• daniiel

(OT) Behöver hjälp att fylla i utbildning på jobbansökan :P

Jag ber om ursäkt, detta är inte alls bröllopsrelaterat, men jag blir så förvirrad, så jag måste bara få fråga om det här. Jag ska söka ett jobb och man ska göra det via att registrera sig på deras sida, inte via mejl eller sådär, vilket är det enda sättet jag gjort på förut.

När man då ska lägga till en utbilding på sidan där, så antar jag att det är gymnasie alternativt högskola dom är ute efter. Då ska man i en rullist välja månad och år då man började och då man slutade. Sedan välja i andra rullister om det är gymnasie/högskola samt vilken inriktning. Sedan ska man fylla i uppnådda poäng.

Hur fyller man i den? Jag började ju gymnasiet i augusti 2003 och gick då omvårdnads, men hoppade av efter en månad. Gjorde inget alls i en månad. Började sedan barn och fritid, men hoppade av efter ca 6 månader. Gick då IV fram till sommarlovet och var ute på praktik. Sedan, augusti 2004, började jag om barn och fritid och gick det 2,5år, fram till december 2006 (då dottern föddes). Gick alltså inte klart. När jag sedan skulle börja om, så valde jag folkhögskola, men gick inte ens en termin där. Efter det har jag tragglat på VUX och är ännu inte klar med gymnasiet.

Eller ska jag bara fylla i grundskolan? Eftersom jag inte avslutat gymnasiet ännu, alltså jag har inget slutbetyg, bara ett samlat betygsdokument.

Hur i hela friden ska jag fylla i där?! Maken bara suckar och säger "Du har gjort det så svårt för dig." :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-06 19:42
    Tack för alla svar. Nu är jag klar! :)

Jag fyllde i tiden för gymnasiet på 2,5år på sidan där och sedan står kurserna från VUX med i mitt CV.
  • Svar på tråden (OT) Behöver hjälp att fylla i utbildning på jobbansökan :P
  • Fjärilen

Nu vet jag inte vad för slags jobb du söker. Men oftast så vill de endast veta utbildning som man har slut betyg på. Men skriv annars när du började första och sedan när du slutade den sista. På Ämne så skriv en slag sammlingsnamn för det du har läst och antal poäng skriv din sammanslagna poäng. Ibland får man bifoga CV och brev islutet av sådana hemsidor och där kan du ju förklara bättre.

Lycka till

• Fjärilen

Eller så kan du skriva fylla i alla de olika utbildningarna exakt som du har läst dem.

• sommar2014

Ja, det var lite krångligt! Tungan ute Hur brukar du skriva när du skriver ett vanligt cv på mejl/papper? Kan du inte fylla i likadant här i formuläret?

Eftersom du bara gick en månad på omvårdnadsprogrammet så behöver du ju inte fylla i det. Du skulle också kunna utelämna resten av läsåret (om praktiken inte är relevant för det jobb du söker t.ex.)

I stället kan du skriva:
    Barn- och fritidsprogrammet 2004-2006
    Folkhögskola år x + vilka kurser
    Komvux år x + vilka kurser

Jag tycker absolut att du ska fylla i NÅGOTING och inte bara att du gått grundskolan, annars ser det nog ut som att du helt hoppat över gymnasiet vilket du ju inte gjort.

Obs att jag inte är någon expert, det här är bara som jag hade gjort. Glad

Om det finns någon studie- och yrkesvägledare på Komvux där du går nu kan du säkert få hjälp där, vår SYV på högskolan är superhjälpsam med såna här cv-frågor.

• msE

du har verkligen inte gjort det lätt för dig, såna fylla i sidor baseras allt som ofta att man bör följa en mall och avviker man får man problem.

Det verkar som att du läst mycket barn och fritid så det borde du kunna få in även om du inte har en examen. Du skulle kunna skriva oktober 2003 -december 2006 gymnasiestudier huvudsaklig inriktning barn och fritid.

Det visar ju att du faktiskt har gymnasieutbildning även om du inte har en examen på papper.

Skriver du bara grundskola finns risk att du blir lite stämplad som att du inte har tillräcklig utbildning, du har ju trots allt försökt med gymnasiestudier och det tycker jag nog ska framgå.

