• Hoffsennanen Tottoplex

Ni som kan detta med diamanter och tillverkat ring med egen köpta sådana?

Ja,,, jag hittade diamanter på 77diamonds hemsida. Och jag fattar inte så mycket. Vad behöver man ha för c:n för att det skall vara en bra diamant?
    Jätte jobbigt!!!
    Hjälp tack!! 

• Svar på tråden Ni som kan detta med diamanter och tillverkat ring med egen köpta sådana?
  • FruForsmark

Hej, det är en verklig djungel! men ta dig lite tid att sätta dig in i diamanter så kommer du känna dig tryggare i ditt val (rekomenderar att besöka juvelerare och smyckesbutiker bara för att "reka" ringar och suga ut information ;) )

Här är en bra sida annars:

http://www.hedensguld.se/index.php?page=infoDiamond

För att hjälpa dig kan jag ge info om mina stenar som då är av hög kvalitet; De är briljantslipade, Sällsynt vit i färg (TW : Top Wesselton) och wws1 i klarhet (=very very smal inclusion). Vi fick då tulla lite på storleken till förmån för övrig kvalitet för att hamna inom budget.

Vår juvelerare sa att om man vill gå ner i pris utan att gå ner i storlek så ska man främst gå ner i klarhet och inte i färg då färgen är mer framträdande. Hon sa också att i färg tyckte hon attman inte ska gå under W (Wesselton) dvs färg H (enligt GIA). De butiker och juvelerare jag besökte gick inte under SI2 i klarhet. Man kan säkert få lägre klarhet om man vill men SI är den nivå som smyckesbutiker som t.ex. Guldfynd brukar använda sig av vid diamantringar av lite lägre pris. När det gäller slipning anses brilljant den bästa då den har mest fasetter, men det finns också en kvadratisk motsvarighet med lika många fasetter. Tror den heter prinsess slipning... Var nog med om du beställer från nätet att du får med rätt certifikat. Det är också lätt att på nätet "luras" av lite förskönad beskrivning. T.ex. naturell diamant har jag sett varit en populär kortbeskrivning på att det är en rådiamant (dvs ingen certifierad slipning) och champagne färgat är en betäckning för gul diamant (dvs den lägsta färgnivån). Ju vitare/transparant färg desto dyrare, ju mer fasetter i slipningen desto dyrare, ju klarare sten desto dyrare och ju tyngre sten desto dyrare. Jag är långt ifrån en expert men jag hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall :) lycka till!

• Charlie79

Hej,

Precis som enligt ovan inlägg så är sannolikt det bästa att gå runt och prata med ett par guldsmeder och juvelerare, jag skulle generellt välja bort de stora kedjorna och hellre gå runt till privata guldsmeder. Nu kanske jag är lite "snobbig" när det gäller just smycken men jag upplever att kedjorna ofta har rätt dålig kvalité på sina stenar och personalen är inte alltid jättekunnig. Ibland, men inte alltid. De guldsmeder jag pratade med rangordnade de 4 C:na såhär har jag för mig;

1. Cut
    2. Colour
    3. Clarity
    4. Carat (om storleken är sist är ju högst personligt dock :)).

Är cuten dålig så spelar det egentligen inte så stor roll vilken färg eller klarhet stenen har, den kommer inte gnistra ändå. En riktigt bra slipning kan däremot lyfta en sten med lite sämre färg och klarhet (lite beroende på var eventuella inclusions sitter givetvis). Vidare så är det väldigt svårt för ett otränat öga att se skillnad på D-G färg, som alla kategoriseras som vita. Håller du de mot ett vitt papper visst då går det kanske men hur ofta gör man det? Top Wesselton är bra stenar, anses som "vita". Det är extremt dyrt att köpa D-E och även F kvalité på färg, man får betala väldigt mycket för något som inte syns i princip. En "jäkligt" bra, vit, gnistrande sten, men prisvärd (om man nu kan säga det i samma mening som en diamant) var enligt de runt G, VS2 men tripple excellent cut (alltså bästa slipning). Och precis som FruForsmark skrev, certifikat är jätteviktigt. GIA är bra. Det är som sagt en liten djungel och det bästa är nog att gå runt en del själv och ställa frågor, och för att få en uppfattning vad man själv vill lägga pengarna på. Nåväl kanske till någon hjälp, lycka till med stenjakten!

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh jisses...! Haha!! Tusen tack för era förklaringar!! Va faktiskt och provade på Albrekts idag... De har endel fina till vad jag kunde förstå bra priser?? Jakten fortsätter!!

• jossan2013

En kompis till mej är sammans med en kille som jobbat på Guldfynd på deras verkstad så vi har fått lite insideinformation :) och han säger att de bästa stenarna hos Albrekts o Guldfynd är w-si men i de billigare ringarna med ministenar är det sämre kvalité. Han tyckte absolut inte att vi skulle välja ringar med ministenar hos de butikerna.

Nu har vi tittat på olika smalaa ringar och då är det nästan bara dåliga stenar tyvärr. Så vi måste nog tänka om och gå upp ett snäpp i kvalite.

Har också varit hos en lite exklusivare butik och där sa dom att man inte skulle ta sämre än w-si för då gnistar inte stenarna så bra. Där är vi nu. Frågar direkt om vi ser en fin ring vilken kvalite det är. Har kollat in en ring som bara är 2,5 mm bred men den har mycket fina små stenar som gnistrar fantastiskt. Tyvärr också lite dyrare än vi tänkt. Hoppas ändå att vi har råd :)

2013-Bästa året-Ever
  • MissAdelaide

Idag kom min diamant från 77diamonds ! Supernöjd med allt och vilken fin diamant !
    Fråga gärna om du har någon fråga.

