• Grodprinsens brud

Hur fungerar det med eget guld?

Är det någon som har koll på det här med om man har gammalt skrotguld och andra smycken som man vill använda till en ring? Använder de samma guld som man lämnat in eller köper de de olika smycken som man har och använder nytt guld till ringen?

Alltså vi har ev 1 smal solitärring (kanske inte ens en äkta sten, jag har ingen aning) av guld, karat vet jag inte då den ligger hos min mamma. Likaså ett armband av enklare modell som tydligen ska vara guld också. Kan man kombinera om det skulle vara så att det är olika karat i smyckena man lämnar in?

Utöver detta har jag ett litet smycke i vitguld med vitguldskedja (tror jag) med 8 stycken små briljanter i som jag vunnit på bröllopsguiden och som ska vara värt drygt 13000 kr.. 

Kan man liksom fixa ihop detta till en ring? Jag vill helst inte ha vitguld i ringen, tror jag Skrattande 

Vad brukar det i så fall kosta i arbetskostnad etc för att göra en ny ring med gammalt material/inbyte?  

• Svar på tråden Hur fungerar det med eget guld?
  • ev2013

Nu e det jag inte jätte haj på detta, men kan dela med dig av hur det gick till för mig...

Vi lämna in ca 24 gram "vanligt" guld när vi skujlle göra våra förlovningsringar och min vigselring. Vi betala 2000 kr per ring för omarbetningskostnad, för att då få slätta ringar.

Hon i butiken sa att vi inte fick samma guld som vi lämna in, däremot om man hade önskemål att det just skulle vara samma gudl så kunde de fixa det. Men i vårt fall spelade det ingen roll.

Vi har dock bara än så länge hämtat ut våra förlovningsringar, vigselringen skulle ta lite längre tid då den skulle ha lite diamanter i sig. Vad vigselringen kommer att kosta vet jag inte helt hundra, vet att jag har guld till själva ringen, men skall betala för de diamanter som skall fästas. Men 2000 för jobbet +diamanterna.

Sen det guld som blir över kan jag välja att ta tillbaka, eller betala med. Samt att jag får tillbaka de diamanter som var fästa på mina gamla smycken.

Men gå ner till en butik, vi gick till smycka, och be dem titta på dina smycken, så kommer du säkert få ett mer matigt svar.

Lycka till!

• Chicita

Det brukar väldigt sällan vara samma guld som du lämnar in - som du får tillbaka. Det är nämligen väldigt få guldsmeder som kan smälta ner guldet i sin egen smedja, utan dom använder guldet som betalning för annat guld.
    Och tänk också på att dom där 13000:-  för halsbandet innefattar designen också. Det är inte guld/diamantvärdet som är 13000:- Jag tror du tjänar mer på att behålla själva smycket istället som det är. 

• Grodprinsens brud

Nej det förstår jag att det inte är men jag använder det inte =) Det är ett en gånger en cm stort T med briljanter i där själva T:t är i vitguld och även en tunn kedja. Saken är den att de har satt öglan för halsbandet mitt på T:t så att det istället ser ut som ett kors och jag är inte typen som bär kors... Vi har egentligen inte råd med någon ring alls men jag tänkte att om man skramlar ihop de få smycken som vi har så kanske vi får ihop till en ny ring..  

• frida o björn

Jag kan inte så mycket om det här men vår guldsmed vi anlitade för förlovningsringarna sa att det är olika i olika butiker vad man får för sitt guld. Vi kommer lämna in guld till honom, då får vi tillbaka i samma, dvs om vigselringen innehåller 4 gram guld så betalar jag med 4 gram guld för materialet, plus arbetskostnad. På en del andra ställen får du vad 4 gram guld är värt, dvs 4 x guldpriset. Det brukar man förlora på, enligt honom. Kan vara värt att fråga hur de gör på olika ställen.

• Chicita

Kolla om du istället kan sälja smycket som det är istället för att ta guld/diamantvärdet på det. 
    Alltså se om du kan sälja det för säg 10000:- istället, eller 7-8000...
    Kolla vad du skulle få för det som inbyte (materialvärde) och öka några tusenlappar och sätt ut det på blocket eller Tradera eller något. Se bara till att använda säkra vägar för betalning i så fall Glad 

Svar på tråden Hur fungerar det med eget guld?