• Madeleine176

Hur långt innan?

Hej!
    Det finns säkert 100st liknande trådar men jag hittar ingen =(

Jag undrar, hur långt innan "ska" man köpa sin vigselring?

Och, vi är lite oense här hemma om min blivande ska ha 1 eller 2ringar. hur har ni?
    Har han 1 eller 2 ringar?

Så tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur långt innan?
  • stormhelen

Vi kommer att börja kolla på vigselringar någon gång den närmaste månaden. Vi kanske är lite tidigt ute då vi gifter oss i september. Men dels så tycker jag om att vara ute i god tid så att man slipper att stressa över att man inte hunnit göra det. Sedan så har vi inte riktigt kollat vad vi vill ha, så vi behöver lite tid att hinna kolla runt utbudet.

Mitt motto är att helldre vara ute i god tid än att man sjuter upp det och så blir det super stressigt senare.

Min m2b kommer endast att ha en ring medan jag kommer att ha två. Just nu är det bara jag som har en förlovningsring, medan min blivande bara kommer att ha en vigselring.

Jag tror att det vanligaste är att killen bär en ring och tjejen två. Däremot så brukar killen ta en förlovningsring som man låter gravera in förlovningsdatumet, när det är dags för bröllop låter mannen gravera in vigseldatumet brevid förlovningsdatumet. Alltså har mannen två datum i sin enda ring.

Dock så får man ju göra som man vill med ringarna, om han vill ha två ringar så är det ju ingen som hindrar honnom. Man måste ju inte göra som alla andra så att säga. Glad

• GustavB

Vi började titta på vigselringar drygt en månad efter jag friade (aug -12). Vi ska gifta oss i aug 2014. 

Jag har ingen ring alls just nu. Min egen önskan var att få ta emot min ring oburen den dag vi gifter oss. Däremot har alla mina bekanta som förlovat sig förlovningsring och utav dom som gift sig har ingen köpt en extra, utan använd förlovningsringen som vigselring.  

Som Stormhelen säger, gör som ni vill och känner är bäst för er! 

• MissAdelaide

Vi har precis beställt ringar hos guldsmed men tittat har vi gjort länge. Gifter oss nu i maj

• decemberbarnet

Vi kommer bägge att gravera in vigseldatumet i våra förlovningsringar och bara ha en ring var. Eventuellt kanske jag lägger till en sten på min ring till vigseln.

• decemberbarnet

(Vi förlovade oss i december och gifter oss i juli, så ringarna känns ganska nya ändå)

• Pagnie

hämtade ut mina vigselringar (2st) i tisdags och vi gifter oss i juli. tror inte det spelar så stor roll när man köper dem. vi gjorde det för att det var extrapris på dom. sambon kommer ha samma som sin förlovningsring bara det att ett extra datum graveras in.

• PimPim83

Spontant skulle jag säga ungefär 3 månader innan. Vi gifter oss i september/oktober och vi har inte beställt vigselringen ännu, men jag vet vilken jag ska ha. :) Sambon ska bara ha 1 ring. Han graverar in vigseldatumet i sin förlovningsring.

• Kaffegrus

Jag pratad med en guldsmed i dag. Nu ska ju vi göra en vigselring själva, så då kanske det är lite andra tider som gäller. Hon sade i alla fall att vi borde beställa innan slutet på april om vi vill ha den till sommaren eftersom det är så många som gifter sig då.

Jag kommer ha två ringar, en allians och en enstens, medan blivande behåller sin förlovningring, men graverar in vigseldatum. Hans är ju dessutom lite bredare. Skulle se konstigt ut med två. Har för mig att det är vanligast på så vis, men vet om andra som gör på andra sätt. Inget blir ju fel

• johbeh

Vi beställde ringen förra veckan och hämtar den i maj :). Vi gifter oss i juni. I april ska vi dessutom lämna in våra förlovningringar för uppputsning och intagning. Min sambo ska bara ha en!

• Annamolly

Vi har borjat leta lite eftersom det kan ta nagra manader att tillverka dom.
    Jag har enstensring nu, mannen har ingen. Bada far en slat ring nar vi gifter oss.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • SofiaMagdalena

Vi köpte min ring i december. Bröllopet är i september. Han skall bara ha en ring för att det räcker och ser snyggast ut på honom.

Mitt tips är: Hittar du din drömring så slå till om ekonomin tillåter. Tänk om man hittar sin drömring och sen inte får det. Då brister hjärtat lite känner jag iallfall! 

• Madeleine176

Tack snälla för alla era svar och tips =) 

Ring letandet är igång så om rätt ring dyker upp slår jag till =)  

Svar på tråden Hur långt innan?