• Anonym (Lagom förvirrad)

Lite lagom förvirrad

Efter att ha varit inne på bröllopstorget i lite mer än ett år börjar jag bli väldigt fundersam. Alla gäster framställs som omöjliga matvrak, som inte kan anpassa sig efter något eller någon.

Man ska som brudpar tänka på allas jädra barn, allergier, resträckor och respektives. Regler hit och stress dit. Vad som räknas som riktig mat och vad som bara är snacks. Eller den där maten passar inte på bröllop, den där färgen är inte rätt, den där blomman har man på begravningar.

För liten klänning, för stor klänning. Fel sorts lokal, fel vin.

Jag vill bara vara fin och fräsch. Hålla min kille i handen och bli hans fru. Dela denna stund med våra nära och kära. Äta lite tårta och mat för att det är gott och umgås för att fira att vi gift oss.

Varför kan man inte bara ta saker för vad det är? Varför ska alla gäster ha så mycket krav man ska anpassa sig efter varför ska den här dagen innehålla så mycket regler, krav och press. Har vuxna människor verkligen så svårt för att anpassa sig efter andra?

• Svar på tråden Lite lagom förvirrad
  • Akjson
    Anonym (Lagom förvirrad) skrev 2013-01-28 15:03:47 följande:

Efter att ha varit inne på bröllopstorget i lite mer än ett år börjar jag bli väldigt fundersam. Alla gäster framställs som omöjliga matvrak, som inte kan anpassa sig efter något eller någon.

Man ska som brudpar tänka på allas jädra barn, allergier, resträckor och respektives. Regler hit och stress dit. Vad som räknas som riktig mat och vad som bara är snacks. Eller den där maten passar inte på bröllop, den där färgen är inte rätt, den där blomman har man på begravningar.

För liten klänning, för stor klänning. Fel sorts lokal, fel vin.

Jag vill bara vara fin och fräsch. Hålla min kille i handen och bli hans fru. Dela denna stund med våra nära och kära. Äta lite tårta och mat för att det är gott och umgås för att fira att vi gift oss.

Varför kan man inte bara ta saker för vad det är? Varför ska alla gäster ha så mycket krav man ska anpassa sig efter varför ska den här dagen innehålla så mycket regler, krav och press. Har vuxna människor verkligen så svårt för att anpassa sig efter andra?

Mina gäster får anpassa sig efter oss..men om det vore nån som skulle va allergisk och meddelar det i förväg kan vi ju givetvis ordna alternativ. Jag kommer att göra det som känns bra för oss...tex så finns det en het tråd där jag vill gå in med min far i kyrkan och många svar påpekar att det kanske inte är helt rätt...men jag kommer göra det som känns bra för mej. Det viktigaste är att du mår bra i det hela tycker jag...
  • Allis

Men det där måste rimligtvis hänga samman med vilka gästerna är och hur familjerna ser ut. Jag har varit gift en gång tidigare och både den gången och nu är den enda kommentar jag fått "kom ihåg att skriva äktenskapsförord och ändra testamentet" vilka är rätt givna saker i min situation.

Kanske har vi varit på trettiotalet mycket varierande bröllop genom åren och aldrig någonsin att jag har hört folk gnälla om vare sig vin eller hur klänningen ser ut. Vad skulle man få ut av det mer än att dumsura ner sin egen kväll tänker jag. Och att någon vill ha ett annat bröllop än vad man själv önskar sig är väl inte konstigare än att folk röstar olika, kör olika bilar och har olika favoritrestauranger. Det hade varit hemskt trist om vi alla vore lika.

• Chicita

Visst finns det "regler" men väldigt mycket är fritt också.
    Och att gästerna framställs som omöjliga beror i bland på brudparets uppstressade förväntningar på omgivningen.
    När man är inne i bröllopsbubblan så är det lätt att dras in i allt det där med att man måste färgmatcha och att det ska vara så perfekt, preciiiis som i en romantisk film. Flört

Men nej, det behöver det inte vara.
    Du behöver några saker
    1 - Någon att gifta dig med
    2 - Någon som har rätt att viga er
    3 - Godkänd hindersprövning

Jag brukar ge rådet "Sikta inte på perfekt, för då kommer varje liten detalj som går fel att förstöra dagen. Sikta istället på att få en minnesvärd och bra dag, så kanske du minns den som perfekt"

Sen är det så att om man gifter sig i kyrkan så måste man respektera prästens åsikt och att prästen har rätt att utforma vigseln som denne vill då det bara är en del av en allmän gudstjänst. 
    Precis som att en borgerlig vigselförrättare inte får hoppa över vissa bitar, för då är det egentligen inte godkänt.
    Men rent generellt så behöver man väl inte ha så stora krav på omgivningen annat än att dom förhoppningsvis kommer och delar dagen med en.

Som värd däremot (alltså som brudpar i dagens läge då de flesta brudpar själva står för kostnaden) så bör man ju för sin egen skull ha gästernas bästa för ögonen och inte bara se dom som statister som kan beordras runt. Med det menar jag inte att man ska curla gästerna.
    Men man kanske inte väljer frack som klädkod när alla ens vänner är typ punkare, bilmekaniker eller andra som aldrig haft en frack inom skotthåll ens (generaliserar givetvis nu). För om gästerna är obekväma så avspeglas ju det på bröllopsdagen. Och några lekar hjälper inte om gästerna redan är obekväma i situationen... 

Svar på tråden Lite lagom förvirrad