• Grodprinsens brud

Hur ska vi beräkna tiden?

Vi kan börja med att säga att vi ville haft vigsel kl 15 men det fick vi inte för pastoratet utan det var 16 som gällde om vi inte ville ha 13.30 vilket vi tycker är för tidigt så vi fick ta kl. 16.00. Nu till frågan. hur lång tid ska vi beräkna för följande "etapper"

kortast möjliga kyrkliga vigsel

Mingel i resaturangens trädgård (förhoppningsvis)
    Alla 60 personerna ska gå uppför en trappa och leta redan på sin plats plus äta en buffé..
    Dessert
    Mingel och dans
    Tårta och bubbel
    Vi har valt bort paketöppning på festen och vi har undanbett oss spex, tal och lekar... Egentligen skulle vi som brudpar vilja lämna festen senast kl 22 och låta de som vill fortsätta festandet på restaurangen men det kanske blir tajt.. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur ska vi beräkna tiden?
  • Chicita
    Ca 30 minuter (2 korta psalmer, inget jättelångt tal av prästen och inga solosånger)

Mingel i resaturangens trädgård (förhoppningsvis)
    Beroende på hur många ni är... Mellan 20 minuter till 1 timme

Alla 60 personerna ska gå uppför en trappa och leta redan på sin plats plus äta en buffé..
    ca 1,5 timme. Det som tar längst tid brukar vara att hämta maten

Dessert
    Om dom ska hämta desserten på buffén, ca 45 min. Om den serveras vid bordet, ca 20-25 min

Mingel och dans
    Går nog inte att sätta tid på. Det styr ni på plats. Bestäm tid när tårtan ska serveras och ha dans och mingel däremellan

Tårta och bubbel
    25-30 min

• Chicita

Känns som att ni borde hinna åka kl 22.
    Men när ni åker så kommer festen nästan garanterat att dö ut.

• VictoriaE
    Chicita skrev 2013-01-29 18:16:43 följande:
    Ca 30 minuter (2 korta psalmer, inget jättelångt tal av prästen och inga solosånger)
    Varan tog ca 15 minuter om ens det. (2 korta psalmer som prasten valde att lasa (vi gifte oss inte i en kyrka), och inga solosanger)
  • Grodprinsens brud

Typ såhär då =)

16.00 vigsel       (30 minuter plus lite fotografering på kyrktrappen, festen är ca 10 minuter bort)

17.00 Mingel på restaurang

17.30 Välkommen till bords för buffé

19.00 Dessert (vet inte hur restaurangen tänker här då de planerar pannacotta)

19.45 Mingel och dans

21.15 Tårta och bubbel

ca 22.00 Brudparet åker, festen fortsätter för de som vill.

Är det "snålt" med tiden vi så att säga ger gästerna? Vi känner bara inte för att komme efter midnatt till hotellet och stupa i säng...
  • Grodprinsens brud
    Chicita skrev 2013-01-29 18:18:18 följande:
    Känns som att ni borde hinna åka kl 22.
    Men när ni åker så kommer festen nästan garanterat att dö ut.
    Ja vi misstänker det men samtidigt så finns möjligheten kanske då restaurangen säljer via baren men vi vet inte ens om de vill göra så.. Plus att de som är äldre, småbarnsföräldrar och andra som känner att kvällen börjar bli sen får en rimlig ursäkt att åka hem =)
  • Chicita
    VictoriaE skrev 2013-01-29 18:21:11 följande:
    Varan tog ca 15 minuter om ens det. (2 korta psalmer som prasten valde att lasa (vi gifte oss inte i en kyrka), och inga solosanger)
    Jag tror Kjell Präst skrev att den kortaste han haft var på 20 min.
    Men om man ska räkna fram ett tidsschema så är det ju bra att ha lite tid att spela på så man inte sitter med skägget i brevlådan sen Flört 

Jag räknar med att folk ska sätta sig i kyrkan (det är alltid någon som är lite sen), kyrkklockorna ska ringa, man ska gå in och man ska gå ut också. Så det är ju inte bara själva delen som händer framme vid altaret Glad 
  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-29 18:21:46 följande:

Är det "snålt" med tiden vi så att säga ger gästerna? Vi känner bara inte för att komme efter midnatt till hotellet och stupa i säng...

Om ni inte måste åka kl 22 pga att det är något speciellt som händer just då så gör det ju inget om klockan blir 22,30 heller liksom.
    Glad 

Poängen är väl i alla fall att ni inte behöver stanna hela natten 
  • ElevenSeven

Jag tror ditt schema håller men tänk på att många vill fota er och det tar lite extra tid. Passa på att ta familjefoton, det glöms ofta bort och det blir bara bilder på brudparet men det är roligt att ha med sin familj på lite kort när alla är uppklädda och glada! Lycka till!

• Grodprinsens brud
    ElevenSeven skrev 2013-01-29 20:30:12 följande:
    Jag tror ditt schema håller men tänk på att många vill fota er och det tar lite extra tid. Passa på att ta familjefoton, det glöms ofta bort och det blir bara bilder på brudparet men det är roligt att ha med sin familj på lite kort när alla är uppklädda och glada! Lycka till!
    Funderar faktiskt på att köra "unplugged" och bara ha gästfotografering på kyrktrappan och låta fotografen sköta resten... 
Svar på tråden Hur ska vi beräkna tiden?