den i stadshuset, men får kanske bli så o så får man lägga mer krut på middagen efter.

• pulmonate
    Kroatien2013 skrev 2012-11-07 19:37:53 följande:
    Dock återstår då vigseln, det verkar svårt att få tillstånd själv att ha en borgerlig vigsel utomhus (behövs tillstånd etc) och få dit vigselförättare. känns tråkigt om vi måste ha den i stadshuset, men får kanske bli så o så får man lägga mer krut på middagen efter.
    Ett tips på om man vill ha ett speciellt bröllop är att man gifter sig kanske i rådhuset, antingen där eller till och med innan man åker dit och sen har man bara ett symboliskt bröllop på stranden mm. Det är i alla fall det lättaste att ordna och då kan man utforma det precis så som man vill, den som "viger" en kan vara vem som helst, mm. Bara en tanke. 
  • Kroatien2013
    pulmonate skrev 2012-11-08 19:32:10 följande:
    Ett tips på om man vill ha ett speciellt bröllop är att man gifter sig kanske i rådhuset, antingen där eller till och med innan man åker dit och sen har man bara ett symboliskt bröllop på stranden mm. Det är i alla fall det lättaste att ordna och då kan man utforma det precis så som man vill, den som "viger" en kan vara vem som helst, mm. Bara en tanke. 
    Jo vi har tänkt på det, men jag vill att det ska vara på riktigt, bara en gång, så vi kör på att försöka få till pappersarbetet själv och så har jag kontakt med div hotell som jag hoppas kan hjälpa till när vi väl valt.
Svar på tråden Hur arrangera bröllop utomlands?