Hej, det är en verklig djungel! men ta dig lite tid att sätta dig in i diamanter så kommer du känna dig tryggare i ditt val (rekomenderar att besöka juvelerare och smyckesbutiker bara för att "reka" ringar och suga ut information ;) )
Här är en bra sida annars:
http://www.hedensguld.se/index.php?page=infoDiamond
För att hjälpa dig kan jag ge info om mina stenar som då är av hög kvalitet; De är briljantslipade, Sällsynt vit i färg (TW : Top Wesselton) och wws1 i klarhet (=very very smal inclusion). Vi fick då tulla lite på storleken till förmån för övrig kvalitet för att hamna inom budget.
Vår juvelerare sa att om man vill gå ner i pris utan att gå ner i storlek så ska man främst gå ner i klarhet och inte i färg då färgen är mer framträdande. Hon sa också att i färg tyckte hon attman inte ska gå under W (Wesselton) dvs färg H (enligt GIA). De butiker och juvelerare jag besökte gick inte under SI2 i klarhet. Man kan säkert få lägre klarhet om man vill men SI är den nivå som smyckesbutiker som t.ex. Guldfynd brukar använda sig av vid diamantringar av lite lägre pris. När det gäller slipning anses brilljant den bästa då den har mest fasetter, men det finns också en kvadratisk motsvarighet med lika många fasetter. Tror den heter prinsess slipning... Var nog med om du beställer från nätet att du får med rätt certifikat. Det är också lätt att på nätet "luras" av lite förskönad beskrivning. T.ex. naturell diamant har jag sett varit en populär kortbeskrivning på att det är en rådiamant (dvs ingen certifierad slipning) och champagne färgat är en betäckning för gul diamant (dvs den lägsta färgnivån). Ju vitare/transparant färg desto dyrare, ju mer fasetter i slipningen desto dyrare, ju klarare sten desto dyrare och ju tyngre sten desto dyrare. Jag är långt ifrån en expert men jag hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall :) lycka till!