• frida o björn

Någon som har en bra idé?

Vi ska ha rosa och grått som färgtema på vårt bröllop. Vi ska ha vita dukar, gråa festhäften med lite rosa på, grå o rosa placeringslapp med pärla på, gråa servetter med servettring som består av pärlor.

Vi har köpt vita blockljus som ska stå på glasassietter, runt blockljusen tänker vi oss lite pärlor. Blommor blir det som finns ute i naturen (gifter oss i juli så det bör finnas en del).

För att få lite mer färg ville vi ha rosa organzalöpare men nu har vi köpt hem en sådan och inser att det inte alls blir bra, det ger ingen färg. Då måste vi lägga minst fyra lager tyg och det blir varken fint eller ekonomiskt.

Så nu funderar jag på att ha rosa diamantkonfetti istället för löpare. Vad tror ni om det? Hur mycket krävs för att det ska bli effekt? Någon som har någon bild att visa? Ser att de finns i 100 pack men har ingen aning om hur många man behöver. Vi har tre tungor och honnörsbord så det är rätt många meter. Är 100 gäster.

Eller har ni någon annan idé istället för konfetti? Helst inte så dyrt...

Blir jätteglad om ni kan hjälpa mig! Glad

• Svar på tråden Någon som har en bra idé?
  • Chicita

Jag skulle lagt dit löparna ändå. Och sen förstärkt upp den färgen genom att strö ut blommor eller annat rosa ovanpå (inte täcka den, men liksom plocka upp f'ärgen från den).
    Du kan göra samma med diamantkonfettin.

Själv är jag inte förtjust i dom där diamanterna. Jag tycker att dom ger ett billigt intryck, speciellt om dom bara ligger där "för att" så att säga och inte hör ihop med temat.
    I en frostig vinterdukning så kan det vara fint att ha lite kristaller... 

• Chicita

Förresten... eftersom du har pärlor på resten, varför inte försöka hitta rosa pärlor som ni kan strö ut istället för diamanter? Det skulle ju passa bättre in i ert tema i så fall 
    Exempelvis

viewitem.eim.ebay.se/200-5mm-Baby-Pink-Round-Flatback-Pearls-Gems-Wedding/300691123302/item

viewitem.eim.ebay.se/100-pcs-faux-glass-pearls-8mm-pale-pink-buy-3-get-1-free/130796068112/item

Ni kan ju blanda olika nyanser då... 

• fierce

KOnfetti måste man ha rätt många för att det ska synas... vi har än så länge 600st och det är ca 1/2 dl.

Rosa rosenblad då? Uppepå de rosa löparna som Chicita sa. Finns i tyg, billigt.

• ThereseV

Jag håller med chicita - hellre pärlor än konfetti. 

Ett alternativ skulle ju kunna vara att försöka hitta en annan löpare (det finns jättemycket fina "vanliga" (relativt billiga) tyger i alla möjliga rosa nyanser som man kan göra löpare av) . Ofta så behöver man ju inte krångla till dukningen och om ni ska ha blommor, ljus och pärlor tillsammans med alla tallrikar, glas, bestick och  festprogram så är det inte alls säkert att ni behöver klämma in mer "prylar". 
    Den ni har kan ni ju dessutom sälja, så får ni tillbaks lite för den. 

• frida o björn

Tack för tips!

Vet ni var det finns billiga tyger i Göteborg med omnejd, eller nätet? IKEA har tyvärr inte rosa färg på sitt billiga 19 kr/meter tyg..

• TheD

Vi hade diamantkonfetti i två olika stl. Det går inte alls åt så många som man tror :)

• Chicita
    frida o björn skrev 2012-11-20 21:47:55 följande:
    Tack för tips!

Vet ni var det finns billiga tyger i Göteborg med omnejd, eller nätet? IKEA har tyvärr inte rosa färg på sitt billiga 19 kr/meter tyg..
    Tänk på att tygerna är bredare än de löpare ni ska ha, så ni kanske får ut 3 eller 4 löpare per meter (ni klipper tyget på längden helt enkelt)
    Många tyger ligger ju på 150/ 160 cm bredd  och då får ni lätt ut 35-40 cm breda remsor.

Så löparna blir inte så dyra per meter även om meterpriset kanske är lite dyrare 
  • frida o björn

Har hittat det här tyget som vi ska åka och kolla på. Det borde väl funka som löpare?
    Tänker att vi kan få ut fyra löpare på den bredden 140 cm.

www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx&articleid=14503

Det känns egentligen mer som oss med ett sånt här sorts tyg istället för organza. Får väl se om vi kan komma
    på något annat sätt att använda den organzalöparen som vi har.

• Chicita

Ni kan få ut 4 remsor som är 35  cm breda på den bredd som tyget är. Om ni sen ska fålla tyget så försvinner ca 4 cm på varje remsa. Men löparna blir ju ändå 30 cm breda då liksom. Så det är väl rätt lagom? 

• frida o björn

Ja, tänker att det blir bra storlek. Det räcker mer än väl för att få den färgklicken jag är ute efter. :)

Om vi köper tyget blir det till att be våra mammor att sy. Jag är INTE vän med symaskinen... Tungan ute

Tack igen för er hjälp!

Svar på tråden Någon som har en bra idé?