• Shaiyeh

Hjälp att hitta keltiska ringar? (sthlm)

Hej! Detta blir mitt första inlägg på det här forumet, så jag hoppas att jag hittat rätt och inte missat någon regel någonstans... In any case:

jag och min karl går i förlovningstankar och letar bokstavligt talat häcken av oss efter keltiska ringar. Då talar jag knotwork-ringar.
    vi har hittat den här sidan: http://www.kodega.se/show_sub_cat/ringar_med_inslag_av_keltisk_konst_och_runskrifter/138/1/*
    men båda känner att vi gärna skulle gå och faktiskt prova ringar. (och för övrigt förstår vi oss inte på deras system med ringstorlekar... stämmer inte alls överens med våran ring-mall-sak.
    sedan har vi problemet också att jag har väldigt små händer och rätt smala fingrar och han har stora händer och grova fingrar. Jag vill ha något på 4mm och han ska ha någonstans 5-6, allra högst 7 i bredd. Det var lite svårt att matcha på den sidan.

Så jag/vi undrar lite om någon har något tips på vart i Stockholmsområdet man skulle kunna hitta ringar av detta slag, eller någon som kan smida sådana ringar, efter våran design?
    Det är för oss egentligen det mest optimala, så att vi kan få dem matchande, det är viktigt för oss att de matchar. Och att de är i gult guld.

Det enda stället vi vet om att de skulle kunna ha något i den stil vi letar efter är Historiska museet, men jag vet inte riktigt om vi vill köpa ringar i en museishop... å andra sidan, är de perfekta så är det en annan sak.

Men ja, vi tar hemskt gärna tips på bra guldsmeder i Stockholm med omnejd.
    Tack så jättemycket på förhand!

• Svar på tråden Hjälp att hitta keltiska ringar? (sthlm)
  • Shaiyeh

puffar upp tråden lite, någon som har tips på guldsmed som kan göra på beställning? :)

• Shaiyeh

Visst är de! (:
    Design vill vi nog göra själv, men vet du något om någon guldsmed i Stockholm(sområdet) som gör sådant? Har sökt runt på internet men tycker det är jättesvårt att hitta!

• Shaiyeh
    sommaren13 - tack, det vore jättesnällt om du kunde det!

Tessla - tack så mycket för länken, vi ska titta på den på en gång Skrattande
  • Shaiyeh

Tackar så mycket för länken, 20120520, vi ska kolla det också! (:

• Shaiyeh

jag tänkte bara säga att efter en dag av runtflängande i stan, så har vi landat på en butik (med en i backup, men vi är beredd att eventuellt betala lite mer, för första (eller ja, andra vi var på) stället lät som att de skulle gå att göra precis som vi vill ha dem), och dessutom kommit helt överens om hur vi vill ha ringarna. Väntar bara på svar med de slutgiltiga prisuppgifterna, sedan blir det att åka tillbaka till butiken och prata storlekar och beställa.
    SÅ uppe i varv! :D

tack alla för svar i tråden ^^

Svar på tråden Hjälp att hitta keltiska ringar? (sthlm)