• johanna8801

Liten fråga bara

En fråga bara när de gäller hindersprovning. Den gäller ju bara i 4 mån men är det från det att man skickat in den eller fått svar tillbaka? Hur långt innan bröllopet bör man skicka in den?
  • Svar på tråden Liten fråga bara
  • Cakes

Och hur snabbt går det att få svar från att man skickat in den? :) 

(Förlåt att jag hoppar in i din tråd, men jag har undrat över detta... ;) ) 

• passionsblomman

Vad jag kan utläsa-och vad jag tyckeer är det enda rimliga- är det så att man får ett godkännande, både ett intyg om att hindersprövningen är gjord, och ett vigselintyg. båda dessa papper ska sedan med till vigseln. det ena för att präst/vigselförrättare ska veta att det är fritt fram att viga er, och det andra ska sedan undertecknas.
    Det är från och med att skatteverket stämplat pappren som godkända som de gäller.
    Här får ni länken till sidan med de frågorna:

Skatteverket 

Längst ner på sidan står ett telefonnummer om man har frågor. Tex "Hur pass lång tid menar ni när ni säger att man ska skicka in det i god tid?"

Jag vet att det kan ta ett tag, folk har haft redig panik här just av det skälet. Jag skulle ringa och fråga om jag var ni!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Brudivinter2012

Jag skickade in papperna på onsdagen och fick dem på torsdagen. Det tog en enda dag. Men å andra sidan gifter jag mig i december och skickade i november. Antar att det inte är så lång "kö" eftersom de flesta gifter sig på sommaren. Men det  bör inte ta mer än en vecka eller två.

• Cakes

Okej, det var skönt att höra!

Vi ska gifta oss 130629, så det kanske är lagom att skicka in den i början av april då :)

• passionsblomman
    Brudivinter2012 skrev 2012-11-22 03:13:13 följande:
    Jag skickade in papperna på onsdagen och fick dem på torsdagen. Det tog en enda dag. Men å andra sidan gifter jag mig i december och skickade i november. Antar att det inte är så lång "kö" eftersom de flesta gifter sig på sommaren. Men det  bör inte ta mer än en vecka eller två.
    Det tar mycket längre tid när det så att säga är högtryck på just den avdelningen-gifter man sig på sommarhalvåret skulle jag ringa och fråga dem vad de brukar behöva för tid på sig, så jag kan vara säker. Det skiftar säkert på vart man bor och så också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Cakes

Yes, jag ringer dem i februari eller något sånt ;) 

Svar på tråden Liten fråga bara