• Tiotiotio

Lämna in gammal ring till smed och göra om till ny?Värt mödan? Hur har ni gjort?

Jag har en sådan himla beslutsångest.

Vi har nu börjat leta efter den "perfekta" vigselringen och jag som ska bära den har ju fastnat helt i den här diamantdjungeln!

Som många vill jag gärna ha många stenar (tänker mig mellan 7-9st)
    Och så vill jag gärna att de ska vara av lite storlek, dvs 0,17-0,20ct styck.

SEN...är jag ute efter en ring i palladium om det är möjligt så vill säga.

Jag har nu sett många ringar med certifikat hos auktionsbyråer och pantbank som jag är sugen på att buda på och sedan ta de ringarna med rätt stenstorlek till en smed och låta hen göra om de till den perfekta vigselringen.
    Stenkvalitén bör inte ligga under W/SI3.

Modeller som jag är väldigt förtjusta i är, se bild.

Helst av allt vill jag gärna att det går på under 25000.

Är det möjligt? Eller börjar jag låta som en bridezilla?....
    Vi ska gifta oss i juni och jag har redan börjat få smått panik över att jag inte kan bestämma mig.

Men dessa två är de jag tycker om mest. Sedan är jag även förtjust i en modell som Schalins har: Rocky. Den är på 5x0,20ct och har lite olika priser beroende på vilken smyckesbutik man köper den ifrån.

Hur har ni gjort när ni valde vigselring? Är det någon som har erfarenhet av att lämna in en gammal ring med diamanter och fått de infattade i en ny ring? Jag har läst lite på nätet och många guldsmeder återanvänder inte de gamla diamanterna för att de anser att kvalitén är bristande.

Har någon några tips på guldsmeder i stockholm/nyköping/uppsala/norrköingsområdet som är duktiga och som inte kostar skjortan.

Vore så himla tacksam för all hjälp jag kan få!

Börjar känna mig förvirrad över det här...

Tack! :)
  • Svar på tråden Lämna in gammal ring till smed och göra om till ny?Värt mödan? Hur har ni gjort?
  • Ruben

www.vigselring.nu/

Hos honom köpte jag min förra vigselring som jag ofs endast hade i två månader innan skilsmässan var ett faktum...

Nåja, det var länge sedan. Hur som helst så är Anders en mycket komptetent guldsmed och riktgt duktig. Finn i Mälarhöjden.

• Darling Daisy

Våra förlovningsringar och min vigselring gjordes av en jätteduktig guldsmed i Eskilstuna, Anders på Eskilstunas guldsmedsverkstad. Kanske lite utanför ditt geografiska område, men jag åkte från Jönköping till honom så jag tipsar ändå Jag är jättenöjd med mina ringar!
    Jag hade med mig en gammal ring, men han ville inte använda de stenarna pga att de var av sämre kvalitet än nya. Bäst är väl kanske att du besöker några guldsmeder och frågar om vad de tror om att köpa stenar på auktion och sen lämna till dem. Då kan du ju få besked om ifall din idé är genomförbar (antal stenar o pris mm).
    Lycka till! 

• Tiotiotio

Tack för tipsen!

Jag har nog fastnat för sidostensringsmodellen helt.

Får räkna lite på om det är värt att lämna in ett smycke köpt på auktion/pantbanken kontra mot att köpa en ny ring.
    Många butiker skyltar ju med rabatterade priser.

Man kanske har tur med och hitta sin drömring i en av de större guldkedjorna?Drömmer

Svar på tråden Lämna in gammal ring till smed och göra om till ny?Värt mödan? Hur har ni gjort?