• Anii

Gifta sig i London

Jag och min sambo funderar på att gifta oss i London. Är det någon som har gjort det och har något bra tips på vad man ska tänka på? Hur långt i förväg ska man börja planera? Vad blir hela kalaset att kosta på ett ungefär? :) 

• Svar på tråden Gifta sig i London
  • Alyllyra

Jag har inget konkret svar på din fråga, men det verkar som en kul idé

Mitt enda tips är: brittiska bröllopstidningar! Jag brukar köpa dem själv, det kan nog vara en bra start för att börja fundera lite... 

• Annamolly

Trevlig ide! Jag bor i London fast vi ska inte gifta oss har. Jag kan tipsa om brollops-massor. Vi var pa en sadan for nagra manader sedan, The National Wedding Show Den aterkommer den 12-13e Februari i ar. Du kan boka biljetter har: www.nationalweddingshow.co.uk/london-show-22-24-february-2013. Den var inte sa relevant for oss eftersom vi som sagt inte ska gifta oss har, men for nagon som ska det sa finns det nog ganska mycket ideer att hamta. Det star folk fran olika vigselplatser och festplatser och promotar, och en massa om underhallning, musik, foto, et.c. Sedan har dom en modevisning med klannigar, och du kan aven prova klanningar pa plats.

Sedan ar det kanske vart att namna att London ar en valdigt dyr stad nar det galler det mesta, men det vet du sakert redan. Glad

2013.06.22 Samos, Grekland
  • VictoriaE

Jag har nog inget direkt svar. Vi bor i London men, som Annamolly, valde att inte gifta oss har.

Dock sa kanske det skulle hjalpa att stalla fragan i nagra av dessa forum, sa kan ju folk svara som har erfarenhet av det:

www.hitched.co.uk/chat/forums
    www.youandyourwedding.co.uk/forum
    www.weddingbee.com/ 

Hoppas att det hjalper! 

• Anii

Tack så mycket för tipsen!! Glad 

• FruW

Vi ska gifta oss en bit sydväst om London, så inte i själva staden utan nere vid kusten. Jag tror dock att oavsett var man gifter sig, men särskilt kring London, så är det bra att vara ute i god tid om man har speciella krav på hur vigselplatsen eller festlokalen ska vara. Folk verkar boka väldigt tidigt, så försök kolla in olika ställen och besök ett par stycken i god tid så att ni får det ni vill ha. Glad

Men ifall ni ska gifta er på tu man hand så behövs det ju inte lika mycket arrangemang med lokal och så. Däremot får ni kolla upp vem som kan viga er där, det har jag tyvärr ingen koll på. Vi kommer vigas av en brittisk vigselförrättare och då krävs det en del papper osv som inte krävs i Sverige.

Som VictoriaE skrev så kan det vara värt att höra med folk på plats vad de har för tips, genom att gå in på olika brittiska bröllopssajter. Lycka till!

• anne på grönkulla

Ta reda på om brittisk lag tillåter utlänningar på besök att vigas av brittiska myndigheter (om ni inte bor i London förstås), hur det går till och vilka papper ni behöver. Annars är alternativet nog svenska ambassaden, men de kan ha långa väntetider, hör av er till dem och kolla!

• Anii

Tack för de fortsatta bra tipsen. Vi hade tänkt oss ett litet bröllop med endast våra familjer så det blir lite mindre att ordna. Men klänning, blommor och fotograf måste ju så klart vara med Glad och så ska håret och sminket fixas. Vi har funderat på att gifta oss vid svenska ambassaden eventuellt svenska kyrkan men det vore ju skoj om man kunde välja någon annan mer "personlig" plats. 

Svar på tråden Gifta sig i London