• Anonym (Nya vänner)

    Hur hittar man vänner i en stad där man inte känner någon????

    Om en månad går flyttlasset för oss till Jönköping där min blivande man är född och uppväxt, han vill bo där samt att det finns jobb som skriker efter honom, jag flyttar gärna från denna skithåla som vi bor i nu MEN jag är sjuk pensionär känner ingen där har inget jobb att gå till och vi kommer bo på landet, hur skaffar man nya vänner känner mig ensam redan ny innan flytten och vad ska jag göra där, vänner är inte det lättaste att hitta känner mig orolig, jag har ingen hobby då min sjukdom förstör mitt aktiva liv, så klarar inte spring träning eller längre stunder ståendes osv, känns som jag kommer vantrivas och flytta hem igen Hur fick ni vänner om ni flyttade ? Paniken kryper på mig mer och mer 26 år och kommer sitta i skogen utan nån att hälsa på

  • Svar på tråden Hur hittar man vänner i en stad där man inte känner någon????
  • Eleya

    Hej du!
    Om du har ett särskillt intresse/hobby kan du på något forum fråga om någon delar den med dig och ifall ni ska ses och utöva detta?
    Jag har varit på husdjursträffar, syjuntor, språkkurser mm.
    Är du riktigt utråkad kan du gå någon kurs på komvux, jag gick biologi för att fördriva arbetslösheten och hittade 3 underbara vänner där och betalade bara för kurslitteraturen runt 2000kr/år.

    Annars kan jag inte komma på något annat, jag är också en blyg människa som har svårt att vilja skaffa nya vänner. Men jag fick tvinga mig ut i stan, gick många promenader med kameran och fotade allt runtomkring. Om du har transportmedel kan du åka ut och fika, där måste finnas aktiviteter i alla kommuner, gäller bara att hitta dem.


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Tokig

    Jag kände likadant när jag flyttade ner till Jönköping för snart två år sedan.

    Jag hade i och för sig ett jobb men varken jag eller min man har någon anknytning till staden. Men jag skickade en förfrågan till en tjejförening som jag nu är medlem i och därigenom har träffat vänner.  

    Jag tror att i och med att din blivande man är född och uppvuxen i staden så kommer det ge sig av sig själv. Men du får jättegärna skicka ett pm till mig så kan jag berätta mer om föreningen eller bara om mig. Vi kan kanske ta en fika någon gång?

  • tinaalpfält

    Jag satt i en liknande sits nyligen, fast ändå inte riktigt. Jag har pluggat i Jkpg och sedan blivit kvar här och båda jag och min man jobbar här. Kruxet var att i princip alla kompisar jag hade här var från studietiden och de flyttade en efter en. Jag fick lite panik och kände liksom att hur lyckas man träffa någon i den situationen. Nu har det väl löst sig litegrann men det tog tid. 

    Tokig: Tjejförening? Låter ju mycket intressant, vad innebär det. Jag kanske skulle ha googlat lite innan kompisjakten startade Flört 

    TS: Redan har minst 3 pers i Jkpg-Hva området gett sig till känna. Det kanske kan bli en fika/middag/AW eller något när du kommer hit med "hela gänget" Glad

  • mirre01

    Skulle tycka det va riktigt kul, jag gör god mat som utbildad kock och bagare flyttar till mindre hus därmed lämpar sig för grillbuffe och vin på altanen vet om ni ser mitt namn nu om det vart rätt tiaapgäl?

  • Chicita

    Jag startade den här tråden efter att ha sett flera sådana här där man saknar vänner.
    Och det behöver inte bara vara för att man är nyinflyttad. Många av mina gamla vänner stannade kvar i exets bekantskapskrets istället för att fortsätta umgås med mig, trots att dom var mina vänner från början liksom...
    Ja alltså jag bryr mig väl inte om att dom är vänner med honom också. Men det känns ju lite surt att dom inte kan vara vänner med mig med samtidigt vi är ju inte osams på något sätt... Men men Tungan ute 

    Jag sitter ändå inte i sjön, jag har de vänner jag behöver.
    Hellre få och äkta än många och falska... 

    Eftersom jag har uppdaterat trådstarten många gånger så får man leta lite i listan då det inte går att uppdatera på något bättre sätt än att lägga till ny information.
    Men jag tror att det finns några från jönköpingstrakten där redan Glad 

  • PiaB

    Nu kanske det inte är ett alternativ att skaffa hund. Men herregud vad jag träffade folk när jag hade hund. Både på valpkurser och lydnadskurser m.m. Men även på promenaderna. Fast jag inte har kvar honom känns det som jag hälsar på hela orten där jag bor när jag är ute. Några blev jag mer än bekant med, andra promenerade vi tillsammams med.


