• BaraVi

köpt ringar från ebay- helt fel storlek!! hjälp!

Åååååh fasiken!! Köpte våra förlovningsringar från ebay och fick hem dom idag, i HELT FEL STORLEK!! Åkte också att betala tull på ca 1300:- ....

Vad gör vi nu? Kan man lämna in dom nånstans i sverige där ringarna förminskas??? Bor i en liten stad så har inte alltför mycket alternativ till "smyckesbutiker" heller... Vad brukar de kosta?? Måste jag skicka tillbaka dom til USA och återigen kanske betala tullavgifter?....

Är arg och lite ledsen just nu... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 18:14
    Ringarna är i vitguld och formen är rak... Om det spelar nån roll :/

• Svar på tråden köpt ringar från ebay- helt fel storlek!! hjälp!
  • PiaB

Kan du inte kontakta de du köpt av? Har ni beställt fel eller fick ni fel storlek? I vilket fall borde ni kunna byta om det är ett någorlunda seriöst ställe.

En av mina klänningar var helt fel. Fel modell och fel storlek. Den betalade jag 180 kr i tull på. Den fick jag skicka tillbaka, DHL tog med sig den när de kom med den rätta. Ingen tull eller returfrakt eller något. Tyvärr har jag hört andra som det krånglat för så det bästa svaret får du nog av stället du handlat på

• PiaB

Såg ditt tillägg nu... Om ringarna är raka, inga stenar eller avancerat mönster på så är det lätt att ändra storlek hos en guldsmed. Tror de flesta tar emot det, har de ingen smed kan de skicka dem till en. Däremot vet jag inte vad det kostar. Kanske är enklare att fråga en guldsmedsaffär innan ni skickar tillbaka dem?

• BaraVi

Tack :)

Det var de jag också tänkte! Att det är billigare att skicka eller lämna in hos en guldsmed än att skicka tillbaka til USA och riskera tullavgifter, fraktkostnad och lång väntan.. Vi tänkte förlova oss 25/2 och de är ju snart... Nog för att man ändå kan förlova sig fast ringarna är "på vift" ;) Men ändå..

Tar dom flesta butiker som säljer smycken (t.ex. guldfynd) emot ringar för storleksändring? Kanske är lättast att bara gå till butik och fråga, men är som helt till mig just nu! haha, vilken chock alltså...

Jag har inte hunnit kolla om det är jag som missförstått storlekarna eller om dom har skickat fel.. Mest troligt är det mitt fel för både min och min sambos ring var alldeles för stora, min var mer än en halv cm! och min sambos var runt en halv cm - lite mindre..

Finns det nån gräns på hur mycket en ring kan förminskas? Fan vad pinsamt..! 

• BaraVi

Vilken tur i oturen du hade med klänningen! 

• PimPim83

Det bästa är att gå till en guldsmed/smyckesaffär och fråga.
    Jag förminskade en guldring som jag ärvde efter min mormor. Tror det kostade 500 kr inkl putsning.

Jag har ingen aning om det finns någon gräns för hur mycket en ring kan förminskas, men ring/gå till närmaste guldsmed och fråga.

• BaraVi

Det är inte mycket pengar... Fick sån panik så jag börja nästan grina när jag såg hur stora dom var! Men när man får lugna ner sig lite och faktiskt landar på jorden att en guldsmed kanske kan fixa, så inser man ju hur löjlig man är... haha! 

Tack snälla för era svar.. Har tydligen 3 butiker här var jag bor, så ska gå och fråga hos nån eller alla.. :) 

• yavanna81

Du borde ju kunna sälja extraguldet till butiken, så blir det väl lite billigare.

• BaraVi

Smart! Ska gå till butiken idag.. Pratade med han i telefon innan helgen och då sa han att om han själv inte kan fixa det så skickar han iväg de till nån annan som fixar..

• BaraVi

Ringarna skickas iväg! Dom var så pass stora att dom tar bort en bit och löder ihop dom. Skulle gå på runt 500:-/ring.

Tack snälla att ni lugnade mig med era svar!! :) 

• PimPim83
    BaraVi skrev 2013-01-21 21:08:04 följande:
    Ringarna skickas iväg! Dom var så pass stora att dom tar bort en bit och löder ihop dom. Skulle gå på runt 500:-/ring.

Tack snälla att ni lugnade mig med era svar!! :) 
    Vad bra! Skönt att det löste sig. Glad
Svar på tråden köpt ringar från ebay- helt fel storlek!! hjälp!