• Anonym (Noll koll)

Universitet-panik! Hjälp snälla!

Säkert inte vettigaste forumet att lägga upp sånt här på, men vi testar. Ska börja på Sthlm universitet nu i januari och jag har noll koll. Känns som om alla har koll på läget utom jag. Jag har alltid känt någon när jag börjat ny klass, men inte nu. Så det jag behöver hjälp med är vad som händer.. hur får man reda på när/var/hur man ska ha upprop tex? Hittar ingenting när jag letar på internet. Vad behöver man ordna innan terminstarten? Välkomstbrev, när,var, hur? Har verkligen ingen koll och känner mig som en liten Plutt inför det som väntar.. Snälla hjälp mig reda ut detta! TACK på förhand!

• Svar på tråden Universitet-panik! Hjälp snälla!
  • ladysarah10

Jag går på Sthlm Uni. Andra året på förskollärarprogrammet. Du kommer få ett välkomstbrev där all info om upprop och registrering finns. Jag åkte in till campus innan skolstarten för att få koll på vart min institution ligger så jag lätt kunde hitta sen på första dagen. Under en introduktionföreläsning så förklaras det mesta. Det som är bra att ha till starten är ett skrivblock och pennor samt köpa all litteratur som står i välkomstbrevet. Skaffa en universitetskort är också viktigt :) Har jag glömt något mer som du ville veta?

• Anonym (Noll koll)

Tack så mycket för ditt svar ladysarah10! tror det räcker just nu, men kanske kommer på något senare men tack för informationen!!

• Nutsoba

1. Ansök om campuskortet/studentkortet så snart som möjligt. Det ger dig rabatt på SL. Går att fixa ett tillfälligt intyg från kåren, men köerna brukar vara hiskeligt långa vid terminsstart.

2. Du behöver inte köpa kurslitteraturen (men det kan vara skönt). Har du tur kan du hitta begagnad litteratur på campusbutiken alt. låna från biblioteket om du vill spara en slant. Köper du ändå litteraturen kan du, som jag har gjort, sälja vidare den efter kursen till campusbutiken för att få in lite pengar.

3. Penna och block är, precis som ladysarah10 sa, det du behöver på introföreläsningen.

4. Bekanta dig med området så att du hittar Flört. Jag har varit både på huvudcampus (Frescati), i Kräftriket, och ute i Kista på DSV. Brukar dock gå bra att hitta bara man inte kommer 5 min innan förläsningen börjar och undrar vilket håll man ska åt haha.

5. Får du inget välkomstbrev (har hänt mig), så gå in på din institutions hemsida och kolla upp vem du kan kontakta. Ofta brukar samma info ligga uppe på hemsidan, eller iaf var och när alla ska träffas första gången.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• andreaojag

Tänk på att även alla andra är nya i klassen och väldigt ofta "utan kompisar" de oxå ;) Oroa dig inte!

Mitt tips, kom i tid!

• Anonym (Noll koll)

Andreaojag: Tack för uppmuntrande ord och tipset!

• SofiaMagdalena

Hej! 
    Det kommer gå utmärkt! Vad skall du läsa?

Bra tips är som flera sagt. gå med i kåren och få SL intyget så fort som möligt.
    Tänk på att åka lite tidigare eftersom det till kl 9 och 10 ofta är tjockt med folk på tbanan.  

• Anonym (Noll koll)

SofiaMagdalena: hej! Tack. ska läsa till förskollärare vad är kåren?(noll koll) har beställt hem ett sånt där universitetskort, är det samma sak? Tänkte försöka åka i väldigt god tid tills jag lär mig att hitta osv så jag har tid att vara förvirrad

• SofiaMagdalena
    Anonym (Noll koll) skrev 2013-01-06 21:20:23 följande:
    SofiaMagdalena: hej! Tack. ska läsa till förskollärare vad är kåren?(noll koll) har beställt hem ett sånt där universitetskort, är det samma sak? Tänkte försöka åka i väldigt god tid tills jag lär mig att hitta osv så jag har tid att vara förvirrad
    okej, då läser du på Campus Frecati gissar jag?

kåren = stockholms universitets studentkår. Det är där man får sitt SL intyg och lite annat

universitetskortet (vitt med universitets logga på) använder du som bibioteks kort. 
    studentkortet (rosa/lila) är det kort man får om man är medlem i studentkåren, det ger rabatter och dylik. 

kolla denna länken:
    www.su.se/om-oss/evenemang/valkomstdagen/valkomstdagen-for-dig-som-ar-ny-student-vid-stockholms-universitet-1.12037

• Anonym (Noll koll)

Tack för svaret! Hur blir man medlem i den?

• SofiaMagdalena
    Anonym (Noll koll) skrev 2013-01-10 12:24:56 följande:
    Tack för svaret! Hur blir man medlem i den?
    gå in här: det är kårens hemsida
    www.sus.su.se/

man betalar och efter ett par veckor får man sitt kort. Det kan ta lång tid ibland.

• Anonym (Noll koll)

Det där med studiemedel då. Får man CSN/mecenat kortet automatiskt? Vad gäller egentligen?

• Alyllyra

Om du har sökt och fått beviljat studiemedel så kommer mecenatkortet automatiskt! Och när du har fått så får du dubbelkolla att SL-loggan är med på det, i så fall är du berättigad att köpa studentkort på SL. Du måste alltså inte bli medlem i kåren först.

Nu för tiden måste man inte vara med i Kåren alls om man inte vill, men om man ska bo hos SSSB så är det ett krav. Finns även vissa andra fördelar, typ billigare studentlitteratur, inträde på fester etc., beroende på kår och skola.

Sen ska sägas att all sån här information oftast gås igenom under första dagen/första dagarna på skolan. Kåren brukar prata tex parat om varför man ska gå med och så... Så jag tror inte du behöver oroa dig, det är bara att gå dit och lyssna! Och svara ja när ditt namn ropas upp ;)

Svar på tråden Universitet-panik! Hjälp snälla!