• LindaMaria

Tips och råd om förlovningsringar sökes!

Hej!

Jag ska tydligen gifta mig (som alla ni andra här inne gissar jag..). Min sambo friade i mellandagarna och vi är nu i fullfärd med att hitta en förlovningsring till mig. Vi kör the american-way att båda får en ring när vi gifter oss och jag en nu.
    Inte mig emot att få glittret redan nu....
    Så här har vi tänkt: vi får varsin rödguldsring vid vigseln. Jag får en alliansring (troligtvis i vittguld) nu.

Och nu till mina frågor:
    Jag har hittat en fantastisk alliansring på Hallbergs Guld som är en sk halv eternity plus att den har stenar på sidorna också. Jag blev jättekär.
    Frågan är om stenarna kommer lossna eller att ringen blir ful när sedan den släta vigselringen åker på? Guldet är ju ganska mjukt och stenarna hålls ju fast av guld. 
    Är det någon som har erfarenhet av detta? 

Annars har vi kikat på mer klassiska alliansringar på Juvelia, Smycka och Två Hjärtan. Har ni några tips och råd?

Jag såg att många fått råd och svar på sina trådar, hoppas på det med! 

• Svar på tråden Tips och råd om förlovningsringar sökes!
  • Annamolly

Grattis till forlovningen!Glad

Risken finns nog att det lir lite slitningar eftersom dom ligger mot varandra. Jag tror att ju fler stenar och ju mer komplicerad 'setting', ju storre risk ar det nog att man maste reparera den, eller att man tappar en sten. Fast jag vet alltsa inte sakert att det ar sa. (Jag har en enstensring).

Sedan tror jag att vitguldsringar behover om-rhodineras (platteras med rhodium) ibland. Och tydligen kan det handa att diamanter blir skadade (!) nar man gor sadant med en ring eftersom det ar mkt varme involverat osv. Men jag vet inte om det ar en overdriven risk. Du kanske kan fraga om det hos juvelleraren?

Jag har 'gult' guld for att jag inte vill behova fixa med sadant. Men jag vet andra som sager att dom aldrig har behovt om-rhodinera. Jag tror det ar lite svart att veta hur 'bra' vitguld man far. Man koper kanske grisen i sacken lite, eftersom det ju ar en legering och man inte vet exakt procent av olika metaller involverade. I USA ar det tydligen nickel i men inte i Storbritannien, t.ex. I Sverige vet jag inte.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mårten

Det enda tipset jag kan ge är, kolla priser på nätet.
    Var inne på Hallbergs, jag och sambon bestämde vilka ville ha. Visst, det var lite dyrt men det är ändå en ring man förhoppningvis ska ha i MÅNGA år.

Jag kollade på nätet (är sådan av naturen) och lyckades hitta märket och därefter modellnumren.
    Pris på Hallbergs (efter 50% rabatt på billigaste om man köper 2) blev ca 13k (inkl gravering)
    Hittade EXAKT likadana ringar på nätet, 8k inkl. gravering (samt fri frakt).

De flesta butiker på nätet erbjuder dessutom fritt hemlån av ringmått om man köper from dom.

Jag förstår att butikerna behöver ta mer betalt, hyror osv, men svårt att betala lite dryg 5000 mer för EXAKT likadana ringar (62% mer).

Svar på tråden Tips och råd om förlovningsringar sökes!