• Ekna

Valsen?

Vilken låt har ni valt att dansa valsen till? Vet att dt är många som dansar "vanligt" eller själv valt en annan typ av dans. Men jag är på det jag vill veta är vanlig traditions vals bra låtar till detta.

• Svar på tråden Valsen?
  • Chicita

Ööh nu vet jag inte om jag förstår vad du menar riktigt Flört

Vals-musik borde väl vara det bästa att dansa vals till om man vill ha en traditionell bröllopsvals?
    Eller?

Vi dansade inte alls. Min fot skulle inte hålla för det och det passade inte med vals till temat heller.
    Hade tänkt träna in något med marskalkerna och tärnorna men vi hann inte så vi skippade det helt så slapp jag plåga mig igenom det också... 

• Niini

Vi är inga hejare på vals så vi valde en där man tydligt hörde takten-
    Finlanders - Taas päivä kaunein on

• Ekna
    Chicita skrev 2012-11-07 18:01:42 följande:
    Ööh nu vet jag inte om jag förstår vad du menar riktigt Flört

Vals-musik borde väl vara det bästa att dansa vals till om man vill ha en traditionell bröllopsvals?
    Eller?

Vi dansade inte alls. Min fot skulle inte hålla för det och det passade inte med vals till temat heller.
    Hade tänkt träna in något med marskalkerna och tärnorna men vi hann inte så vi skippade det helt så slapp jag plåga mig igenom det också...

Jo men vad för valsmusik finns ju mägder. Men många kallar även valsen för vals sen så dansar dom massa annat. Men jag menar valsmusik =)

• fierce

Vi kommer ha Nevilles vals från Harry Potter :D Vill inte ha nån klämkäck "Sjösala vals" och klassiska valser är så tunga liksom. Den här däremot går lagom snabbt och är inte så lång men jättefin! 

• Tokig

Jag föstår inte heller riktigt. Men jag gissar min till att du vill ha tips på låter man kan dansa vals till?

En fin låt är Stefan Andersson - Bröllopsvals.
    ">

Vi valde att inte dansa vals. Vi dansade en vanlig tryckare, Tycker om när du tar på mig, det var den första dans vi någonsin dansade så vi vill sluta cirkeln. Vi hade skaffat några allierade bland våra gäster så efter första refrängen började alla andra dansa också.

• Chicita
    Ekna skrev 2012-11-08 10:28:45 följande:

Jo men vad för valsmusik finns ju mägder. Men många kallar även valsen för vals sen så dansar dom massa annat. Men jag menar valsmusik =)

Jaha du menade så... Då hänger jag med Glad
    Det vackraste är väl Wienervals skulle jag säga, den är så flytande

Här finns en liten "howto"
    www.monkeysee.com/play/1402-waltz-components

Här har ni en lista över populära valslåtar med betyg om hur dansvänliga dom är
    www.nojesdans.se/brollopsvals/musiklista-vanligaste.html 
Svar på tråden Valsen?