• Emelie01

Hedemora med omnejd

Hej!

Jag och min blivande man letar festlokal som galningar....
    Vi gifter oss i maj, och börjar få lite lätt panik över det faktum att vi inte har någon lokal...

Vi undrar om någon har någon idé om lokal, kan vara enbart lokal, men det är även intressant med mat och allt som hör till...
    Vi blir 60 personer, varav 10 barn, så inte så väldigt många. Men vi vill ha plats för musiker/band också..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hedemora med omnejd
  • Chicita

Här har du en lista över bygdegårdar i Dalarna.
    Det finns telefonnr till de flesta om du vill ringa.
    Det står vilken ort dom hör till och hur många som får plats i den. Kanske är till lite hjälp i alla fall Glad 

Själv bor jag i Borlänge, så jag har inte så jättemycket koll på just Hedemora. 

• Allis

I Grådö har du en bygdegård precis vid älven. Jag brukar låna deras bagarstuga när vi är uppe och hälsar på och vad jag minns av stora huset så får man gott och väl plats. Små barn och Dalälven är väl kanske ingen höjdare dock....

Så har du Ingelsbo i Garpenbergstrakten men dit är det lite krångligt att ta sig.

I Vikmanshyttan finns ett stort hus vid gamla festplatsen, jag vet inte om det fortfarande används med det vet de som håller i bruksmuseet.

Sen har du Herrgården i Garpenberg som numer heter Garpenbergs slott.

Kan det vara ett församlingshem som ligger bredvid kyrkan i Garpenberg? Där finns i vart fall en bra lekplats för leksugna barn. Kolla med kyrkan inne i stan, de vet säkert.

Smedjan i Sjärnsund? Fridhem, om de fortfarande finns kvar?

Jag hade ringt till turistbyrån och kollat, de brukar ha bra koll både på lokaler och vilka man ska fråga ute i byarna.

• Emelie01

Tack Chicita! Ska kolla listan genast!
    Kruxet med att vara i Stjärnsund eller liknande är transporten tillbaka til stan för gästerna.. Hur löser man det smidigast? Kan man hyra en busstransport?
    Allis, Har du kontaktuppgifter till Grådö? Låter intressant!!
    Tack!

• Chicita
    Emelie01 skrev 2013-01-10 16:03:05 följande:
    Tack Chicita! Ska kolla listan genast!
    Kruxet med att vara i Stjärnsund eller liknande är transporten tillbaka til stan för gästerna.. Hur löser man det smidigast? Kan man hyra en busstransport?
    Allis, Har du kontaktuppgifter till Grådö? Låter intressant!!
    Tack!
    Buss går bra att hyra. Vi hyrde av en mindre firma i Borlänge. 
    Givetvis kommer jag ju inte på namnet på dom just nu... Men det var inte fullt så dyrt som jag hade räknat med Glad 
    Brukar finnas olika storlekar på bussarna också så att man kanske inte hyr den största om man bara behöver 20 platser (exempelvis). 
  • Allis

Du kan ringa till Inga-Lill (som har hand om bagarstugan), är hon inte involverad i resten av gården så vet ju hon garanterat vem du ska kontakta. Hon har tfn 0225 - 77 01 32.

Transporter ÄR ett problem varhelst ni ska gifat er i de krokarna. Hedemora taxi finns ju inte längre, tror Långshyttan har dock. Vi har löst transportproblemet genom att två yngre gäster agerar taxichaufförer till våra gäster (en kör hem dem, en kör hem deras bil och så tar killarna vår tillbaka). Nu bor vi i Skåne där lokaltrafiken är extremt välutvecklad i jämförelse men det är ändå en trevlig service till gästerna tänkte vi.

Svar på tråden Hedemora med omnejd