• Sandra01

Köpa diamant på egen hand?

Hej. Jag har en liten undran... Jag kikar runt en hel del på nätet samt i olika butiker (typ Kaplans och Pantbanken) för att kunna komma undan med billigare diamant. i USA till exempel får man mycket mera sten för pengarna, än här hemma i Sverige.

Men, när jag berättar om detta för den guldsmed som jag vill ska göra min vigselring så säger hon att hon INTE garanterar stenen.

Med det menar hon att OM stenen skulle spricka och gå sönder när den skall sättas i ringen, så ersätter hon inte den med ny sten. Det är inte vanligt att stenar spricker, men det KAN hända...

Vad har ni för erfarandheter? jag vet att flera av er köpt sten utomlands... Vad har er guldsmed sagt om det?

• Svar på tråden Köpa diamant på egen hand?
  • Titanringar

Jag tror att hon menar att guldsmeder generellt inte gillar att jobba med "okända" stenar, där man inte vet kvalitén, om stenen är glasfylld etc.
    Men oftast är det nog för att guldsmeden gärna vill sälja en egen sten till ringen Rynkar på näsan

• PiaB

Det borde inte vara ett problem om du får ett certifikat på stenen, vilket du ska få om det är "på riktigt" och ingen försöker lura dig. Jag menar inte att hon ska ersätta en sten som inte är hennes, men hon borde känna sig lugnare av att se att det är en äkta sten.

• CharliesChoice

Min guldsmed har inte sagt ett ord om detta.

Jag har heller aldrig hört att det hänt, det ska nog mycket till innan de spräcker en sten. Dock är ju såklart risken större om man har lite sämre kvalite med tex bubblor i den. Sen säger hon nog det delvis för att hon själv vill sälja stenen till dig.

Min guldsmed ville dock se certifikatet på stenen och han gjorde en noga jämförelse mellan de inneslutningar som var i certet och de som var i stenen och kunde se att det var rätt och riktigt.

KOlla gärna i min tråd som heter typ "nån mer som är på gång att beställa en sten.." så finns där massvis med info och en detaljerad beskrivning om hur det funkar att beställa från James Allen.

• Sandra01

Jag har pratat mycket med henne om detta... Hon säger att hon vill veta vad hon sätter i sina smycken, så att det är nåt hon "står för".
    När jag säger att jag tänker köpa när jag är på resa i USA så får jag till svar att hon inte jobbar på det sättet.

När jag istället säger, efter ett tag, att jag också ärvt en sten via en släktning säger hon att hon eventuellt kan göra ett undantag.... Men, att hon då vill se stenen innan och granska den. Vilket jag förstår.

Självklart förstår jag henne.. Om vi leker med tanken att jag är en person som köper stenen på svarta marknaden (vilket jag absolut inte tänkt) så förstår jag att hon inte vill "stå för det".

Men, jag tror mycket att det handlar om att hon vill sälja sten själv... Hon lägger garanterat på en viss procent och tjänar på det.... Vilket jag också förstår.

Men, jag vill inte betala 15.000:- för en sten här hemma i Sverige, när jag kan få samma sten i USA för 8.000:-

Visst kan jag byta smed... men, jag vill ju åt hennes design :)

• CharliesChoice
    Sandra01 skrev 2012-12-28 21:05:54 följande:

Jag har pratat mycket med henne om detta... Hon säger att hon vill veta vad hon sätter i sina smycken, så att det är nåt hon "står för".
    När jag säger att jag tänker köpa när jag är på resa i USA så får jag till svar att hon inte jobbar på det sättet.

När jag istället säger, efter ett tag, att jag också ärvt en sten via en släktning säger hon att hon eventuellt kan göra ett undantag.... Men, att hon då vill se stenen innan och granska den. Vilket jag förstår.

Självklart förstår jag henne.. Om vi leker med tanken att jag är en person som köper stenen på svarta marknaden (vilket jag absolut inte tänkt) så förstår jag att hon inte vill "stå för det".

Men, jag tror mycket att det handlar om att hon vill sälja sten själv... Hon lägger garanterat på en viss procent och tjänar på det.... Vilket jag också förstår.

Men, jag vill inte betala 15.000:- för en sten här hemma i Sverige, när jag kan få samma sten i USA för 8.000:-

Visst kan jag byta smed... men, jag vill ju åt hennes design :)

Jag tycker allt hon låter lite tjurig jag. Har hon en EXTREMT egensinning design? Annars gå till en annan smed och låt dem inspireras av bilder på hennes alster?
Svar på tråden Köpa diamant på egen hand?