• Anonym (Bara nyfiken :))

Varför gifter du dig ?

Jag bara undrar. Vill inte va värsta moode breaker nu. Men varför gifter man sig? Eller varför ska du gifta dig?
    I mina ögon just nu är det bara dyrt, om det nu skulle hända att man skiljer sig så blir det rätt svårt med uppdelningen vad som är mitt och ditt eftersom allt delas, läskigt med möhippa om nån tvingar än hoppa bungy jump, Vad man ser på filmer så verkar det inte vara så kul efter man gift sig, tänk om man får kalla fötter just för man ställs under lite press.
    Jag menar, man kan ju leva med varandra hela livet ändå och älska varandra!
    Så varför gifter du dig? E jätte nyfiken på att veta Glad
    hoppas ingen tar illa upp, ja vill bara diskutera lite

• Svar på tråden Varför gifter du dig ?
  • CoG

Det måste inte bli dyrt öht
    Man gör som man vill.
    Inte kostar det just någonting att gå till stadshuset och skriva på papperna.

Det är en trygghet juridiskt, speciellt då vi har barn.
    Vi älskar varandra och vill leva resten av livet tillsammans.
    Och vi vill fira det tillsammans med de som står oss närmast.

Anonym (Bara nyfiken :)) skrev 2012-11-27 19:14:39 följande:
    Jag bara undrar. Vill inte va värsta moode breaker nu. Men varför gifter man sig? Eller varför ska du gifta dig?
    I mina ögon just nu är det bara dyrt, om det nu skulle hända att man skiljer sig så blir det rätt svårt med uppdelningen vad som är mitt och ditt eftersom allt delas, läskigt med möhippa om nån tvingar än hoppa bungy jump, Vad man ser på filmer så verkar det inte vara så kul efter man gift sig, tänk om man får kalla fötter just för man ställs under lite press.
  • Annamolly
    Anonym (Bara nyfiken :)) skrev 2012-11-27 19:14:39 följande:
    Kul fraga!

Jag tycker det kanns radikalt och haftigt. Att saga till alla man kanner "Jag valjer Honom. Jag kommer aldrig att andra mig, nagonsin. Om det blir tufft ska jag kampa. Om han blir sjuk eller svag ska jag stotta och hjalpa. Om han sarar mig ska jag forlata." Och att verkligen vaga lita pa att han kommer att gora samma sak. Det kanns verkligen jattestort och jattespannande, som ett aventyr vi ska ha tillsammans. Glad

Jag har inga sadana tankar som du verkar ha om ditt forhallande. Jag tanker inte pa nagon eventuell framtida bodelning och jag har inte "kalla fotter" av "pressen". Om man kanner sa och har nederlag i tanken redan fran borjan, sa tycker jag inte man ska gifta sig.

Sa jag tror att du har valt det som ar ratt for dig, eftersom du kanner som du gor.

2013.06.22 Samos, Grekland
    Annamolly skrev 2012-11-27 20:00:16 följande:
    Kul fraga!

Jag tycker det kanns radikalt och haftigt. Att saga till alla man kanner "Jag valjer Honom. Jag kommer aldrig att andra mig, nagonsin. Om det blir tufft ska jag kampa. Om han blir sjuk eller svag ska jag stotta och hjalpa. Om han sarar mig ska jag forlata." Och att verkligen vaga lita pa att han kommer att gora samma sak. Det kanns verkligen jattestort och jattespannande, som ett aventyr vi ska ha tillsammans. Glad

Jag har inga sadana tankar som du verkar ha om ditt forhallande. Jag tanker inte pa nagon eventuell framtida bodelning och jag har inte "kalla fotter" av "pressen". Om man kanner sa och har nederlag i tanken redan fran borjan, sa tycker jag inte man ska gifta sig.

Sa jag tror att du har valt det som ar ratt for dig, eftersom du kanner som du gor.

Ahh de är ju lite sant! Att man kan göra det därför :P Ganska coolt ju
    CoG skrev 2012-11-27 19:20:01 följande:
    Det måste inte bli dyrt öht
    Man gör som man vill.
    Inte kostar det just någonting att gå till stadshuset och skriva på papperna.

Det är en trygghet juridiskt, speciellt då vi har barn.
    Vi älskar varandra och vill leva resten av livet tillsammans.
    Och vi vill fira det tillsammans med de som står oss närmast.
    Du verkar ta illa upp? Inte alls så jag menade, jag är bara nyfiken på vad folk har för anledningar, tycker de svaret efter dig var en rätt bra anledning = )
  • Annamolly
    Anonym (Bara nyfiken :)) skrev 2012-11-27 20:18:21 följande:
    Ahh de är ju lite sant! Att man kan göra det därför :P Ganska coolt ju
    Men om man inte tror 100% pa att den andra kommer att gora samma sak sa tror jag inte att det funkar. Det ska ju vara givande och tagande, inte bara fran ena sidan!
  • Fremm

Bra sagt håller helt och hållet med! :)

Kul fraga!