     


    Annars föreslår jag som någon redan gjort, att gå på olika kurser. Bara för att komma hemifrån om inte annat


  • Allis

    Vad gör du nu, alltså där du bor? Intressen har man ju kvar oavsett var man bor tänker jag och via dina intressen kan du ju träffa nya människor oavsett vad det handlar om. Vi är ett extremt föreningstätt land och tack vare internet går det ju verkligen att hitta folk till allt. PiaBs hundförslag är genialiskt när det handlar om att vidga bekantskapskretsen. Valpkurser, agility, förening för just den hundrasen och det går väl knappt att gå en sväng med hunden utan att åtminstone någon kommenterar och börjar prata?

  • Anonym (Nya vänner)

    tyvärr kan jag inte gå sådana kurser pga av sjukdom, har alvarlig reumatism som sätter käppar i hjulet

  • augustesen

    Jag flyttade till Kalmar för att plugga och hade några fina år med underbara vänner, sedan flyttade alla studiekamrater hem till sina hemstäder - men jag stannade kvar och kände mig otroligt ensam. Från jättesocialt liv till noll på en vecka. Tråkigt!

    Men sen blev jag aktiv här på BT och hittade fantastiska vänner i forumet. Vi träffades för en fika och sedan dess har jag två nya nära vänner och en hel hög till som träffas då och då. Man måste våga sträcka ut en hand :)

    Finns ju mycket man kan göra som inte grundar sig i att röra sig men som ändå innebär att vara social. Sjunga i kör, gå med i någon hobbygrupp, kyrkan har oftast många olika grupper om man är religös. Kurser på tex folkuniversitetet och liknande är också bra ställen att träffa folk på som någon kommenterade :)


  • Anonym (Nya vänner)

    har försökt att hitta via bt men alla verkar skriva massor i början sen avtar de som om de inte orkar va sociala, vilket gör att en annan ger upp hoppet, 

  • Chicita

    Det kanske är lättare att försöka bestämma träff med dom istället för att bara skriva via BT?
    Man kan tappa intresset för någon man aldrig träffat, helt enkelt för att man aldrig träffat dom...
    Eller så prioriterar man dom som man har träffat. Vilket inte behöver betyda samma som att man inte längre vill prata med dom andra. 

  • Allis

    Några som kan vara jättebra peppare och förebilder är en förening som heter Unga Reumatiker.

  • passionsblomman

    Om du-eller vem som helst för den delen-ska kunna ta till dig och uppleva närhet, kontakt och vänskap, eller känna trivsel, harmoni och förnöjsamhet, så behöver du -och alla andra-våga välja tillit och skapa chanserna.

    Det finns ofta hinder att övervinna och sådant som kan kännas väldigt svårt-men det behöver inte få styra ens liv helt. Det tar tid och kostar kraft mod ork och energi att finna sig tillrätta på en ny plats, att bygga nya relationer och att skapa en ny vardag.

    Man är faktiskt tvungen att välja att se möjligheterna som finns-även om det som vill hindra gör sig starkt påmint.

    Jag vet hur det är med sjukdom och ohälsa, värk och skit som begränsar, och jag vet hur det är att komma ny-jag känner få som flyttat lika mycket som jag.  Man orkar nog inte börja om hur många gånger som helst-särskilt inte ju äldre man blir, men i den mån man vill ha någon att dela sin vardag med, måste man själv öppna dörren. Man får också oftast stå ut med att känna sig en aning utanför i början och man får ofta pappa sig själv att ge sig ut istället för att bli kvar inne framför TV eller med en bok. Det krävs eget enagagemang!

    Och man kan heller inte sitta och bedöma folk lite mistänksamt "jaha, hur mycket tänker den här personen leva upp till då?"-prata själv! Var social själv och bjud på dig, dina tankar och din personlighet! Visa att du finns där för någon annan och engagera dig i sådant som du själv blir glad av-då brukar närmare kontakt småningom knytas med en och annan som blir nya vänner. Övriga man träffar blir bekanta och sammantaget har man småningom byggt upp ett nytt nätverk. Det finns inget annat sätt än att ge sig ut och lägga tid på det!  Ingen annan kommer att ta det ansvaret åt dig, så valet blir slutligen ditt och du kan inte säga att det inte fungerar innan du givit det tid och en ärlig chans. Samla mod och leta efter de möjligheter du har!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • tisa

    Bli frivillig i en förening, som kassör eller dylikt? Jag började i informationen på friskis och svettis för att träffa nya människor när jag flyttade till en liten håla. Man träffar mängder människor.

  • Anonym (Nya vänner)

    Tack passionsblomman, skönt att höra dina ord, man kanske behöver deppa ihopp för att hitta nu ork oxå:)

Svar på tråden Hur hittar man vänner i en stad där man inte känner någon????