Inlägg från: sisabelle |Visa alla inlägg
  • sisabelle

17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!

Jag och min kille ska köpa en ny förlovningsring till mig nu i sommar, vi har kollat runt i olika butiker och även kontaktat en privat guldsmed men vi blir inte smartare för det.

Jag har en väldigt klar bild på hur jag vill att den ska se ut, bifogar en bild på tiffany's setting.

Nu till frågan, blir det billigare att hitta en guldsmed som kan göra den här på beställning eller är det ett bättre alternativ att leta efter en färdig ring?

Ni får jätte gärna tipsa om guldsmeder som ni tycker är bra, jag bor i östergötland men skulle även kunna åka till t.ex. stockholm för att hitta den bästa ringen för rätt pris!

• Svar på tråden 17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!
  • sisabelle
    Tilda93 skrev 2013-02-11 16:39:03 följande:
    Beror nog på om du vill ha i Silver, guld osv..

Min vigselring hittade jag bara på nätet och då bara i guld eller i vitguld.
    Då jag vill ha Silver (som förlovningsringen) så fick vi gå till en guldsmed (silver smed) för att få den ringen jag vill ha :D

Fråga runt lite i olika affärer och så :)

lycka till :D

tack för svar!

Jag vill ha en ring i vitguld, jag har sprungit omkring och frågat men butikerna säger ju bara saker för att vi ska köpa ringen hos dom. Så som jag uppfattat det iallafall! "Det är MYCKET dyrare hos en guldsmed, kolla den här ringen istället" typ. Medans många privatpersoner säger att man kan få mer för pengarna om man inte går till en stor kedja!

• sisabelle
    Unexpected song skrev 2013-02-11 16:39:48 följande:
    Det blir i regel billigare att hitta en färdig ring, om du nu inte redan har material till den i din ägo. Måste bara fråga, vad har din ålder med ringen att göra över huvud taget? :P
    Okej! jag hade en känsla av att jag skulle få den frågan haha. Jag har inte många att fråga i min omgivning om råd och tips när det kommer till förlovning och bröllop, önskar väl att det finns tjejer som känner igen sig som blir mer villiga att hjälpa om man är medveten om situationen....
  • sisabelle
    jeanettejohansson skrev 2013-02-11 16:42:43 följande:

Fundera först på vilken vigselring du vill ha. Om du har sten på förlovningsringen så får du inte plats med en vigselring med sten, utan att det blir klumpigt på fingret. Jag har en förlovningsring utan sten för stt sedan få plats med en lyxigare vigselring med sten om ett år :). Vigselringen ska ju vara finare än förlovningsringen, och enligt svensk tradition så är förlovningsringen utan sten.

Nu är det upp till dig hur du vill ha det, men jag tror att du inte tänkt på att vigselringen ska passa in den också ;)

Eftersom att jag är från Canada går jag efter traditionen där då förlovningsringen är en enstensring! Jag vill sedan ha en tunn aliansring som kommer att platsa under enstensringen som vigselring, därför ska fattningen vara lite högre på den! stenen ska inte vara större än 0.15-0.25ct! :)
  • sisabelle
    Tilda93 skrev 2013-02-11 16:48:39 följande:
    Vi beställde våra förlovnings ringar ( silver) släta ifrån en guld smed, för dem andra har typ bara guld och silver.
    Vi beställde dem på onsdagen (om jag inte minns fel) och fick hem dem på torsdagen och vi betalade 1200 kr med gravyr och så fixade han dem i storlek också.

Min vigselring beställde jag hos en annan guld smed mitt i stan, silver med 7 diamanter för 3000 kr. och ska få se den på fredag :D , och jag tycker det priset var helt okej:D

har dom verkligen satt riktiga diamanter på en silver ring?! Jag frågade när vi letade efter våra tillfälliga ringar om just det och dom sa att silvret var ett mjukare material och att risken var större att diamanterna lossnade, därför ville de inte ta risken för att garantin inte skulle gälla, detta var på hallbergs!

jag blir bara nyfiken och ännu mer förvirrad, man får så olika information överallt :(

• sisabelle
    jimmyojennifer skrev 2013-02-11 16:52:01 följande:

Nu ska jag inte spekulera i det egentligen, har ingen aning om vad du har för ekonomi =) Men du kanske inte har råd att lägga lika mycket på en ring nu när du är 17 år som du hade kunnat göra om du vore lite äldre? Du kanske ska köpa en vanlig enkel ring tills du hittar den "rätta ringen" oavsett pris?

