Bjuda alkoholiserad pappa?
Min blivande mans mamma var alkoholist. Hon drack under hela min pojkväns uppväxt. Under de senaste åren hade hon ett drickbeteende där hon drack ordentligt ca en till två ggr i månaden under långa perioder. Under de perioderna, som varade i några månader vanligen, valde min pojkvän att inte ha någon kontakt med henne. Främst för att det är i princip det enda man kan göra för att hjälpa en alkoholist att komma till beslutet att sluta. Vi bjöd henne hur som helst och till bröllopet där vi ska servera alkohol och resonerade att om hon skulle dricka skulle hennes syskon och min pojkväns pappa (hennes exman) fått rycka in och hjälpa henne från platsen. Vi ville så gärna ha henne där om hon var nykter, vilket vi ändå trodde att hon skulle vara och vi visste hur mycket det betydde för henne att få komma. Tyvärr så gick hon oväntat bort pga sitt missbruk nyligen, innan vi hann gifta oss. Vi såg att hon hängt upp inbjudan i sitt kök och hon hade pratat med många om hur mycket hon såg fram emot bröllopet, när hon var sitt nyktra, underbara, glada jag. Vi är nu i efterhand så otroligt glada och tacksamma att vi bjöd henne. Jag tycker alltså definitivt att du bör ge din pappa chansen. Lycka till med beslutet!