Slutat med p-piller, dålig hy!
Jag har faktisk funderat på att sluta med p-piller före bröllopet. Inte för att vi försöker få barn än, men mer att jag inte vill fortsätta stappa i mig hormoner. Men efter att ha läst mycket på internet om andra som upplever samma som du vet jag nästan inte om jag törs..
Någon mende att eftersom man tatt ett tillskott av östrogen så länge, så slutar kroppen produsera lika stora mängder på egen hand. När man då sluter med p-piller, så kan östrogenhalten i kroppen bli lägre än vad den ska vara under en period och man kan då uppleva vissa "manliga" symptom. Ojämn hy, finnar osv är visst orsakat av för mycket testosteron i relation till östrogen, så detta är visst vanligt i tiden efter. Det samma med hårväxt i ansiktet och kroppen samt manligt hårtap på huvudet.
Skräckligt, jag vet, men den goda nyheten är att detta verkar till att gå över efter ett par månader när kroppen fått återställt sig. Fram tills dess är det inte jättemycket att göra av ytre saker, som rengöring osv, då detta är ett hormonproblem. Dock kan man naturligt upprätthålla en lite högre östrogennivå genom att äta östrogenhaltiga matvaror. Till exempel soyaprodukter och böngroddar m.m.
Jag är ingen läkare, så ta allt med en nypa salt. Men detta är vad jag har fått lära efter timmar med googlande om frågan.