• tagetuss

Byta stenar i en channelset vitguldsring

Vet nån om det är möjligt att byta ut stenarna i en ring som redan har små prinsesslipade stenar? utan att smälta ner ringen då..

Jag har hittat andra stenar i samma mått som jag tycker bättre om än dom som sitter i ringen nu.

Nån som har en susning om vad det skulle kosta? Nu har jag ju både stenar och ring så det är bara arbetet som ska betalas.

• Svar på tråden Byta stenar i en channelset vitguldsring
  • Fioona

Det bör absolut gå. Är du villig att betala går det mesta att ordna!
    Jag frågade en guldsmed i tisdags om vad det kostar att sätta i stenar i en ring i efterhand (eftersom att jag har tänkt att göra det, en sten per år) och han tar 500kr för att sätta i en sten. Sätter man i flera samtidigt tar han 250kr per sten efter den första. Är svårt att säga hur mycket extra det kostar att första ta ut den första.

Det lättaste är nog att helt enkelt höra. Upptäckte dock förra året att det skiljer sig rätt rejält för hur mycket betalat olika guldsmeder tar. På ett annat jobb jag frågade om i somras (tillverka min förlovningsring när jag redan hade sten och en del guld) fick jag priset 10 000 + material från en och 6 500 inkl. material från en annan. Så det är värt att fråga några olika innan man bestämmer sig.

Bor du i Örebro-området kan jag verkligen rekommendera Kalle på Smycka i Kumla. Han gjorde min förlovningsring och ska göra våra vigselringar.

Lycka till! Hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Byta stenar i en channelset vitguldsring