Dubbelnamn- lagligt nu? Asikter?
Hallops, letade runt lite pga av att jag ar intresserad av att behalla mitt egna efternamn (valdigt ovanligt), och ta makens (-son namn, men valdigt viktigt for honom att jag tar det), och hittade denna:
www.euranet.eu/swe/programme/Swedish/Svensk-spanskt-par-gjorde-dubbla-efternamn-lagliga
Som jag forstar det sa ar lagen andrad sa att man nu far ha dubbelnamn, men har kommer fragan- galler det bara vara framtida barn? Eller galler det ocksa nar man gifter sig? Detta verkar ju ga emot namnlagen sa som den star nu. Jag vet att de ska se over namnlagen i Mars 2013, men... ja- forvirrad! Om nagon har nagra asikter/insikter, sa vill jag garna hora vad ni tycker och om ni har nagon erfarenhet av detta!
For full disclosure:
Jag kommer att ta makens namn som mellannamn, vilket da betyder att det kommer att sta forst under rubriken "efternamn" i mitt pass. Da vi inte bor i Sverige, och inga andra lander har mellannamn, sa kommer det att uppfattas som dubbelnamn, och det blir da makens efternamn som folk kommer att kalla mig (da det andra efternamnet oftast faller bort nar folk inte orkar/har plats att skriva i allt). Da vi tekniskt sett har olika efternamn i Svergie, sa kan barnen da fa ett av vara namn som mellanammn, och da ocksa ha "dubbelnamn" (till de gifter sig i alla fall). Sa gor vi nu i alla fall, sa far vi se hur det blir om lagen andras.