• Mango

Kaplans butik, hjälp frågande kille

Hej alla!

Jag håller på för fullt att planera mitt frieri som kommer att ske på en överraskningsresa till Italien senare i vår, och till detta måste jag givetvis också köpa en ring. Det kommer att vara en överraskning från  början till slut och därför är min sambo inte involverad i att välja ring utan detta får jag klara själv.

Jag har börjat kolla en del på nätet och snubblade in på kaplans.se där det ju finns massor av ringar som är trevliga. Jag vill inte köpa något begagnat utan det är bara de nyproducerade ringarna som är aktuella. Jag är på jakt efter en relativt enkel alliansring, gärna med princesslipade diamanter i vitt guld. Ca. 0,3 - 0,5 ct.

Min fråga till alla er experter där ute är vad ni har för erfarenhet av Kaplans?

Jag undrar också om ni vet var de nyproducerade ringarna kommer ifrån. Är det ringar från deras egen produktion eller köper de in nyproducerade ringar från konkursbon, utförsäljningar, etc? Finns det i så fall någon risk att nyproducerade ringar i deras butik är av sämre kvalitet än ringar hos en "vanlig" guldbutik.

Hoppas på bra svar och synpunkter!
    Tack! 

• Svar på tråden Kaplans butik, hjälp frågande kille
  • Jullet

Jag och min man köpte min förlovningsring på Kaplans. Den är nyproduktion och enligt stämpeln är det deras egna men det kan nog vara olika. Jag är jättenöjd med min ring. Det enda är att det vita guldet börjat gulna vilket enligt guldsmeden där vi senare gjorde vigselringen beror på att guldet är av sämre kvalitet. En annan bra sak att ha i åtanke är att det kan vara svårt att hitta en matchande ring bredvid. I mitt fall har ringen en sten i mitten och 7 små på vardera sida. De små är typ 0,013 carat vilket är typ omöjligt att hitta i svenska affärer (finns oftast 0.,01 och 0,02 osv) även om det är så små marginaler så syns det. Det slutade med att en guldsmed gjorde en ring som passade till. Jag har en kompis som köpte båda sina ringar på Kaplans och hon är jättenöjd. Fick mycket stenar för pengarna. Och jag skulle såklart aldrig vilja byta bort min ring :)

• Angelica och Engin

I många butiker får man låna en ring mot deposition. Du kan ju alltid ta en du tycker är fin och fria med den för att sedan fråga henne om hon trivs med den eller vill ha en annan typ,stl osv. Annars har du ett väldigt stort beslut på dina axlar då hon skall bära ringen resten av livet och den måste passa med vigsel ringen. Du får kanske be hennes vänner klura ut vad hon gillar . Lycka till hon kommer säkert bli överlycklig

• GustavB

Kaplan har en egen verkstad där de gör sina egna ringar, du behöver inte oroa dig för att det ska vara sämre kvalitet. Tänk på att vitt guld kan komma att behöva rodineras om. Om du har budget för det så jämför med en liknande ring i platina. 
    Min egen erfarenhet av Kaplans har varit mycket bra, värderade bl a den ring jag köpte åt min sambo där i försäkringssyfte och de var väldigt trevliga och kunniga.

Lycka till 

Svar på tråden Kaplans butik, hjälp frågande kille