Förlåt om du tar illa upp, det är inte min mening!

Det är ingen fara, du får spekulera så mycket du vill! :) Jag tar inte illa upp överhuvudtaget, det är självklart vart man tänker när en 17 åring är nyförlovad.

Jag och min kille har varit förlovade i ca 4 månader nu, vi köpte en billigare titan ring med två små diamanter med gravyr. Detta skulle vara min tillfälliga ring tills vi hade ekonomin att köpa det jag ville ha.

Vi ska flytta ihop efter sommaren och har valt att spara alla våra pengar under en viss period, ifrån jobb, för att ha råd med en finare ring och en del av möblerna. Våran budget är ungefär 7000. :)

• sisabelle
    sisabelle skrev 2013-02-11 16:58:21 följande:

Det är ingen fara, du får spekulera så mycket du vill! :) Jag tar inte illa upp överhuvudtaget, det är självklart vart man tänker när en 17 åring är nyförlovad.

Jag och min kille har varit förlovade i ca 4 månader nu, vi köpte en billigare titan ring med två små diamanter med gravyr. Detta skulle vara min tillfälliga ring tills vi hade ekonomin att köpa det jag ville ha.

Vi ska flytta ihop efter sommaren och har valt att spara alla våra pengar under en viss period, ifrån jobb, för att ha råd med en finare ring och en del av möblerna. Våran budget är ungefär 7000. :)

det är också så att jag inte vill ha en tillfällig ring under för lång period, jag vill känna sedan när vi lägger till en vigselring att jag har haft min förlovningsring under majoriteten av förlovningen och inte byter några månader innan vi ska gifta oss!
  • sisabelle
    jeanettejohansson skrev 2013-02-11 16:59:24 följande:

I billigt vitt guld så kan det vara en massa skräp i guldet! Jag läste på om vitguld och blev förvånad över kvalitetsskillnaderna. Med en massa skräp i guldet så kan man få utslag och en ring som ser ful ut med åren, så ta redan på lite info om olika blandningar.

Dessutom så kan du se till så det är lite tyngd i ringen och inte bara sten. En "ihålig" billig ring ser billigare ut än en ring med lite tyngd och kvalitet.

Låt inte priset styra! Nöj dig inte med en dålig diamant och kasst guld, då ångrar du dig inom ett par år

Jag har inte läst speciellt mycket om just kvaliteen på guldet, tack för det tipset! Däremot är jag påläst om diamanterna och eftersom stenen inte kommer att vara så stor behöver inte kvaliten vara helt perfekt, då pratar jag alltså om inneslutningarna, eftersom det är sådant som egentligen bara syns med en lupp.
  • sisabelle
    Tilda93 skrev 2013-02-11 17:02:55 följande:
    Japp, Han sa att det är ABSOLUT inga problem med att dem kommer trilla ur.
    Sen beror det nog på hur ringen ser hur.. Han har varit smed i hur många år som helst så litar på honom:D.

Så här kommer min ring se ut

Fast med 7 diamanter.

Jag har pratat med två olika smedjor (?) och den båda säger det samma, silver är inte så mjukt som folk verkar tro.. Har haft min förlovnings ring sen 1/1 - 10 och den är fortfarande jätte fin, inte mer repig än en guld ring.. faktiskt!! Även fast jag har gått transport och alltid haft på mig den och min sambo jobbar med att meka med bilar/bildelar och hans är också fortfarande jätte fin.. :)

Vad fin den var! :)

Jag står som ett frågetecken i ring djungeln, många säger olika om precis allting. så jag har ingen aning vart jag ska vända mig eller vem jag ska lita på. Jag vill inte stå med en ring som jag inte kommer att vara nöjd med om några år :(

• sisabelle
    GustavB skrev 2013-02-11 17:14:30 följande:
    Bilden du länkat är från Tiffanys om jag inte har fel?
    Jag köpte en ring med "tiffany setting" till min fästmö från JamesAllen.com, billigare än Tiffanys samt att du har bättre kontroll över vilken diamant du får.

Det finns bild om du klickar på mitt namn tror jag, annars kan jag lägga upp en.
    Ja precis det är en tiffany setting ring. Köper man från tiffany's går ju stora summor till bara märket också.... Jag ska kolla upp den sidan du länkade och du får gärna länka en bild här, jag är ny på BT och fattar inte riktigt hur allt fungerar än haha!
Svar på tråden 17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!