• Hoffsennanen Tottoplex
    MissAdelaide skrev 2013-02-08 17:41:20 följande:
    Idag kom min diamant från 77diamonds ! Supernöjd med allt och vilken fin diamant !
    Åh vad spännande!
    Vad kommer det bli totalt för dig nu jämfört med om du köpt en liknande?
    jossan2013 skrev 2013-02-06 21:48:28 följande:

En kompis till mej är sammans med en kille som jobbat på Guldfynd på deras verkstad så vi har fått lite insideinformation :) och han säger att de bästa stenarna hos Albrekts o Guldfynd är w-si men i de billigare ringarna med ministenar är det sämre kvalité. Han tyckte absolut inte att vi skulle välja ringar med ministenar hos de butikerna.

Nu har vi tittat på olika smalaa ringar och då är det nästan bara dåliga stenar tyvärr. Så vi måste nog tänka om och gå upp ett snäpp i kvalite.

Har också varit hos en lite exklusivare butik och där sa dom att man inte skulle ta sämre än w-si för då gnistar inte stenarna så bra. Där är vi nu. Frågar direkt om vi ser en fin ring vilken kvalite det är. Har kollat in en ring som bara är 2,5 mm bred men den har mycket fina små stenar som gnistrar fantastiskt. Tyvärr också lite dyrare än vi tänkt. Hoppas ändå att vi har råd :)

2013-Bästa året-Ever
    Okej! Ja för jag va inne och kollade på albrekts. De har en enstensring på 0,50 prinsesslipad för hm...21500:- tror jag de va... de va ett bra pris tyckte vi men sen är det ju frågan med allt med kvalité osv...!

• MissAdelaide

Eftersom vi har köpt riktigt bra kvalité på diamanten vad det gäller både färg, klarhet m.m så har vi tjänat ca 4000-5000 kr på bara diamanten.

• MissAdelaide
    Angelica och Engin skrev 2013-02-10 09:43:59 följande:
    hej 

behöver hjälp ska iväg till bröllopsmässan idag och behöver veta är detta en bra ring/ringar

www.starofdiamonds.com/visa-Celon2P.htm

www.starofdiamonds.com/visa-Celon2A.htm

Fina ringar.... Diamanterna är ju W/VS så de är ungefär i mitten av skalan över färg och klarhet på diamanter.
    W som i Wesselton brukar det vara på diamanter du köper i smycket på t.ex Guldfynd.
  • Angelica och Engin
    MissAdelaide skrev 2013-02-12 17:24:19 följande:
    Fina ringar.... Diamanterna är ju W/VS så de är ungefär i mitten av skalan över färg och klarhet på diamanter.
    W som i Wesselton brukar det vara på diamanter du köper i smycket på t.ex Guldfynd.

tack gick bra att vänta så jag behövde inte bestämma mig på engång ...

Fastnade för ett par andra ringar som är TW/VS stor prisskillnad dock så jag undrar är det verkligen värt det?

http://www.juvelia.se/produkter/americana-17/los-angeles-vg-171-ct-5011-198

http://www.juvelia.se/produkter/americana-17/los-angeles-allians-vg-11x007ct-215

dessa 2 är ju större =)

• carlsdotter
    MissAdelaide skrev 2013-02-08 17:41:20 följande:
    Vi har just i dagarna beställt en sten till min förlovningsring därifrån, hur lång tid tog det för dig att få den levererad? vill ha den nununu Skrattande

Vad köpte du för sten? :)
  • April2013

Nån som vet hur det är med moms, frat, tull etc om man köper från 77diamonds? Funderar på att köpa en lös diamant därifrån... Glad Väger mellan dem och James Allen, hur har ni tänkt i valet av affär?

• Hoffsennanen Tottoplex

Kan man då säga att detta alternativ och de val jag klickat i är en bra diamant? www.77diamonds.com/loose_diamonds.html Och vad skulle göra den bättre? Samt vad kostar det egentligen att göra resten av ringen?

• MissAdelaide

Ingen tull när du köper från 77diamonds. Det ligger ju i EU land precis som Sverige.
    För oss tog det runt 7 dagar att få diamanten hem. Det beror nog lite på hur snabbt man skickar kopia på körkortet. De kollar ju en mot brottsregister och bedrägeri.

Superbra service verkligen och leveransen tog med fedex mindre än 1 dygn från London. Kul att följa paketet med kollinumret på nätet.

Vi valde en radiant. En lite avlång diamant med avhuggna hörn. Är svår att få tag på i bra klarhet och färg så vår guldsmed här hemma lyckades inte med det.

• April2013

hur är det med värmebehandlade stenar? Stenarna från James Allen sa ju inte vara color enhanced eller clariy enhanced. Däremot säger de såhär om värmebehandling. Vad innebär det? Nackdelar? Gör de det med alla diamanter? Det anges inte särskilt om diamanter...?

"Yes. It is very common for natural gemstones to be heated. Heating the stone can intensify color and clarity, making the gemstone more beautiful and valuable. In addition, emeralds are commonly infused with a colorless oil, wax or resin to improve their appearance and luster. Nearly all rubies and emeralds on the jewelry market today are heated or treated in some fashion." 

Svar på tråden Ni som kan detta med diamanter och tillverkat ring med egen köpta sådana?