Jag tycker det kanns radikalt och haftigt. Att saga till alla man kanner "Jag valjer Honom. Jag kommer aldrig att andra mig, nagonsin. Om det blir tufft ska jag kampa. Om han blir sjuk eller svag ska jag stotta och hjalpa. Om han sarar mig ska jag forlata." Och att verkligen vaga lita pa att han kommer att gora samma sak. Det kanns verkligen jattestort och jattespannande, som ett aventyr vi ska ha tillsammans. Glad

• annika01

Jag och min blivande man har varit tillsammans i 13 år när vi gifter oss i sommar. Vi har tre barn tillsammans och har kämpat oss igenom sjukdomar och dödsfall bland närstående och en kris i vårt förhållande för några år sedan till följd av alla prövningar. Vi tror båda att kärlek gör man tillsammans, speciellt efter så många år ihop så behöver man se varandra och bekräfta varandra. Det gör att vi fortfarande ser varandra som värdefulla, respekterar varandra och framförallt: älskar varandra djupare än någonsin. Det känns väldigt naturligt och rätt att ta nästa steg och gifta sig. Vi har ju trots allt levt som gifta genom åren.
    Giftermålet blir ett tillfälle för oss att hylla vår kärlek till varandra och att få dela det med våra nära och kära. Dessutom känner vi att det innebär en juridisk trygghet att gifta sig eftersom vi har barn tillsammans. Vi har genom prövningarna vi gått igenom fått erfara att det tyvärr kan hända tragiska saker och då vill vi leva här och nu och visa varandra vad vi betyder för varann!

• Juni 2012

Det kostar ingenting att gifta sig, förutom porto att skicka in hinderprövningen. Alla aövriga kostnader väljer man helt själv.
     All får ingen möhippa eller svensexa.

Det är en juridisk trygghet att vara gift. Ogifta par som äger hus, har lån, m.m. tillsammans har inte alls samma trygghet om någonting skulle hända den ena partnern.

• CoG

Jag har inte tagit illa upp?

Jag tycker att den juridiska anledningen (särskilt då man har barn) är viktig,
    att vi älskar varandra och vill leva resten av livet tillsammans
    samt att vi vill fira det tillsammans med de som står oss närmast.
    Det gör hela giftemålet självklart.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "tycker att svaret efter dig var en rätt bra anledning".

För oss räcker vår anledning iaf

Anonym (Bara nyfiken :)) skrev 2012-11-27 20:19:04 följande:
    Du verkar ta illa upp? Inte alls så jag menade, jag är bara nyfiken på vad folk har för anledningar, tycker de svaret efter dig var en rätt bra anledning = )
  • filibustern

vi har inte satt något datum, men jag kan säga varför JAG vill gifta mig. (gubben säger att han kan gott klara sig utan:P)

Jag vill gifta mig för att dels ha det enklare juridiskt när/om vi skaffar barn och så.. och dels för att visa andra, men även bevisa för mig själv, jag nu är det jag och han. jag väljer honom.  jag vill ha hans efternamn som mitt. 

• Eleya

Jag gifter mig för jag känner mig mogen för det. Har känt min älskling i 10år, varit tillsammans i snart 9 år och vi känner oss trygga i oss själva och i vårt förhållande.
    Hatar det faktum att det är dyrt att gifta sig..hade bara velat ha ett intimt bröllop med minimalt antal folk..men killen vill annorlunda, så vi kompromissar.

Jag ska inte säga att jag själv varit emot bröllop och giftemål, men jag såg heller inte poängen med det. Mamma är inne på sitt 3'e och lyckligaste äktenskap och jag är själv rädd att historien upprepar sig, men det kommer den nog inte och jag har lärt mig att ta livet som den kommer..de hemska med det goda och lyckliga. 

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Frida87
    Kul fraga!

Det här formulerar väldigt bra varför vi gifter oss.

Sedan är jag jurist och mycket underlättas av att vara gifta framför allt för kvinnor brukar jag säga. Ofta står nämligen kvinnor för vardagliga inköp som mat, kläder osv.. medan män ofta står för bilköp, båt och sommarhus osv... Viktigt som sambos är då att man ser till att man är delägare (samägd egendom) i alla stora köp som familjen gör och att det finns på papper. Låter säkert självklart men lever man länge tillsammans är det lätt att glömma det och så har man helt plötsligt inte rätt till bilen om man väl går isär (fast att man kanske har betalat en del eller stått för en större del av övriga utgifter för familjen). 

Sedan finns det en annan viktig anledning och det är att sambos har ingen arvsrätt. Vilket kan bli problem vid plötslig bortgång av ena sambon, om man inte har testamente eller bara har gemensamma barn (om man inte har barn alls blir det ett stort problem) samt om man inte har en bra relation till de gemansamma barnen. Detta kan leda till att man får sälja det gemensamma huset osv.. för att ge arv till någon bror eller syster eller likanande. Ett bra skräckexempel på detta är Stieg Larsson-dödsboet. 

Ja så nu har ni fått lite av min juridiska skräckpropaganda för äktenskapet (kanske kommer reglerna att ändras men jag tycker att det är bättre att vara på säkra sidan). 
  • Stina Oscarsson
    Kul fraga!

Håller med ovanstående. Jag kan bara lita på min magkänsla som säger att det kommer hålla livet ut. Sen är det klart att det är läskigt. En svindlande tanke att VI ska vara ihop resten av livet. Men någonting annat vill jag inte :) och att fira det med en fantastisk fest är väl perfekt? :D 
Svar på tråden Varför gifter du dig ?