Sedan får du se också vilken typ av arbete du söker, om det är vissa kurser på komvux som är bra för just det arbetet så skriv till exempel studier komvux, kurser innefattade bland annat: o sedan fyll i med det som passar.

lycka till med cv : n

• daniiel

Ja, jag känner ju själv att det skulle vara lite surt att inte få "räkna med" gymnasiet alls, då jag ändå gått så pass länge och bara har kvar ca 100 poäng (en kurs) till ett slutbetyg. Det är inget "avancerat" jobb på så sätt att utbildning är väldigt relevant, men jag vill ju gärna bli utvald att få komma på intervju ändå :) Det är "bara" ett extrajobb (som inte är så bara visserligen, men.. ja). Det är dessutom något som jag verkligen tror att jag skulle älska att göra och vara väldigt duktig på :)

Sista ansökningsdag är imorgon, så det brinner lite i knutarna :P Jag ska prata med en i min familj ikväll som jag vet har betydligt större erfarenhet än mig på det här och hoppas att hon kan räta ut lite och ge lite tips.

Det känns som att jag kanske fyller i då jag gick sammanhängande 2,5år gymnasiet på samma linje och sedan, som Fjärlien skriver, så står ju resten i mitt CV, som man mkt riktigt får bifoga i slutet såg jag nu.

• msE

att du fortfarande kämpar med dina gymnasiestudier visar ju att du är envis och inte ger upp så lätt, det är en mkt bra egenskap :)

• FrökenMäkelä
    daniiel skrev 2013-02-06 17:21:48 följande:
    Jag ber om ursäkt, detta är inte alls bröllopsrelaterat, men jag blir så förvirrad, så jag måste bara få fråga om det här. Jag ska söka ett jobb och man ska göra det via att registrera sig på deras sida, inte via mejl eller sådär, vilket är det enda sättet jag gjort på förut.

När man då ska lägga till en utbilding på sidan där, så antar jag att det är gymnasie alternativt högskola dom är ute efter. Då ska man i en rullist välja månad och år då man började och då man slutade. Sedan välja i andra rullister om det är gymnasie/högskola samt vilken inriktning. Sedan ska man fylla i uppnådda poäng.

Hur fyller man i den? Jag började ju gymnasiet i augusti 2003 och gick då omvårdnads, men hoppade av efter en månad. Gjorde inget alls i en månad. Började sedan barn och fritid, men hoppade av efter ca 6 månader. Gick då IV fram till sommarlovet och var ute på praktik. Sedan, augusti 2004, började jag om barn och fritid och gick det 2,5år, fram till december 2006 (då dottern föddes). Gick alltså inte klart. När jag sedan skulle börja om, så valde jag folkhögskola, men gick inte ens en termin där. Efter det har jag tragglat på VUX och är ännu inte klar med gymnasiet.

Eller ska jag bara fylla i grundskolan? Eftersom jag inte avslutat gymnasiet ännu, alltså jag har inget slutbetyg, bara ett samlat betygsdokument.

Hur i hela friden ska jag fylla i där?! Maken bara suckar och säger "Du har gjort det så svårt för dig." :P

Gymnasietiden på 2,5 dvs 2004-2006

Vux med de olika kurser och poäng du läst.

Börjar du fylla i en månad där, halvår där, sen på nytt börjat där osv.... ser absolut inte bra ut i ett CV så hade jag varit du så hade jag utelämnat de i både pappers CV och på nätet. Det är över 10år gamla händelser så det är inte en arbetsgivare intresserad av.

• daniiel
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-06 19:37:19 följande:

Gymnasietiden på 2,5 dvs 2004-2006

Vux med de olika kurser och poäng du läst.

Börjar du fylla i en månad där, halvår där, sen på nytt börjat där osv.... ser absolut inte bra ut i ett CV så hade jag varit du så hade jag utelämnat de i både pappers CV och på nätet. Det är över 10år gamla händelser så det är inte en arbetsgivare intresserad av.

Nej, det är den gymnasietiden plus tiden och kurserna på VUX som finns med i mitt CV och därför blev min tanke att vad ska jag fylla i när jag bara kan fylla i en sak där på sidan, men jag skriver nog bara in tiden i gymnasiet (2,5år) där och sedan är kurserna på VUX (som ju är ganska nyligen) med i mitt CV.
Svar på tråden (OT) Behöver hjälp att fylla i utbildning på jobbansökan :P