• Colin

extremt udda glas - ok?

Vi har hittat en festlokal utan någonting i. tillochmed golv behöver eventuellt hyras. planerar att köpa tallrikar på ikea, ekologiska engångstallrikar till efterätten, eventuellt köpa ikeabestick, men det som jag funderar över mest är glas.

Ska man hyra in glas? I så fall kommer det ju behövas vinglas, ölglas, vattenglas, snaps? avec? hur många av varje etc etc.
    Alternativet är ta så många av våra egna som vi kan och dryga ut med billiga från ikea. detta kommer resultera i stora, små, grönmönstrade, runda, tjocka, tunna etc. men att man har ett glas per person oavsett dryck (kanske att vindrickare får vinglas). Tänk som man ser på bilder från usa, där de tex dricker ur glasburkar.

Bröllopet i övrigt kommer vara ganska rustikt (tex ha löpare av säckväv, buffe) och långt ifrån "tjusigt" så det kanske passar, eller kommer gästerna tycka det är knäppt?

Vad tycker ni?! Hjälp!

• Svar på tråden extremt udda glas - ok?
  • Nano

Jag tycker man kan blanda hejvilt men då ska det vara hejvilt också. Dock kan det vara bra att hålla samma färgskal på allt för att det inte ska bli för rörigt. För då ser det ut som ni gjort det med flit och säckväv blir kanon till.

• Allis

Udda kan bli hur snyggt som helst. Billigaste alternativet är antingen att låna ihop bland bekantskapskretsen och märka med liten klisterlapp under eller fynda enkronasglas på någon loppis. Udda glas brukar man ofta kunna fynda.

Vi ska köra udda på linneservetterna. Vi har ärvt från olika släktingar så det blir en blandning av benvitt och beige. Så länge dukningen är densamma blir det ändå fint.

• darkHorse

Jag tycker ni kan kolla på vad det kostar att hyra. Det är inte alltid särskilt dyrt, och så slipper man ofta diska dem också.

• PimPim83

Udda glas kan bli jättefint, men jag hade nog satsat på att  kolla upp vad det kostar att hyra. Precis som DarkHorse skrev så slipper man ofta diska när man hyr och det är ett plus i min värld. ;)

• Chicita

Udda glas kan vara jättesnyggt, men jag hade hellre letat på loppis än på IKEA.
    Det är snyggare ju mer mixat det är, så gärna enstaka udda glas eller kanske max 4-6 av varje sort. Och om ni kan hitta på loppis eller låna ihop så kanske ni kan köra både vattenglas och vinglas då inte kostnaden blir så hög.

Försök att inte blanda färger allt för mycket dock för det kan ge ett rörigt intryck. Färgade glas - ja... Men om ni har något färgtema över huvud taget (färg på blommor exempelvis) så försök håll er till det, eller i alla fall inom samma färg men olika nyanser (exempelvis bara blå och klara, eller bara gröna och klara glas).

Fördelen med att hyra (som flera säger) är att man oftast inte behöver diska... 

• Colin

Jag går fram och tillbaka mellan det här hela tiden, kommer bli tokig. Som ni säger skulle jag ju absolut hållt mig till en färgskala! :) Nu har vi fått reda på att en bekant har så många vinglas vi behöver. Det kanske vore något att låna dem till all dryck, även öl och läsk är ju trevligt med vinglas, och kanse bara fixa vattenglas. Att hyra kostar oftast 3-5kr per glas, plus att de har tilläggskostnad för utkörning. Vi kommer redan behöva hyra bord och stolar ju. Det som stör mig mest med uthyrning är ju att man måste få eller hämta allt samma dag. Med eget kan vi sätta dit allting flera dagar innan och bara duka samma dag. Har iaf konstaterat att det blir billigare att köpa ikeas billigaste bestickset än att hyra. Verkar även så med tallrikar. Sen kör vi ekologiska engångstallrikar till efterrätten. Något helt annat dock. Ladugården har i princip stampat jordgolv. Tror ni jag måste hyra golv, eller ska vi skriva i inbjudan hur läget är så damerna inte tar sina finaste klackar? Hade varit trist om ett hyrgolv hade förtagit dn mysiga känslan av lokalen, tex om det låter en massa. Samtidigt kommer jag själv troligen ha klackar. Får åka dit och provgå...

• Colin

Okej sorry för min wall of text, gjorde fina brytningar men skriver på telefonen...

• Chicita

Jag skulle nog skriva i informationen (inte nödvändigtvis i inbjudan, men bilaga eller på en hemsida ni hänvisar till) att middagen kommer att hållas i en rustik lokal med stampat jordgolv.

