• evve

Bröllop nära väns bröllop

Hej alla, jag är ny här på sidan o jag har en liten fundering som jag bär på o skulle vilja diskutera o få synpunkter på.
    Jag o min sambo har varit tillsammans i 7 år o han friade i höstas...yeeej. Jag har längtat efter detta länge då vi har haft distans i många år...men min sambo har inte varit redo förrän nu. Nu är det så att vi känner att vi inte vill vänta så länge med att gifta oss utan vill ta steget redan i sommar. Min högsta önskan är också att gifta mig utomhus så någon gång på sommaren får det bli. Nu är det så att en av mina bästa vänner gifter sig i slutet av september o jag ska vara en av hennes tärnor. Detta har jag vetat i ett par månader innan vi började planera vårt eget bröllop. Jag och min sambo har nu hittat ett drömställe där vi vill vara o lediga helger vi kan o som stället är ledigt är i juli o augusti. Vi tänker oss nu i början av augusti. Detta känns väldigt bra för oss. Men samtidigt får jag väldigt dåligt samvete över att vi nu ska gifta oss före dom o är rädd att hon tar illa upp eftersom vi tar ett datum så nära inpå deras bröllop.....även om det är en o en halv månad före. Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Bröllop nära väns bröllop
  • Chicita

Tror det här är tredje gången på en vecka som samma frågeställning ställts.
    Annars har jag nog bara sett det åt andra hållet, blivande brudar som tycker att någon "stjäl deras rampljus genom att tränga sig före"... Förvånad

Så här ser jag det.
    Om ni tror att era vänner kommer att ta illa upp, och det stör er - så sätt er ner mellan 8 ögon med dom och berätta om era planer och kanske förklara att ni inte försöker konkurrera eller hinna före för att förstöra för dom på något sätt.
    Om dom får veta först av alla (och gärna får veta att dom är dom första som ni berättar för också) så kan det vara grejen som gör att dom tycker att det är ok, istället för att det känns som att ni har gått bakom ryggen på dom.

Å andra sidan så finns det ingen turordning på bröllop.
    Man tar inte kö-lappar och gifter sig när det är ens egen tur. Så det är väl bara för dom att svälja att ni har valt det här datumet.

Men som sagt, för er egen sinnesro så kan det vara värt att prata med dom om detta innan resten av världen får veta...

• evve

Tack för att du tog dig tid att svara!
    Har nu pratat med min vän o berättat om våra planer och om hur vi tänker.
    Först blev hon kanske lite orolig men sedan blev hon bara glad för vår skull o tog inte alls illa upp!
    Hon var även glad över att jag pratade med henne först! Nu kan vi istället stötta varandra i våra planeringar!
    Känns så bra att jag pratade med henne innan! 

Svar på tråden Bröllop nära väns bröllop