Inlägg från: Anonym (Ambivalent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambivalent)

Bjuda alkoholiserad pappa?

Ja, vad gör man? Har en pappa som varit alkoholiserad under hela mitt liv.... Han är otroligt godhjärtad, vill alla väl och gör inte supermycket väsen av sig. Dock är han ganska långt ner i spiralen (eller hur man nu skall uttrycka det) och blir märkbart påverkad och sluddrig av en öl. Med alkohol i kroppen säger han inte de mest lämpliga sakerna.... Pratade lite med min bror om detta och han sa att pappa nog skulle bli besviken om han inte skulle bli bjuden på mitt bröllop, men att han förstod precis vad jag menade och känner. Till saken hör oxå att vi planerat ha bröllopet på annan ort och detta kräver övernattning. Kommer jag kunna slappna av om han är med? Jag ommer varken vilja eller kunna kontrollera vad han gör och inte gör.....
    Hur skulle ni göra?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Bjuda alkoholiserad pappa?
  • Anonym (Ambivalent)

Han är väl medveten.....

• Anonym (Ambivalent)

Tack för era svar, självklart är det magkänslan som kommer styra detta. Jag tänker inte bjuda honom enkom för att jag får dåligt samvete om jag inte gör det.... Eftersom vi inte tänkt bjuda några andra enbart till vigseln så känns det nästan mer grymt att sätta honom på ett tåg hem till Sthlm efter den.

Egentligen känns beslutet ganska glasklart, mest nyfiken på hur andra har löst det och hur ni har lagt fram det....

Ett alkoholfritt bröllop kommer inte på fråga ;) Haha vad hemskt det låter!

• Anonym (Ambivalent)
    Anonym (En som förstår) skrev 2012-11-20 18:03:05 följande:
    Hej! Min pappa är alkolist och en rejäl sådan sedan jag var liten. Vi gifter oss nästa sommar och han är inte bjuden, det går inte! Vi vill ha den bästa dagen i våra liv och det kommer han aldrig att kunna ge oss. Vill inte behöva oroa oss för hur han ska snedtända vilken sekund som helst eller om han ska beter sig dåligt bra sfär att han är odrägligt full. Men beslutet är ditt, jag känner ju vara min egen pappa och han skulle inte göra vår dag bra! Känn efter, det handlar om er! Lycka till :)
    Hur har ni lagt fram det till honom?
  • Anonym (Ambivalent)

Hade han haft ett hörkort så hade det varit e toppenidé, men det har han ju inte såklart.....
    Att be min pappa ta sig i kragen är lite beyond all hope. Jag är 33 år och har levt med detta i hela mitt liv. Visserligen har han inte alltid varit så här långt ner i spiralen, men väl de senaste 15 åren. Vi står inte varandra supernära, det kan jag inte påstå. Jag har nog bestämt mig för att inte ha honom med, men självfallet skall jag prata med honom om det!

Tack för alla fina svar!

Svar på tråden Bjuda alkoholiserad pappa?