Kolla på blocket och tradera efter glas, bestick osv också. eller även här i Köp & Sälj.
    Många köper nämligen in hela kuvert (från bland annat IKEA) och sen säljer dom det efter bröllopet till halva inköpspriset. Så där kan ni fynda, och sen kanske bara komplettera med enstaka kuvert. 

• Colin

så himla vimsigt det här.
    Ikea idag, de billiga besticken var skitfula, såg ut som såna man hade i scouterna, ni vet där kniven hade en plopp och de andra hade hål så man satte ihop dem.
    så låna av bekant, leta på loppis/blocket eller hyra.

Chicita, ja kollar blocket och här på BT då och då, men här finns inget i närheten! nån annan måste ju haft samma grej känner jag.

Vi ska inte ha nån hemsida, men nån slags information i inbjudan tillsammans med karta etc. Det kan väl gå? min tärna tog upp att klänningar kan bli smutsiga men jag vet inte, blir den inte det i botten ändå... eller jag kanske bara vill slippa hyrgolv nu haha

Tack för att ni bollar ideer med mig!

• Grodprinsens brud

Jag skulle nog kolla upp vad det kostar att hyra porslin, bestick och glas eftersom det brukar ingå diskning av dessa också vilket kan vara väldigt skönt att slippa. Kan ni inte ta kostnaden som det skulle kosta att hyra ett golv och hyra detta istället?

Vad har ni för klädkod? Min tanke är att om kvinnorna förväntas ha knälånga klänningar så kommer man ju undan den smutsiga nederkanten... 

• Colin

Har nog glömt nämna att vi har väldigt tight budget, plus att vi tvunget ska ha närmre 100 gäster, haha ja jag hör hur jag säger emot mig själv, men vi vill dela dagen med så många!

räknade lite snabbt på ett par sidor jag hittade och det ligger ungefär på 4000 +- några hundra beroende på vilka firmor. detta är utan utkörning, företagen ligger några mil ifrån och man ska ha tiden också, men man slipper diska. Ska vi ha golv med montering är det ytterligare 4000. (ej inräknat champagneglas till brudskål)

alternativet är låna vinglas och bestick - diska själv 0 kr
    köpa ikeatallrikar, diska själv max 500 kr
    köpa vattenglas på ikea, diska själv ca 135 kr
    engångsassietter max 200kr
    (brudskål plastchampagneglas max 350 kr)

grodprinsensbrud
    ja, det kanske är något, att lägga golvpengarna på det isf. Vi har inte satt någon klädkod men typ sommarklädsel/kostym. Högst troligt att ingen annan har långklänning om det inte är de moderna maxiklänningarna och nuddar ju sällan vid golv.

suck...

• Nano

Om ni har pressad budget så skulle jag inte hyra utan satsa på ikea, loppis och låna. Många affärer typ Rusta ÖoB rear ut glas och bestick nu dessutom. Sen kom jag på en tanke med jordgolvet. Skulle det inte funka att täcka golvet med gamla mattor? Då slipper ni att folk blir smutsiga och det skulle passa med det rustika. Fast då får ni istället problemet med att hitta en himlans massa mattor som ingen vill ha. 

• Fjärilen

Har du kollat  på röda korset, eriks hjälpen eller emmaus. De brukar ha extremt billiga glas och bestick. Passar perfekt in i ert rustika tema. Plus att ni skänker pengar till välgörande ändamål. Win win

Lycka till 

• Grodprinsens brud

Jag var på Ikea och köpte vita tallrikar häromdagen. De billigaste låg på 19 kr/st, nästa steg som jag köpte kostade 25 kr/st för vanliga flata stora.. 

• Colin

grodprinsens brud
    Ikea har beiga för 5 kr styck, ganska liten diameter men ok www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00133123/

Nano
    Sjukt cool ide med mattorna! Grejen är väl att det antagligen kommer vara svårt att hitta, ochh ganska dyrt i längden. Eftersom vi ändå ska vara nästan 100 pers är lokalen ganska stor. ska leta efter mattor när jag är ute. Tack!

fjärilen
    Nja jag har inte hunnit kolla så mycket loppis,  men när jag kommer igång ska jag definitivt besöka de emmaus och erikshjälpen som finns i närheten, tack för tipset.

Min extremt fixiga familj hjälper mig nog med golv på nåt annat sätt också, Lånar eventuellt glas,bestick och kanske tillochmed tallrikar, annars köpa billigt på ikea. Ikeas vattenglas och champagneglas för under 200 kr. detta blir nog bra!

för övrigt löjligt när ikeas champagneglas kostar 9kr för 6 stycken... är ju inte ens lönt att köpa plastglas. Jag tackar jag :) Gott nytt år på er!

Svar på tråden extremt udda glas - ok?